Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 268
(Głosy: 0)
Średnia ocena to 0.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

„Instalacja składa się z osobnych elementów ukształtowanych bardziej na zasadzie kontekstowych cząstek dzieła niż jego jednolitej formy.

Staram się zrozumieć, że muzeum jest konstruktem społecznym i politycznym, o potężnym ładunku znaczeniowym, niezwykle problematycznym. Stanowi fizyczną manifestację władzy, w obliczu której możemy jedynie starać się mnożyć jej znaczenia, wzajemność, paradoks i pluralizm.

W związku z tym moja praca ma na celu reagować na dynamikę i kosmogonię wielorakości wiedzy – czy to historycznej, materialnej, czy funkcjonalnej – ale też na zestawy materializacji, które rysują portret przestrzeni jako procesu odgrywanego w architektonicznych ramach”.

W ten sposób Yane Calovski opisuje koncepcyjne założenia swojej instalacji. Jej zróżnicowane strukturalnie warstwy odnoszą się do procesu wytracania właściwości charakteryzujących daną materię: wymazywania, usuwania, odbarwiania, korozji.

Więcej

„Instalacja składa się z osobnych elementów ukształtowanych bardziej na zasadzie kontekstowych cząstek dzieła niż jego jednolitej formy.

Staram się zrozumieć, że muzeum jest konstruktem społecznym i politycznym, o potężnym ładunku znaczeniowym, niezwykle problematycznym. Stanowi fizyczną manifestację władzy, w obliczu której możemy jedynie starać się mnożyć jej znaczenia, wzajemność, paradoks i pluralizm.

W związku z tym moja praca ma na celu reagować na dynamikę i kosmogonię wielorakości wiedzy – czy to historycznej, materialnej, czy funkcjonalnej – ale też na zestawy materializacji, które rysują portret przestrzeni jako procesu odgrywanego w architektonicznych ramach”.

W ten sposób Yane Calovski opisuje koncepcyjne założenia swojej instalacji. Jej zróżnicowane strukturalnie warstwy odnoszą się do procesu wytracania właściwości charakteryzujących daną materię: wymazywania, usuwania, odbarwiania, korozji. W szerszej zaś perspektywie podejmują kwestię ulotności pamięci i fizycznej obecności, materialności i abstrakcji.

Wykonane z gumy elementy – zainspirowane opowieścią o wykorzystaniu tego materiału w oryginalnym projekcie wnętrz Pawilonu Wystawowego – stanowią swoiste DNA pracy. Łączą one organiczną, a równocześnie syntetyczną formę z nutą przypadkowości wynikającej z rzemieślniczego procesu jej produkcji. Ich na wpół zwulkanizowane, fakturowe, matowe kształty kontrastują z wypolerowaną, świetlistą powierzchnią metalowych płyt, na których spoczywają. Warstwy materiałów wchodzą tu w bezpośrednią wizualną interakcję. Podkreślają różnice wynikające z ich natury, zaznaczają abstrakcyjny i konceptualny charakter ich kombinacji. Ręcznie wygrawerowana linia na pionowej płycie, częściowo pokryta grafitowym rysunkiem o nerwowej kresce, wchodzi w relację z przemysłową powierzchnią metalu, tworząc poetyckie, delikatne pęknięcie w jego nowoczesności. Stojąca u stóp płyty nietypowa ikona stanowi kolejne wyzwanie dla percepcji: tradycyjną drewniano-malarską strukturę zastępuje tu syntetyczna guma, imitująca oryginalny materiał. Ten charakterystyczny dla wschodniego kościoła obiekt sprawia wrażenie wymazanego, pozbawionego obrazu, który stanowiłby jego istotę, gotowego natomiast do przyjęcia nowej tożsamości. Seria rysunków na papierze dokłada kolejną warstwę kontrastów – ich archiwalne i kruche podłoże w kolorze wyblakłej zieleni przecinają dynamicznie proste czarne linie, dzielące płaszczyznę w różnych proporcjach i pod różnymi kątami.

Makrostruktury instalacji splecione są złożonymi przestrzennymi i perspektywicznymi relacjami. Poddają testowi potencjał percepcji odbiorcy, jednocześnie eksplorując symboliczne i formalne aspekty materiałów zebranych w instalacji. Jest to również intymna opowieść, która materiałem zapisuje wspomnienia samego artysty (zastosowana w instalacji guma wyprodukowana została w prowadzonym przez jego rodzinę zakładzie) i badanej przezeń instytucji (wykorzystane do rysunków ryzy papieru odkryte zostały w magazynach Galerii). Materia i formy ewokują koncept, w którym nowoczesność przenika się z historią, przeszłość przeplata się z teraźniejszością, zaś abstrakcja miesza z rzeczywistością, otwierając przestrzeń dla wyobraźni i uważności.

Opracowanie: Anna Lebensztejn, Galeria Sztki Współczesnej Bunkier Sztuki,

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Yane Calovski (ur. 1973) – artysta konceptualny, autor rysunków, prac wideo i instalacji. Interesują go eksperymentalne idee pojawiające się w specyficznym kontekście nowej kulturowej i politycznej geografii. Jego działania pokazują, jak współczesna sztuka konceptualna może tworzyć nowe, odkrywcze scenariusze i przestrzenie interakcji pomiędzy rodzimą, lokalną wiedzą a historią i społeczeństwem. Studia w zakresie rzeźby i architektury odbył na Academy of Fine Arts w Pensylwanii, Uniwersytecie w Pensylwanii i w Bennington College. Brał także udział w programie podyplomowym na CCA Center for Contemporary Art Kitakyushu w Japonii (1999–2000) oraz na Jan van Eyck Academie w Maastricht (2002–2004). Jego prace były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in.: Hollow Land and Master Plan (European Kunsthall, Kolonia, 2009), Ponder Pause Process (a Situation) (Tate Britain, Londyn, 2010) i w Domu Oskara Schlemmera w Dessau (Bauhaus Foundation Dessau, 2015); a także w: Museum of Contemporary Art (Skopje), CAC Contemporary Art Center (Wilno), Konshallen Brandts (Odense), Kronice (Bytom), Philadelphia Museum of Art, The Drawing Center (Nowy Jork). Razem z Hristiną Ivanovską stworzył instalację We are all in this alone, prezentowaną w Pawilonie Macedonii na 56. Biennale di Venezia (2015). Od 2004 roku współtworzy artystyczną i kuratorską platformę Press to Exit Project Space w Skopje (razem z Hristiną Ivanovską). Stale współpracuje z Galerią Żak/Branicka w Berlinie. Mieszka i pracuje w Skopje oraz w Berlinie. Strona artysty: yanecalovski.com.

Mniej

Yane Calovski, „Coś umieszczone na czymś innym”

Zdjęcia

Video

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: