Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 18
(Głosy: 0)
Średnia ocena to 0.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

W ramach projektu zrealizowanego w Galerii Bunkier Sztuki kolektyw Little Warsaw zainicjował dwudniową publiczną sytuację, odbywającą się we wnętrzu Galerii. Do udziału w performansie Gálik i Havas zaprosili grupę kilkunastu wyłonionych wcześniej uczestników, z którymi przystąpili do artystyczno-badawczego procesu. Ten ostatni odnosił się do tytułowego Żółtego Domu, którym to mianem lokalnie określano założony w 1868 roku szpital Lipótmező w Budapeszcie.

Więcej

Nazwa duetu Little Warsaw sygnalizuje mapę zainteresowań tworzących go Andrása Gálika i Bálinta Havasa. Jej wybór był rezultatem urzeczenia węgierskich artystów stolicą Polski, poznaną podczas pobytu na stypendium w połowie lat 90. XX wieku. Miasto odkryte w momencie rozpoczętej niedawno ustrojowej i ekonomicznej transformacji wzbudziło w artystach ambiwalentne emocje. Zmieniające się bezładnie i dynamicznie oblicze Warszawy, współtworzone przez brzemienną w skutki powojenną historię, uwrażliwiło ich na społeczny kontekst tworzenia artystycznych przedstawień i wizualnych form ideologii. Artyści czujnie obserwują procesy ekspresji zbiorowej tożsamości, pozbywanie się nieaktulanych symbolicznych figur obecnych w tkance miejskiej, ich adaptacje, „obudowy” i tworzenie nowych formuł upamiętnienia. Pod tym względem Warszawa jest dla kolektywu Little Warsaw przewodnią inspiracją i emblematycznym przypadkiem, opowiadającym o burzliwej historii i specyficznej sytuacji Europy Środkowej. Określenie „mała” w nazwie grupy odnosi się natomiast do popularnych określeń dzielnic zamieszkiwanych przez mniejszości kulturowe w wielkich miastach (jak przykładowo Little Italy w Nowym Jorku). Dla Little Warsaw praca pod tym sztandarem oznacza opowiedzenie się za metodą twórczą, którą wyróżnia niezależność od instytucji oraz dystans zarówno do analizowanych zjawisk, jak i własnej pozycji determinowanej przez narodowo-historyczne podłoże. Twórcy z ironią korzystają z powszechnych symboli, pomników pamięci i rozpoznawalnego dorobku czołowych postaci sztuki. Działając bezpośrednio w sferze publicznej, włączają prowokowane przez siebie reakcje i impulsy we własne dzieła jako integralne ich części.

W ramach projektu zrealizowanego w Galerii Bunkier Sztuki kolektyw Little Warsaw zainicjował dwudniową publiczną sytuację, odbywającą się we wnętrzu Galerii. Do udziału w performansie Gálik i Havas zaprosili grupę kilkunastu wyłonionych wcześniej uczestników, z którymi przystąpili do artystyczno-badawczego procesu. Ten ostatni odnosił się do tytułowego Żółtego Domu, którym to mianem lokalnie określano założony w 1868 roku szpital Lipótmező w Budapeszcie. Przez dziesięciolecia oplotła go sieć metaforycznych i niepokojących znaczeń, przekształcająca budynek we wręcz mityczny obiekt. Tajemnicza aura opuszczonej zabytkowej budowli stała się punktem wyjścia do wspólnego eksplorowania pamięci i świadomości oraz badania sposobów, w jakie emocje kształtują mechanizmy zapamiętywania i zapominania. Do zaproponowanego przez grupę budapesztańskiego Żółtego Domu uczestnicy performansu dołączyli kolejne magiczne miejsca pojawiające się w legendach miejskich i trwające w ich pamięci, takie jak choćby dworzec kolejowy w Krakowie. Subiektywny charakter zyskała także nietypowa dokumentacja performansu, do której artyści wykorzystali fragmenty dekoracyjnej tapety wykorzystanej wspólnie z uczestnikami do obrazowania wspomnień. Zostały one przekształcone w dwa malarskie artefakty, łączące powstałe w czasie performansu zapisy z późniejszą artystyczną interwencją kolektywu. Decyzją autorów audiowizualna rejestracja przebiegu akcji została wykluczona z publicznych prezentacji projektu, uwydatniając zaklęty w nim element tajemnicy i czyniąc z artefaktów główny nośnik zbiorowej pamięci.

Wymiary: 177 x 155 cm, 41 x 138 x 3 cm

Opracowanie: Kinga Olesiejuk, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki,

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Little Warsaw (Kis Varsó) – kolektyw założony w połowie 1990 roku przez dwóch węgierskich artystów: Andrása Gálika (ur. 1970) i Bálinta Havasa (ur. 1971), absolwentów malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Budapeszcie. W polu zainteresowań artystów znajdują się przede wszystkim historia, zbiorowa i indywidualna świadomość, procesy symbolizowania i obrazowania ideologii. W swoich projektach rozwijanych na polu artystyczno-społecznym dekonstruują ikony powszechnej pamięci i monumenty. Ich twórczość wyróżnia ironiczny komentarz na temat wieloznacznych symboli oraz testowanie statusu socjalistycznego dziedzictwa. Autorzy wystaw indywidualnych, w tym m.in.: Little Warsaw 2004-2006 (Ludwig Museum, Budapeszt, 2007), Spiel der Wandlungen (Museum Abteiberg, Mönchengladbach, 2009), Kampf um die innere Wahrheit (Galerie für Zeitgenössische Kunst, Lipsk, 2012), Enter (BWA Warszawa, 2013), Fightlessness (MeetFactory, Praga, 2016). Brali także udział w licznych wystawach zbiorowych, m.in.: Who if not we / Time and Again (Stedelijk Museum, Amsterdam, 2004), Patriotyzm Jutra (Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, 2006), Joy and Disaster (Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków oraz S.M.A.K., Gandawa, 2011), Galicia, mon amour. Szaleństwo, fantazja i fantazmat (BWA Sokół, Nowy Sącz, 2012), Tea with Nefertiti (Institut du Monde Arabe, Paryż, 2013), Private Nationalism (Kunsthalle, Koszyce, 2014), Czysty język (Galeria Arsenał, Białystok, 2015). W 2003 roku na weneckim Biennale (Pawilon Wenecki) zaprezentowali projekt The Body of Nefertiti. Ich prace znajdują się w kolekcjach m.in.: MUDAM w Luksemburgu, Ludwig Museum w Budapeszcie, Węgierskiej Galerii Narodowej w Budapeszcie, Erste Bank Collection w Wiedniu, L’Institut du Monde Arabe (IMA) w Paryżu, Secession w Wiedniu oraz Muzeum Współczesnego Wrocław. Mieszkają i pracują w Budapeszcie.

Mniej

Little Warsaw, „Yellow House”

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: