Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 807
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Portiernia to instalacja autorstwa Roberta Kuśmirowskiego powstała w 2010 roku. Praca po raz pierwszy prezentowana była w dawnej siedzibie „Gazety Wyborczej” w Lublinie, gdzie zaadaptowano do tego celu nieużytkowaną dyżurkę. W 2014 roku instalacja została przeniesiona do MOCAK-u.

Więcej

Portiernia to instalacja autorstwa Roberta Kuśmirowskiego powstała w 2010 roku. Praca po raz pierwszy prezentowana była w dawnej siedzibie „Gazety Wyborczej” w Lublinie, gdzie zaadaptowano do tego celu nieużytkowaną dyżurkę. W 2014 roku instalacja została przeniesiona do MOCAK-u. Na potrzebę jej ekspozycji wydzielono przestrzeń w holu wejściowym Muzeum. Pomieszczenie ma wymiary 344 × 203 × 197 cm i jest oddzielone od zwiedzających ścianą z drzwiami i oknem.
Przez szklaną witrynę możemy zobaczyć wnętrze Portierni. W pomieszczeniu zgromadzone zostały elementy standardowego wyposażenia z czasów PRL-u. Wystrój meblarski składa się z dwóch krzeseł, fotela, niskiej ławy, biurka oraz szafy na dokumenty. Na ścianach artysta zawiesił między innymi gabloty z kluczami, suszarkę do rąk, kwietniki, godło z orłem bez korony, tablice informujące o przestrzeganiu przepisów BHP w miejscu pracy. Na słomkowej macie po lewej stronie przymocował proporczyki, pocztówki i karki okolicznościowe. Zgromadził on również przedmioty, które mogłyby stanowić rzeczy osobiste pracujących tam portierów.
Portiernia jest wyrazem nostalgii za dawnymi czasami. Stworzona ze skrupulatnością replika nie posiada konkretnego wzorca. Kuśmirowski odtworzył miejsce związane z hierarchią władzy. Małe okienko, przez które petent rozmawia z portierem, buduje wrażenie dystansu i zmusza do formalizacji kontaktu. Stróż zobowiązany jest bowiem do dokonywania wstępnej weryfikacji ludzi.
Miejsce, które za dnia pełniło funkcję punktu informacyjnego, wieczorami nie podległo niczyjemu nadzorowi. Portier sprawując swe obowiązki przez całą dobę, znajdował się w sytuacji zamknięcia i ograniczenia. Uzupełnienie wystroju osobistymi elementami pozwalało mu „uczłowieczyć” zestandaryzowaną przestrzeń. Niedopałek papierosa, kubek z kawą, grające radio i nierozwiązana krzyżówka sprawiają wrażenie, jakby portier miał tu zaraz wrócić.
Robert Kuśmirowski nazwany przez krytyków genialnym imitatorem, fałszerzem i manipulatorem rzeczywistości tworzy kreacje odwołujące się bezpośrednio do naszej pamięci, bądź wiedzy o danym okresie. Jego instalacje aranżowane z reliktów przeszłości oraz własnoręcznie konstruowanych replik generują nowe miejsca i sytuacje. Zaburzenie linearności czasu wzbudza u widza poczucie niepokoju. Sposób działania artysty można określić mianem archeologii współczesności, ponieważ wspomnienia z okresu, który eksploruje, pozostają jeszcze żywe w społeczeństwie.

Robert Kuśmirowski (ur. 1973)
Performans, instalacja, obiekt, fotografia, rysunek. Przez krytyków nazywany genialnym imitatorem, fałszerzem i manipulatorem rzeczywistości. Z niezwykłą pieczołowitością i skrupulatnością odtwarza przedmioty z przeszłości, wzbudzając przy tym u odbiorcy poczucie niepokoju, zaburzenia chronologii i linearności czasu. Odwołuje się do pamięci oraz historii, rekonstruując jej nietrwałe obiekty, porusza wątek przemijania.

Opracowanie: Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, © wszystkie prawa zastrzeżone

Mniej

Robert Kuśmirowski, „Portiernia”

Zdjęcia

Powiązania

Gra

Zobacz też


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: