Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 148
(Głosy: 0)
Średnia ocena to 0.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

W pracach Jadwigi Sawickiej pojawiają się pojedyncze przedmioty i zjawiska przynależne codzienności, a także wyrwane z kontekstu słowa i frazy zaczerpnięte z gazet, reklam czy mediów elektronicznych. Elementy garderoby takie jak koszula, spodnie, spódnica, rękawiczki czy marynarka przyjmują malarską formę jako uproszczone, monochromatyczne i pozbawione cech szczególnych wizerunki odzienia. Większej konkretyzacji nabierają w fotograficznej postaci – w realizowanym od 1997 roku cyklu zdjęć przedstawiających osobno codzienne ubrania zostają utrwalone na jednolitym tle z plastikowej folii i dermy: skórzany płaszcz, kolorowa sukienka, garniturek, spodnie, kostium kąpielowy.

Więcej

W pracach Jadwigi Sawickiej pojawiają się pojedyncze przedmioty i zjawiska przynależne codzienności, a także wyrwane z kontekstu słowa i frazy zaczerpnięte z gazet, reklam czy mediów elektronicznych. Elementy garderoby takie jak koszula, spodnie, spódnica, rękawiczki czy marynarka przyjmują malarską formę jako uproszczone, monochromatyczne i pozbawione cech szczególnych wizerunki odzienia. Większej konkretyzacji nabierają w fotograficznej postaci – w realizowanym od 1997 roku cyklu zdjęć przedstawiających osobno codzienne ubrania zostają utrwalone na jednolitym tle z plastikowej folii i dermy: skórzany płaszcz, kolorowa sukienka, garniturek, spodnie, kostium kąpielowy. Wybrane części garderoby przyjmują również trójwymiarową formę wykonanych z plasteliny rzeźb. „Ubrania te – ich obrazy, zdjęcia, plastelinowe modele i zdjęcia tych ostatnich – są wielokrotnie powtarzane. Wcale jednak nie wydają się stopniowo coraz bardziej oswojone. Nie zyskują większego oparcia w rzeczywistości, codziennej czy artystycznej. Początkowo wydaje się, że te próby Jadwigi – przedstawianie tych samych rzeczy w coraz to nowy sposób – są egzystencjalne w charakterze. Że służą rozpoznawaniu sposobu obecności tych przedmiotów i jej wobec nich relacji. Stopniowo coraz częściej przekonuję się, że istotniejsze staje się powielanie warstw przekazu. Nakładanie ich na siebie i tym samym oddalanie od oryginału, od autentycznego istnienia, od możliwości prawdziwego obcowania z nimi”[1].

Motyw nakładania się warstw przekazu pojawia się także w obrazie Batman. Stanowi on część szerszego cyklu malarskich przedstawień z lat 1997–2003, odtwarzającego przedmioty służące do zasłaniania twarzy i dekorowania. Obok bardziej zwyczajnych i enigmatycznych masek goryla (Goryl, 1999), klauna (Clown, 2001) czy niedźwiedzia (Niedźwiedź, 1999) występują tu oblicza posiadające samodzielną, popkulturową narrację: Kaczora Donalda (Kaczor, 2001), Dartha Vadera (Vader, 2001), robota C3P0 (Gwiezdne wojny, 2003) czy właśnie Batmana (Batman, 2003). Obecny w nich wątek zasłaniania i oddalania od oryginału zostaje zmultiplikowany przez dobór wykorzystanych wizerunków, nacechowanych konkretnym kontekstem i przydających nową tożsamość.

Opracowanie: Anna Lebensztejn, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki,

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Jadwiga Sawicka (1959) – artystka sztuk wizualnych, kuratorka. Tworzy obrazy, fotografie i instalacje tekstowe, realizuje także działania w przestrzeni publicznej. Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1984). Jej prace były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych, m.in. Nic w środku! (Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków, 2003), Daj wszystko (Galeria Arsenał, Białystok, 2006), Siła fatalna (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2006), Pestsäule (KÖR Kunst im öffentlichen Raum, Wiedeń, 2011), BYT i STYL (Galeria Biała, Lublin, 2011), Fragmenty opowiadania (BWA Warszawa, 2014). Brała także udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. Architectures of Gender (Sculpture Center, Nowy Jork, 2003), Ciepło/zimno – Letnia miłość (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2006), Oczy szukają głowy do zamieszkania (Muzeum Sztuki w Łodzi, 2011), Co widać. Polska sztuka dzisiaj (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2014), Gender w sztuce (Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, Kraków, 2015), Bogactwo (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2016). Współpracuje z Galerią BWA Warszawa. Mieszka i pracuje w Przemyślu.

 



[1] Agata Jakubowska, Bez tytułu, [w:] Jadwiga Sawicka. Nic w środku!, katalog wystawy, red. B. Gajewska, Kraków 2003, s. 53.

Mniej

Jadwiga Sawicka, „Batman”

Zdjęcia

Video

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: