Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 159
(Głosy: 1)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Instalacja site specific Andrisa Eglītisa, która łączy obrazy olejne na płótnie i obiekty przestrzenne, sytuuje się na granicy materialności i niematerialności, dokumentacji i wyobraźni. Artysta poddaje analizie abstrakcyjne idee powojennego modernizmu (utopijność projektu, formalną prostotę i fascynację technologią) i konfrontuje je z organiczną cielesnością rzeczywistości. W strukturę dzieła wpisuje się z jednej strony historyczny i społeczny kontekst Galerii, jej funkcjonowanie w czasach komunistycznych, a także losy jej architektury i kolekcji poprzedzające rok 1989.

Więcej

Instalacja site specific Andrisa Eglītisa, która łączy obrazy olejne na płótnie i obiekty przestrzenne, sytuuje się na granicy materialności i niematerialności, dokumentacji i wyobraźni. Artysta poddaje analizie abstrakcyjne idee powojennego modernizmu (utopijność projektu, formalną prostotę i fascynację technologią) i konfrontuje je z organiczną cielesnością rzeczywistości. W strukturę dzieła wpisuje się z jednej strony historyczny i społeczny kontekst Galerii, jej funkcjonowanie w czasach komunistycznych, a także losy jej architektury i kolekcji poprzedzające rok 1989. Z drugiej strony powstanie tej instalacji jest wynikiem wnikliwej obserwacji i zapisywania procesu przemiany wnętrza budynku na potrzeby wystawy Z mojego okna widać wszystkie kopce, włączywszy w to wyburzenie ściany zasłaniającej wcześniej rząd okien na pierwszym piętrze budynku Bunkra Sztuki. Sytuacje i elementy napotkane w Galerii, takie jak szary materiał zasłaniający przeszklenia czy szczątki ścianek, zostały odtworzone przez artystę w formie malarskiej bądź bezpośrednio inkorporowane w samą instalację. Stało się tak również z należącym do kolekcji obrazem olejnym Ireny Trzetrzewińskiej-Gaj Mała polana (1970). Niektóre znalezione przedmioty posłużyły za szkielet obiektu-ambalażu, skrywającego swe wnętrze pod warstwami czarnej folii. Eglītis nie zawahał się również przed dokonaniem interwencji w materię budynku, która ukazała strukturę jego murów, system wentylacyjny i elektryczny. Iluzjonistyczne formy namalowanych przez artystę obrazów oraz znalezione w przestrzeni i przetworzone bądź wydobyte gestem twórcy obiekty, wzajemnie się przenikają, tworząc przestrzenną jedność, w której z abstrakcyjnych kształtów rodzi się rzeczywistość.

 
 

Opracowanie: Anna Lebensztejn, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki,

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

 

Andris Eglītis (ur. 1981) – artysta multimedialny, autor obrazów, fotografii, obiektów i instalacji. Jego prace ujawniają zainteresowanie zagadnieniem dualizmu materialności i niematerialności sztuki, które odpowiada dwoistości natury człowieka, łączącej cielesność z duchowością. Studiował w Łotewskiej Akademii Sztuki i w Instytucie Sztuki im. I.E. Riepina w Petersburgu oraz na Manchester Metropolitan University i w gandawskim HISK. W 2013 roku uzyskał Purvitis Prize – najważniejszą na Łotwie nagrodę w zakresie sztuk pięknych. Od 2008 roku jest wykładowcą Łotewskiej Akademii Sztuki. Autor wystaw indywidualnych, m.in.: Near ideal (Gallerie Krome, Berlin, 2012), Possible place (Galeria De Filatuur, Aalst, 2014), Dirty Modernism (Gallery Alma, Ryga, 2014), a także uczestnik wielu prezentacji zbiorowych. Razem z Kateriną Neiburgą jest autorem instalacji Armpit prezentowanej w Łotewskim Pawilonie na 56. Biennale di Venezia (2015) i w Kalifornii na Festiwalu Coachella (2016). Mieszka i pracuje w Rydze.

 

Mniej

Andris Eglītis, „It Takes Imagination to Build Reality”

Zdjęcia

Video

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: