Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 26
(Głosy: 0)
Średnia ocena to 0.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Cykl Codzienne wiadomości to przetworzony przez artystkę wizualny zapis informacji prasowych. Basia Bańda zainspirowała się nagłówkami z lokalnych, małopolskich internetowych portali informacyjnych (krakow.wyborcza.pl, gazeta.pl), które stały się tytułami trzydziestu kolaży. Przeważają wśród nich wydarzenia tragiczne: nieszczęśliwe wypadki (Pasażerka straciła nogę pod kołami pociągu), akty przemocy (Mężczyzna z Wybrzeża pobił kobietę w Nowym Targu), zaginięcia (Zaginęła w okolicach Wielkiej Krokwi), zabójstwa (Zabójstwo na ulicy Budryka. Policja szuka nożownika), przypadki dewastacji (Uszkodził 36 aut. Prokurator: więzienie i naprawa szkód). Ludzkie dramaty przeplatają się z równie katastrofalnymi informacjami ze świata przyrody (Śnięte ryby w rzece Białej – śledztwo umorzone). Większość wybranych przez artystkę i opisanych w prasie nieszczęść dotyczy jednostki, a ich wpływ na życie lokalnej społeczności jest znikomy.

Więcej

Sfera emocjonalna, trudne przeżycia i relacje międzyludzkie to tematy, wokół których oscyluje twórczość Basi Bańdy. Świat wykreowany przez artystkę, choć jawi się niekiedy w charakterystycznych dla jej prac odcieniach różu, nie jest utopią, lecz krainą wypełnioną lękiem, agresją, przemocą i konfliktem. Znaczącą część dorobku twórczego Bańdy zajmują prace poruszające temat kobiecego ciała, seksualności, intymnego świata uczuć. Zagadnienia te ujmowane są za pomocą takich środków jak subtelność form, łagodna plama barwna, symbolika, posługiwanie się akwarelą. Jednakże obrazy tworzone przez artystkę tylko pozornie są delikatne. Ich harmonię zaburzają hybrydalne postaci, niekiedy niekonwencjonalnie upozowane. Ni to ludzkie, ni zwierzęce stworzenia przedstawione w agresywnie zaaranżowanych scenach wywołują niepokój. Bajkowa stylistyka i łagodny kolor kontrastują z tajemniczym, biologicznym monstrum.

Cykl Codzienne wiadomości to przetworzony przez artystkę wizualny zapis informacji prasowych. Basia Bańda zainspirowała się nagłówkami z lokalnych, małopolskich internetowych portali informacyjnych (krakow.wyborcza.pl, gazeta.pl), które stały się tytułami trzydziestu kolaży. Przeważają wśród nich wydarzenia tragiczne: nieszczęśliwe wypadki (Pasażerka straciła nogę pod kołami pociągu), akty przemocy (Mężczyzna z Wybrzeża pobił kobietę w Nowym Targu), zaginięcia (Zaginęła w okolicach Wielkiej Krokwi), zabójstwa (Zabójstwo na ulicy Budryka. Policja szuka nożownika), przypadki dewastacji (Uszkodził 36 aut. Prokurator: więzienie i naprawa szkód). Ludzkie dramaty przeplatają się z równie katastrofalnymi informacjami ze świata przyrody (Śnięte ryby w rzece Białej – śledztwo umorzone). Większość wybranych przez artystkę i opisanych w prasie nieszczęść dotyczy jednostki, a ich wpływ na życie lokalnej społeczności jest znikomy.

Rolą tytułów prasowych jest przyciągnięcie uwagi czytelników, zachęcenie do zapoznania się z tematem, nierzadko wywołanie sensacji. W wyborze dokonanym przez Bańdę nie brakuje przykładów manipulujących uwagą odbiorców (np. Kradnie dziwne przedmioty. Pieniądze i biżuteria są nudne?). Intrygujące mogą wydać się nawet relatywnie błahe zdarzenia (Psy rozszarpały w Tatrach świstaka) lub informacje, które tylko potwierdzają dany stan rzeczy (Stężenie pyłu w krakowskim powietrzu nadal wysokie). Niejednokrotnie zdarza się, że odbiorcy prasy zapoznają się z opisanym w artykule problemem jedynie na poziomie nagłówka. Bańda koncentruje się na krótkich tytułowych frazach i poddaje analizie każdy tworzący je wyraz. Na tej podstawie konstruuje obraz sytuacji składający się z pozbawionych kontekstu, pozornie niepasujących do siebie elementów. Technika kolażu koresponduje z intuicyjną grą skojarzeń, która dokonuje się w wyobraźni artystki.

 

Opracowanie: Gabriela Brdej, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki,

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Basia Bańda (ur. 1980) – malarka, autorka obiektów i instalacji. Absolwentka malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, uzyskała dyplom w pracowni prof. Jarosława Kozłowskiego (2006). Od 2008 pracuje na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2009) oraz miasta Zielona Góra (2012). Autorka wystaw indywidualnych, m.in.: Lekcja angielskiego (Galeria Zderzak, Kraków, 2007), Było tak cudownie (Galeria BWA, Zielona Góra, 2009), Dziewczyna z rybą (Galeria Platan, Budapeszt, 2010), Fluffy and filthy (Galerie ZP, Karlsruhe, Niemcy, 2010), Mięciutko (Laboratorium sztuki, Toruń, 2010), Bajka o takim, co wyruszył w świat, żeby nauczyć się bać (Galeria BWA, Olsztyn, 2011), Codzienne wiadomości (Galeria Bunkier Sztuki, Kraków, 2012), Codzienne wiadomości – Warszawa (Miejsce Projektów Zachęty, Warszawa, 2013), Sumienie mam czyste i sny spokojne (Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2013), Szkicownik (Galeria BWA Studio, Wrocław, 2013), Onomatopeje (Galeria BWA, Leszno; Galeria BWA, Zielona Góra, 2016), Aus Woge und Schnee (Muzeum Junge Kunst, Frankfurt nad Odrą, 2017). Jej prace były prezentowane na licznych wystawach zbiorowych, m.in.: Malarstwo polskie XXI wieku (Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa, 2006–2007), Fancy Success (Galeria Bunkier Sztuki, Kraków, 2009), Pozdrowienia z Zielonej Góry (Muzeum Junge Kunst, Frankfurt nad Odrą, 2010), Trzy róże (Galeria Labirynt, Lublin, 2011), Kobieca NIE-wrażliwość (Austriackie Forum Kultury, Warszawa, 2012), Ecce Animalia (Muzeum Rzeźby Współczesnej, Orońsko, 2014), (Nie) dotykaj! Haptyczne aspekty sztuki polskiej po 1945 roku (CSW, Toruń, 2015), Sztuka w naszym wieku (Galeria BWA, Katowice, 2016). Prace Basi Bańdy znajdują się w zbiorach polskich instytucji publicznych oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Austrii i Niemczech. Artystka mieszka i pracuje w Zielonej Górze.

Mniej

Barbara Bańda, „Codzienne wiadomości”

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: