Misją Muzeum Historii Fotografii w Krakowie jest dbanie o powierzone dziedzictwo kulturowe, a także inspirowanie i wskazywanie dobrych praktyk. Ekspozycja stała jest poświęcona dziejom polskiej fotografii od jej początków do 1939 roku. Wystawa porusza zagadnienia związane z techniką i technologią, zdobnictwem, a także kolekcjonowaniem i przechowywaniem fotografii. W zabytkowej kamienicy przy ulicy Józefitów zaaranżowano atelier fotograficzne z przełomu XIX i XX wieku.
W Muzeum zgromadzono unikalną kolekcję aparatów podróżnych i atelierowych, a także sprzęt fotograficzny stosowany w ciemniach fotograficznych przez ostatnie 150 lat. W zbiorach Muzeum ważną część stanowią fotografie dokumentujące wydarzenia historyczne, w tym fotografie stereoskopowe upamiętniające oblężenie Paryża w 1871 roku, wydarzenia wojny obronnej w Polsce we wrześniu 1939 roku oraz wizerunki miast włoskich i przedstawienia krajobrazów japońskich.

Opracowanie: Julia Czapla, Joanna Kotarba,
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Fotografia: Marek Antoniusz Święch, arch. MIK (2013),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

www.mhf.krakow.pl
ul. Józefitów 16,
30-045 Kraków


tel. 12 634 59 32
faks 12 631 04 55
strona muzeum

Godziny otwarcia

poniedziałek  — wtorek
nieczynne
środa  — piątek
11.00 — 18.00
sobota  — niedziela
10.00 — 15.30

Ceny biletów

normalny 8 zł ulgowy 5 zł grupowy normalny 5 zł grupowy ulgowy 3 zł niedziela — wstęp bezpłatny
Obiekty

Fotografia „Architektura Krakowa. Ratusz na placu Wolnica” Jana Motyki

Fotografia przedstawia widok placu Wolnica. Na pierwszym planie widnieje bryła ratusza (dziś Muzeum Etnograficzne), w tle wieża i szczyt kościoła Bożego Ciała, kamienice przy ulicy Krakowskiej, wysokie drzewa liściaste. Fotografia została wykonana w latach 70. XX wieku, latem.

Fotografia „Kraków, plac Szczepański, pierzeja północna”

Kraków, plac Szczepański, pierzeja północna; targ, kramnice. Fragmentaryczny widok targu — widoczne dwie kramnice drewniane z dwuspadowymi dachami oraz stoły z wystawionymi koszami. Ponadto beczki oraz wiklinowe miotły złożone na bruku. Kilka postaci zajętych handlem...

Fotografia „Zakopane. Górale pod kościołem”

Fotografia przedstawia liczną grupę górali stojących pod nowym kościołem parafialnym przy Krupówkach (pod wezwaniem św. Rodziny). Jest rok 1901. Fotografia daje wyobrażenie stroju i obyczajów górali, przedstawia też fragmentaryczny widok nowego w tamtych czasach kościoła. Stanowi przykład dobrej fotografii amatorskiej w technice czarno-białej, tonowanej, a pochodzi z albumu krakowskiej rodziny Pusłowskich. Autorem zdjęcia mógł być Ksawery Pusłowski. Muzeum Historii Fotografii posiada trzy takie albumy zawierajace przedstawienia Tatr, Zakopanego, Pienin, wsi Frydman, wybrzeża Morza Śródziemnego, Bretanii, Krakowa i inne widoki. Kilka fotografii przedstawia też chłopów podkrakowskich na targu na placu Szczepańskim w Krakowie.

„Latarnia magiczna” — rzutnik do przeźroczy z Austro-Węgier

„Latarnia magiczna” — to rzutnik do przeźroczy wielkoformatowych oprawionych w szklane ramki o maksymalnym formacie 15 x 15 cm. Rzutnik wyprodukowany w latach 1890–1918 przez nieznanego wytwórcę w Austro-Węgrzech. Latarnie magiczne były to znane od czasów renesansu urządzenia do rzutowania na ekran malowanych na szkle obrazów...

Fotografia „Okolice Krakowa, wiejska scena rodzajowa” Tadeusza Rzący

Fotografia przedstawia cztery kobiety na tle wiejskiej chałupy. Dwie stoją obok wejścia, zwrócone do siebie plecami, są to zapewne modelki (według autorki karty inwentarzowej, Lucyny Sulerzyskiej), w odświętnych strojach krakowskich. Po lewej siedzą obok siebie na przyzbie dwie wiejskie...

Ensign Midget (model 55) — miniaturowy aparat fotograficzny firmy Houghton

Ensign Midget (model 55) to miniaturowy aparat fotograficzny o konstrukcji składanej na błonę zwojową Ensign typ E 10, o formacie klatki 3,5x4,5 cm, wyprodukowany między rokiem 1934 a1940 przez firmę Houghton z Londynu (Wielka Brytania). Aparat wyposażony w obiektyw Ensar f = 6,3...

Fotografia „Architektura Krakowa. Fotomontaż: biała płaszczyzna Rynku Głównego” Jana Motyki

Fotomontaż przedstawia białą płaszczyznę Rynku Głównego, pomnik Adama Mickiewicza, gmach Sukiennic, zarys Wawelu i poszczególnych kościołów. Wszystkie te obiekty są utworzone z czarnych szpalt gazet z białymi nadrukami liter. Zwraca uwagę kartka z kalendarza z datą: „8 Marca Międzynarodowy Dzień...

Fotografia „Park im. Henryka Jordana” Lesława Rzewuskiego

Fotografia przedstawia alejkę Parku im. dr. Henryka Jordana z odległymi dwoma popiersiami słynnych postaci. Te białe, rzeźbione w marmurze popiersia stanowią wart podkreślenia detal, a także punctum, wspominane przez Rolanda Barthesa, intrygujące fragmenty obrazu. Krzewy tworzą równo przycięty...

Popielniczka szklana z widokiem Domu Zdrojowego w Krynicy

Opisywany obiekt to szklana popielniczka o prostokątnej podstawie, na dłuższych bokach znajdują się wgłębienia na papierosy. Do spodu jest przyklejona fotografia kolorowana wielkości pocztówki przedstawiająca Dom Zdrojowy w Krynicy. U dołu przedstawienia, pośrodku, znajduje się napis:...

Fotografia „Portret dwóch chłopców” Ignacego Kriegera

Na fotografii są przedstawieni dwaj chłopcy w strojach krakowskich. Fotografia jest wyjątkowa, ponieważ portretowani prezentują autentyczne stroje krakowskie z lat 1860–1880. Z lewej strony stoi zwrócony ¾ w lewo chłopiec w jasnej sukmanie i krakusce na głowie, w prawej ręce trzymając wspartą o ziemię palmę wielkanocną. Za jego plecami stoi, trzymając rękę na jego ramieniu, drugi wyższy chłopiec w podobnej sukmanie i kapeluszu z piórami na głowie.

Fotografia „Wawel: fragment dziedzińca, katedra” Jana Motyki

Fotografia artystyczna Jana Motyki przedstawia Wawel zarysowany białą linią, boczną elewację katedry wawelskiej z Wieżą Srebrnych Dzwonów, Kaplicą Wawelską i Zygmuntowską. Na pierwszym planie: na alejce stoi dwóch mężczyzn, jeden stoi przed sztalugami...

Fotografia „Kraków, klasztor ss. Norbertanek” Tadeusza Rzący

Zdjęcie przedstawia widok zespołu klasztornego od strony południowo-wschodniej z brzegu Wisły. Po prawej stronie pola obrazowego widoczna jest sylweta fasady kościoła, z dachem z wieżyczką na sygnaturkę, obok wieża zegarowa z wysokim hełmem. Po lewej stronie przedstawiony jest kompleks zabudowy klasztornej z wydłużonym skrzydłem od południa. Od frontu widoczny jest wysoki mur...

Fotografia „Kanał Dunaj — Wisła — 2” z 1912 roku

Kraków miał stać się ważnym węzłem dla transportu wodnego. Cały pomysł ujrzał światło dzienne w roku 1901, wiedeńska Rada Państwa uchwaliła wtedy tzw. ustawę Koerberowską (od nazwiska austriackiego premiera Ernsta von Koerbera, inicjatora jej uchwalenia). Ustawa miała ogromny budżet (1 mld koron), zakładała budowę nowych dróg wodnych...

Fotografia „Główna brama Parku im. Henryka Jordana w Krakowie” Lesława Rzewuskiego

Główna brama Parku im. Henryka Jordana w Krakowie. Na pierwszym planie ubita droga (obecnie al. 3 Maja), za którą drewniany most na rzece Rudawie. Dalej wysoka drewniana brama, z napisem: Miejski/ Park Dr Jordana. W głębi, po lewej widoczny we fragmencie drewniany pawilon, zwany głównym...

Fotografia „Lajkonik przed Urzędem Miasta odbiera poczęstunek” Wiesława Tomaszkiewicza

Lajkonik sfotografowany jest nieco z dołu, ujęty w półpostaci, zwrócony w prawo. Trzyma w ręce puchar — odbiera poczęstunek, w tle jest widoczny Urząd Miasta. Fotografia została wykonana w latach 50. XX wieku. Należy do serii pięciu zdjęć tego samego autora...

Fotografia „Rynek Główny, uroczystość z okazji ponownego postawienia pomnika Adama Mickiewicza” Edwarda Węglowskiego

Nie ma pewności, z jakiej okazji przemawia widoczny w centrum fotografii, Tadeusz Mrugacz, prezydent Krakowa w latach 1954–1957. Prawdopodobnie jednak prezentowana uroczystość miała miejsce 26 listopada 1955 roku, a okazją do niej było ponowne postawienie pomnika Adama Mickiewicza na Rynku Głównym.

Fotografia „Budowa osiedla mieszkaniowego — Kraków, Nowa Huta” Wiesława Tomaszkiewicza

Fotografia przedstawia cztery osoby: dwie kobiety, mężczyznę i chłopca. Przyglądają się wybieraniu ziemi pod fundamenty przez koparkę i załadunkowi jej na ciężarówkę. Po prawej młoda kobieta z warkoczem upiętym wokół głowy, z teczką w ręce i mężczyzna w garniturze.

Aparat fotograficzny atelierowy firmy R.A. Goldmann

Aparat fotograficzny atelierowy wyprodukowany w latach 1890—1900 w firmie R.A. Goldmann w Wiedniu. Bardzo starannie wykonany aparat, pozwalający zarejestrować zdjęcia na „suchych” płytach szklanych o maksymalnym formacie 18 x 24 cm...

Aparat fotograficzny atelierowy wyprodukowany w Niemczech

Aparat fotograficzny atelierowy na „suche” płyty szklane o maksymalnym formacie 18 x 24 cm, wyprodukowany w latach 80. XIX wieku przez nieznanego wytwórcę na terenie Niemiec. Obiektyw pochodzący z późniejszych lat (1890–1920) Aristostigmat 7 6,5/360 wyprodukowany w firmie Meyer...

Pathé Baby — projektor kinematograficzny firmy Pathé Frères

Pathé Baby (COQ D’OR) — amatorski projektor kinematograficzny na taśmę filmową o szerokości 9,5 mm, wyprodukowany w latach 1937—1940 przez wytwórnię Pathé Frères z Paryża. Założona w 1896 roku firma Société Pathé Frères...