Muzeum Lotnictwa Polskiego funkcjonuje na terenach dawnego lotniska Rakowice–Czyżyny — jednego z najstarszych lotnisk wojskowych w Europie. Znajduje się tu ponad dwieście statków powietrznych, obrazujących historię lotnictwa, zarówno polskiego, jak i zagranicznego. W nowoczesnej przestrzeni gmachu głównego mieści się między innymi sala edukacyjna wyposażona w interaktywne kioski informacyjne, przekrój samolotu, symulator lotu, a także fotele lotnicze, które zapraszają nas do podniebnych eskapad.
W Muzeum można oglądać samoloty, śmigłowce, szybowce oraz motoszybowce. Znajduje się tu, między innymi, jedyny zachowany samolot z kampanii wrześniowej PZL P.11c czy też jeden z dwóch zachowanych na świecie egzemplarzy polskiego RWD 13 z lat 30. XX wieku. Na terenie obiektu można również zobaczyć pociski, bomby i inne militaria związane z artylerią przeciwlotniczą oraz bogatą kolekcję silników lotniczych. W hangarze NATO vs. Układ Warszawski można porównać rozwój techniki wojskowej po obu stronach żelaznej kurtyny.

Opracowanie: Olga Kasztelewicz, Joanna Kotarba,
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Fotografia: Marek Antoniusz Święch, arch. MIK (2013),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

www.muzeumlotnictwa.pl

al. Jana Pawła II 39,
31-864 Kraków


tel. 12 640 99 60
strona muzeum

Godziny otwarcia

poniedziałek
nieczynne
wtorek  — niedziela
9.00 — 17.00

Ceny biletów

normalny 15 zł ulgowy 7 zł rodzinny 34 zł wtorek — wstęp wolny na ekspozycje stałe
Obiekty

Tablica lotów 308. Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego

Drewniana, czarna tablica lotów (najprawdopodobniej replika) 308. Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego z umieszczonymi wpisami kredowymi przydziału lotów operacyjnych z 1945 roku. Eksponat szczególnie cenny z uwagi na fakt, iż Dywizjon kontynuował tradycje 2. Pułku Lotniczego w Krakowie (z tego pułku...

Silnik lotniczy Mercedes Benz — model F–7502

Ogromne zainteresowanie lotnictwem po I wojnie spowodowało pojawienie się małych samolotów sportowych i konieczność skonstruowania dla nich małych silników lotniczych. W Niemczech taki silnik skonstruował dr Ferdinand Porsche pracujący w latach 20. w firmie Daimler w Stuttgarcie.

Silnik „Walter HWK” — model 109-507

Silnik marszowy przeznaczony do napędu niemieckiej kierowanej bomby latającej Henschel Hs 293. Jego konstrukcja powstała w małym zakładzie doświadczalnym „H. Walter K.G.” w Kiel (Kilonia) kierowanym przez prof. Hellmutha Waltera, który od 1935 roku zajmował się praktycznym zastosowaniem nadtlenku...

Silnik lotniczy „Argus” — model As-5

Na niezwykle bogatej ekspozycji silników lotniczych w Muzeum Lotnictwa w Krakowie przyciąga uwagę wielki, 24-cylindrowy silnik, z cylindrami ułożonymi po cztery w sześciu rzędach — taki układ można nazwać „podwójnym W”. Był przez wiele lat bardzo tajemniczym...

Silnik lotniczy „Antoinette” — model V8

Francuski Antoinette V–8, powstały w latach 1908—1909, jest najstarszym silnikiem lotniczym w zbiorach Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Jego konstruktorem był Léon Levasseur, który wcześniej zajmował się konstrukcjami napędów do łodzi motorowych...

Patera srebrna pułkownika pilota Stanisława Skarżyńskiego

8 maja 1933 roku na jednomiejscowym samolocie polskiej konstrukcji RWD-5bis (znaki SP-AJU), przebudowanym z samolotu turystycznego, kpt. pil. Stanisław Skarżyński jako pierwszy Polak przeleciał przez Ocean Atlantycki — z zachodniego wybrzeża Afryki (Saint Louis w Senegalu) do Maceió...

Patent oficerski kapitana pilota Romana Florera

Po wybuchu I wojny światowej Roman Florer otrzymał przydział jako obserwator na front serbski i włoski w 4. Eskadrze Lotniczej. Na przełomie 1914 i 1915 roku został skierowany na kurs pilotów do Wiener Neustadt. Po ukończeniu kursu powrócił na front jako pilot w 27. Eskadrze Lotniczej.

Pamiątkowa tablica Aeroklubu Niemiec dla porucznika pilota Franciszka Żwirki

W lipcu 1930 roku dwójka wybitnych lotników, Franciszek Żwirko wraz ze Stanisławem Wigurą, wzięła udział w międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych Challenge 1930 na samolocie RWD-4. 25 lipca piloci musieli się jednak wycofać na skutek awarii silnika, po przymusowym lądowaniu w Hiszpanii...

Opaska Związku Obrońców Lwowa z 1918 roku

Opaska porucznika pilota Rudolfa Weydego, jednego z uczestników walk o Lwów w 1918 roku i członka lotniczej Sekcji Obrony Lwowa. Unikatowa opaska Związku Obrońców Lwowa z listopada 1918 roku, wprowadzona w latach 1934–1938, nadawana jako symbol członkostwa na podstawie obowiązkowej rejestracji i weryfikacji...

Odznaka pilota Morskiego Dywizjonu Lotniczego

Odznaka wojskowego pilota morskiego pierwszej klasy ustanowiona rozkazem 13/33, obowiązująca w latach 1933—39. Prawdopodobnie nosił ją kpt. pil. Roman Borowiec, pilot samolotu CANT Z.506 Airone zatopionego na jeziorze Ślemień (tam wydobyto odznakę wraz z innymi pozostałościami samolotu).

Odznaka Obserwatora (Nawigatora)

Odznaka Obserwatora (Nawigatora) należy do mundurowych odznak specjalności lotniczych, noszonych przez pilotów i innych członków personelu latającego. Popularna „gapa” to jeden z najbardziej znanych symboli polskiego lotnictwa wojskowego. Odznakę nosili polscy lotnicy okresu międzywojennego i Polskich Sił Powietrznych z II wojny światowej.

Naszywki z kombinezonu kosmicznego generała pilota kosmonauty Mirosława Hermaszewskiego

Mirosław Hermaszewski — generał brygady Wojska Polskiego, kosmonauta, pierwszy i jedyny Polak, który odbył lot w kosmos. W 1976 roku został wyłoniony z grona kilkuset polskich pilotów wraz z płk. Zenonem Jankowskim jako kandydat do lotu kosmicznego w ramach międzynarodowego programu Interkosmos. Od godziny 17.27 27 czerwca do godziny 16.31 5 lipca 1978 roku wraz z Piotrem Klimukiem odbywał lot na statku Sojuz 30 i po dwóch dniach lotu dołączył do stacji orbitalnej Salut 6. Po wykonaniu programu badawczego 5 lipca w stepach Kazachstanu odbyło się lądowanie.

Mundur majora nawigatora (S/Ldr) Eugeniusza Arciuszkiewicza

Mundur tropikalny: kurtka mundurowa typu french, spodnie, koszula z krawatem oraz czapka. Mundur RAF-u z polskimi elementami (na podstawie obowiązujących od 1 stycznia 1942 roku przepisów umundurowania wojska poza granicami państwa polskiego): polskimi guzikami, orłem lotniczym wzoru z 1936 roku...

Mundur generała pilota Tadeusza Andersza

Kurtka typu french RAF należąca do gen. pil. Tadeusza Andersza (ur. 27 września 1918 roku w Haensbrook, zm. 29 października 2007 roku w Londynie) — polskiego dowódcy wojskowego, generała brygady, pilota Wojska Polskiego. Po ukończeniu gimnazjum w Poznaniu w 1937 roku Tadeusz Andersz rozpoczął naukę w Szkole...

Legitymacja Polskiego Towarzystwa Żeglugi Powietrznej Adama Wojtygi

Polskie Towarzystwo Lotnicze powstało 11 grudnia 1916 roku w Warszawie — tego dnia złożono statut towarzystwa do Tymczasowej Rady Stanu w Warszawie. Pierwsze zebranie (organizacyjne) odbyło się 1 lutego 1917 roku w Warszawie. Od 26 lutego do 15 maja 1917 roku towarzystwo prowadziło kursy lotnicze...

Legitymacja 7. Eskadry Myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki

Legitymacja nr 84 do odznaki legendarnej 7. Eskadry Myśliwskiej (tzw. Eskadry Kościuszkowskiej) walczącej w obronie polskich Kresów w 1920 roku. W skład tej wyjątkowej jednostki oprócz Polaków wchodzili również ochotnicy amerykańscy. Legitymacja należała do mjr. pil. Teofila Dziamy i została...

Książka lotów porucznika pilota Stefanii Wojtulanis-Karpińskiej („Barbary”)

Stefania Wojtulanis-Karpińska „Barbara” aktywnie zajmowała się wszystkimi rodzajami sportów lotniczych, począwszy od udziału, jako nawigator, w Krajowych Zawodach Balonowych w 1936 roku. W 1938 roku uczestniczyła, także jako nawigator, w VIII Krajowych Zawodach Lotniczych.

Kordzik lotniczy (polski)

Kordzik lotniczy (polski, wz. 24) wykonany przez Fabrykę Broni Siecznej Gabriela Borowskiego. Elementy metalowe (za wyjątkiem głownii) oksydowane na kolor starego srebra, pochwa metalowa obciągnięta czarną skórą. Kordzik o głowni niklowanej, polerowanej. Wzdłuż progu sygnatura firmy. Głowica u góry ma kształt ściętego ostrosłupa. Ozdobne pierścienie na rękojeści i pochwie z ornamentem ze skierowanymi w prawą stronę...

Flaga lotniskowa Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie

Na podstawie ustawy z dnia 22 sierpnia 1940 roku i umowy z dnia 11 czerwca 1940 roku pomiędzy rządami brytyjskim i polskim, strona brytyjska zezwoliła na utworzenie dwóch dywizjonów bombowych z ośrodkiem szkolnym i wprowadziła dualizm dowódczy oraz prawo posługiwania się polskimi symbolami...

Czapka oficera Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie

Oficerska czapka z orłem lotniczym (bajorek) ostatniego dowódcy 308. Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego płk. pil. Karola Pniaka DFC. Mimo iż sama w sobie nie jest wyjątkowa — tego typu nakryć głowy zachowało się wiele — to jednak jej wartość historyczna jest niezaprzeczalna.

Ostatnie komentarze:

Dodaj komentarz: