Lista wszystkich obiektów. Kliknij na jeden z nich, aby przejść do karty obiektu. Tematy umożliwiają selekcję eksponatów według kategorii pojęciowych. Po prawej stronie możesz zmienić ustawienie widoku listy.

Poniższe zestawienie ukazuje powiązanie między eksponatami w sposób niestandardowy. Punkty oznaczają eksponaty, a łączące je linie to powiązania między nimi według wybranych kategorii.

Wpisz daty krańcowe do okienek, aby wybrać interesujący Cię okres na osi czasu.

Wyświetlenia: 665
(Głosy: 2)
Średnia ocena to 5.0 gwiazdek z 5.
Wydruk metryczki
Wydruk opisu

Nagrobek Jana I Olbrachta jest dziełem przełomowym nie tylko w krakowskim środowisku artystycznym, ale też w całej Polsce. Został on odkuty w latach 1502–1505 i składa się z dwóch części wykonanych przez dwóch różnych artystów o odmiennym pochodzeniu, wykształceniu i doświadczeniach. Z lokalnej tradycji upamiętniania zmarłych władców wywodzi się tumba odkuta z czerwonego kamienia z łomów w węgierskim Gran, która jednak została wstawiona do bardzo głębokiej niszy wydrążonej w ścianie zachodniej kaplicy. Tumba ta dekorowana jest tylko z przodu (pola boczne są niewidoczne), a przestawienia figuralne zostały zastąpione przez prostokątną płytę z inskrypcją. To pełne prostoty, szlachetne rozwiązanie nawiązuje ewidentnie do sztuki starożytnego Rzymu, w której podstawowym elementem komemoracji zmarłych były tablice inskrypcyjne (łac. tabulae ansatae). Długa inskrypcja odkuta jest kapitałą humanistyczną opracowaną w oparciu o starożytne rzymskie wzory i jest jednym z pierwszych przypadków zastosowania tego kroju liter w Polsce.

Więcej

Nagrobek Jana I Olbrachta jest dziełem przełomowym nie tylko w krakowskim środowisku artystycznym, ale też w całej Polsce. Został on odkuty w latach 1502–1505 i składa się z dwóch części wykonanych przez dwóch różnych artystów o odmiennym pochodzeniu, wykształceniu i doświadczeniach. Z lokalnej tradycji upamiętniania zmarłych władców wywodzi się tumba odkuta z czerwonego kamienia z łomów w węgierskim Gran, która jednak została wstawiona do bardzo głębokiej niszy wydrążonej w ścianie zachodniej kaplicy. Tumba ta dekorowana jest tylko z przodu (pola boczne są niewidoczne), a przestawienia figuralne zostały zastąpione przez prostokątną płytę z inskrypcją. To pełne prostoty, szlachetne rozwiązanie nawiązuje ewidentnie do sztuki starożytnego Rzymu, w której podstawowym elementem komemoracji zmarłych były tablice inskrypcyjne (łac. tabulae ansatae). Długa inskrypcja odkuta jest kapitałą humanistyczną opracowaną w oparciu o starożytne rzymskie wzory i jest jednym z pierwszych przypadków zastosowania tego kroju liter w Polsce. Jej treść jest długa i niesie obok typowych dla sztuki sepulkralnej ogólnych pochwał zmarłego szereg ważnych wiadomości:

„JOANNES + ALBERTVS + REX + POLONI[A]E SVCCES[S]IT + PATRI + DIVO + CASIMIRO / DE [CHRISI]ANA + REPUB[LICA] + DE + REGNO + SVO + BENEMERITVS + PACE + ET + BELLO / CLARVS + INGENIO + MAGNO + ANIMO + INVICTVS + ERAT + REI + BEELLIC[A]E + MILES / EIVS + INGENI + CONSVLTOR +  TESTIS + FVIT + NOVE[M] + ANNIS +AVITV[M] + ET + PATERNV[M] + REGNV[M] + TENVIT + ANNV[M] + AGENS + QVARTV[M] + ET + QUADRAGESIMV[M] + TORVNI[A]E + XVI + IVNII + ANNO + M.CCCCCI [-IMO] IM[M]ATVRA + MORTE + PERIIT + RELICTIS + POST + SE + FR[ATR]IBVS + MAGNO + VVLADISLAO + VNGARI[A]E + ET + BOEMI[A]E + REGE + ALEXANDRO / POLONI[A]E + SVCCESSORE + REGINA + MATER + EX LONGA STIRPE + IMPERATORV[M] + QV[A]E + FILIA + REGIS + SOROR + UVOR + ET +MATER + ERAT + CHARISSI[MO] FILIO + ET + BENEMERENTI + CVM ALTERO + FILIO + SIGISMVNDO + DVCE + HOC + SEPVLCHRV[M] + POSVIT”. 

Opracowanie: dr hab. Marek Walczak (Instytut Historii Sztuki UJ), Redakcja WMM,
Licencja Creative Commons

 Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Mniej

Nagrobek króla Jana I Olbrachta

Zdjęcia

Powiązania

Gra


Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: