Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 25
(Głosy: 0)
Średnia ocena to 0.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Legenda Muhlenberga, hipoteza czasu widmowego, protokoły mędrców Syjonu – spiskowe teorie dziejów od wieków zaprzątają głowy sporej grupy badaczy i miłośników przeszłości, stanowiąc także jeden z bardziej kontrowersyjnych, a równocześnie interesujących elementów współczesnej kultury. Dla Huberta Gromnego i Xaverego Wolskiego stały się one inspiracją do stworzenia instalacji Crystal skulls are modern fakes? Adventure movie. Wychodząc od eklektycznego charakteru teorii spiskowych, czerpiących wyrywkowo z nauk historycznych, popkultury i futurologii, twórcy poddali badaniu typowe ich wyznaczniki i stworzyli nową spiskową narrację. Poddaje ona w wątpliwość oficjalne ustalenia odnoszące się do pochodzenia Słowian.

Więcej

Legenda Muhlenberga, hipoteza czasu widmowego, protokoły mędrców Syjonu – spiskowe teorie dziejów od wieków zaprzątają głowy sporej grupy badaczy i miłośników przeszłości, stanowiąc także jeden z bardziej kontrowersyjnych, a równocześnie interesujących elementów współczesnej kultury. Dla Huberta Gromnego i Xaverego Wolskiego stały się one inspiracją do stworzenia instalacji Crystal skulls are modern fakes? Adventure movie. Wychodząc od eklektycznego charakteru teorii spiskowych, czerpiących wyrywkowo z nauk historycznych, popkultury i futurologii, twórcy poddali badaniu typowe ich wyznaczniki i stworzyli nową spiskową narrację. Poddaje ona w wątpliwość oficjalne ustalenia odnoszące się do pochodzenia Słowian. W tej próbie mediatyzacji teorii spiskowych, artyści wykreowali postać doktora Janusza „Johnny’ego” Bzibziaka – polskiego Indiany Jonesa związanego z Muzeum Archeologicznym w Krakowie. Bohater jest specjalistą w zakresie badań nad ludami koczowniczymi i zwolennikiem teorii o powiązaniach przodków Słowian z Kimerami i Scytami.

Projekt czerpie obficie ze schematów tworzenia mitów kulturowych, wykorzystywanych nie tylko w sferach badawczych, lecz także przy powstawaniu scenariuszy i narracji filmowych. Dla artystów istotnym zagadnieniem jest uniwersalny charakter mitu – tak jak definiował go Władysław Kopaliński w Słowniku mitów i tradycji kultury, czyli „opowieści, zazwyczaj nieznanego pochodzenia, przynajmniej w części tradycyjnej, pozornie relacjonującej wypadki historyczne, mające zazwyczaj służyć do wyjaśnienia jakichś zwyczajów, wierzeń, instytucji albo zjawisk naturalnych, zwłaszcza związanych z magią albo kultem albo wierzeniami religijnymi”. Artystów fascynują również obecne w mitach struktury narracyjne powszechne i powtarzalne, niezależne od kręgu kulturowego. Wskazywał na nie rosyjski literaturoznawca Władimir Propp w kontekście analizy ludowej bajki rosyjskiej, rozróżniając typy postaci biorących udział w opowieści (bohater, przeciwnik, donator, pomocnik, królewna lub jej ojciec, osoba wysyłająca i fałszywy bohater) i rodzaje podejmowanych przez nie aktywności. Koncepcję monomitu, wraz z zawartym w niej cyklem podróży archetypicznego bohatera, zarysował natomiast amerykański mitoznawca Joseph Campbell. Opisane przez nich struktury można odnaleźć nie tylko w tradycyjnych baśniach i starożytnych mitach, lecz także w wielu narracjach filmowych – zwłaszcza powstałych w latach 80. XX wieku, związanych z tematyką przygodową, fantasy i science fiction, takich jak choćby kultowe Gwiezdne Wojny.

Hubert Gromny i Xavery Wolski krzyżują w swojej pracy klasyczne schematy konstruowania mitów znane z tradycji literackiej i kultury masowej, czyli współczesnej mitologii: motyw podróży bohatera (dr Bzibziak wyrusza w pełną przygód wyprawę śladem artefaktów związanych z korzeniami Słowian), poszukiwania cennego skarbu czy wulkanu, w głąb którego wstępuje bohater. Artyści stworzyli umowny, popkulturowy kolaż, w którym nie uciekali od artystycznych cytatów, schlingensiefowskiej groteski i absurdu czy nawiązań do duchampowskiej tradycji ready-made’ów. Te ostatnie nabierają dodatkowego znaczenia w kontekście pracy: jako artefakty artystyczne i archeologiczne zarazem, poddające w wątpliwość obiektywność symbolicznych znalezisk. Podczas pierwszej prezentacji pracy obiekty te zostały włączone w struktury stałej ekspozycji w Muzeum Archeologicznym w Krakowie, zacierając granice pomiędzy rzeczywistością a fikcją.

 

Opracowanie: Anna Lebensztejn, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki,

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Hubert Gromny (ur. 1990) – artysta multimedialny, kurator, krytyk sztuki. Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (2015) i student filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współzałożyciel samokształceniowego kółka marksowskiego. Jak sam mówi o sobie, interesuje się różnymi sprawami; jako człowiek raczej skryty nie lubi zdradzać zbyt wiele.

Xavery Wolski (ur. 1988) – artysta multimedialny. Zajmuje się między innymi filmem, animacją, komiksem oraz rzeźbą. Absolwent Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (2015). Współtwórca grupy Więcej Światła, działającej w latach 2008–2010. Uczestniczył w wystawie grupowej Doniosłość kurzu Agnieszki Klepackiej w Muzeum Ogrodu Botanicznego w Krakowie. W 2014 roku otrzymał pierwszą nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie dla Szkół Artystycznych – Artystyczna Podróż Hestii: miesięczną rezydencję w The International Studio & Curatorial Program w Nowym Jorku.

Hubert Gromny & Xavery Wolski są współtwórcami grupy Spirala, współorganizatorami Zbiornika Kultury 2013 i współautorami wystawy-instalacji grupy Spirala NGC 5474. Gdzieś tam niebieska dzicz oraz —…— (obie: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków, 2013). Autorzy instalacji Jedzenie (PKP Powiśle, Warszawa, 2013) oraz interwencji artystycznej Let’s trim our hair in accordance with lifestyle (ArtBoom, Kraków, 2014).

Mniej

Hubert Gromny, Xavery Wolski, „Crystal Skulls Are Modern Fakes? Adventure Movie”

Zdjęcia

Video

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: