Misją Muzeum Fotografii w Krakowie jest dbanie o powierzone dziedzictwo kulturowe, a także inspirowanie i wskazywanie dobrych praktyk. Ekspozycja stała jest poświęcona dziejom polskiej fotografii od jej początków do 1939 roku. Wystawa porusza zagadnienia związane z techniką i technologią, zdobnictwem, a także kolekcjonowaniem i przechowywaniem fotografii. W zabytkowej kamienicy przy ulicy Józefitów zaaranżowano atelier fotograficzne z przełomu XIX i XX wieku.
W Muzeum zgromadzono unikalną kolekcję aparatów podróżnych i atelierowych, a także sprzęt fotograficzny stosowany w ciemniach fotograficznych przez ostatnie 150 lat. W zbiorach Muzeum ważną część stanowią fotografie dokumentujące wydarzenia historyczne, w tym fotografie stereoskopowe upamiętniające oblężenie Paryża w 1871 roku, wydarzenia wojny obronnej w Polsce we wrześniu 1939 roku oraz wizerunki miast włoskich i przedstawienia krajobrazów japońskich.

Opracowanie: Julia Czapla, Joanna Kotarba,
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Fotografia: Marek Antoniusz Święch, arch. MIK (2013),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

www.mhf.krakow.pl
ul. Królowej Jadwigi 220
30-216 Kraków


tel. 12 634 59 32
faks 12 631 04 55
strona muzeum

Godziny otwarcia

poniedziałek
nieczynne
wtorek  — piątek
11.00 — 18.00
sobota
10.00 — 17.30
niedziela
10.00 — 15.30

Ceny biletów

normalny 15 zł ulgowy 10 zł grupowy normalny 10 zł grupowy ulgowy 7 zł wtorek — wstęp bezpłatny
Obiekty

Projektor kinematograficzny AP-35 Pollux

Łódzkie Zakłady Kinotechniczne powstały w 1945 roku i od samego początku istnienia specjalizowały się w produkcji projektorów kinematograficznych. Początkowo były to duże projektory kinowe na taśmę filmową 35 mm oraz produkowane od 1948 roku projektory na film 16 mm. Na przełomie lat 50. i 60. XX w. pojawiła się w kraju duża liczba tanich ośmiomilimetrowych kamer filmowych produkowanych przez przemysł ZSRR, w związku z czym w ŁZK rozpoczęto produkcję projektorów na tę szerokość filmu.

„Kraków, klasztor ss. Norbertanek”

Zdjęcie przedstawia widok zespołu klasztornego od strony południowo-wschodniej z brzegu Wisły. Po prawej stronie pola obrazowego widoczna jest sylweta fasady kościoła, z dachem z wieżyczką na sygnaturkę, obok wieża zegarowa z wysokim hełmem. Po lewej stronie przedstawiony jest kompleks zabudowy klasztornej z wydłużonym skrzydłem od południa. Od frontu widoczny jest wysoki mur...

Aparat fotograficzny Argus

W Stanach Zjednoczonych jednym z najbardziej popularnych małoobrazkowych aparatów fotograficznych był Argus C-3. Od końca 1939 do 1966 roku zakłady Argus w Ann Arbor (MI) wyprodukowały prawie dwa miliony egzemplarzy. Ze względu na proste kształty i znaczną wagę metalowy Argus zyskał nieoficjalną nazwę „cegła”. Aparat był przy tym bardzo wygodny w użyciu ponieważ posiadał nastawianie ostrości przy zastosowaniu dalmierza sprzężonego z obiektywem za pomocą przekładni zębatej oraz mechanizm samoczynnego napinania migawki. Mimo iż wyposażony był w prosty trzysoczewkowy obiektyw Cintar 3,5/50, to rejestrował obrazy o zaskakująco wysokiej jakości. Argus C-3 „zagrał” w kilku filmach, między innymi w produkcji Harry Potter i komnata tajemnic z 2002 roku.

Rzutnik do przeźroczy Narcyz

Rzutnik Narcyz służył do projekcji przeźroczy oprawionych w standardowe ramki 5 x 5 cm i był wyposażony w jasny obiektyw EMITAR 1:3,5 o ogniskowej 75 mm. Był to pierwszy rzutnik półautomatyczny opracowany przez Warszawskie Zakłady Fotooptyczne w połowie lat 60. XX wieku. Rzutnik posiadał mechaniczne wymuszone chłodzenie żarówki projekcyjnej przez wbudowany wentylator napędzany silnikiem elektrycznym i umożliwiał wyświetlanie przeźroczy umieszczonych w rzędowym magazynku na 36 lub 50 sztuk.

Ring — projektor kinematograficzny wyprodukowany w Niemczech

Ring — amatorski projektor kinematograficzny na taśmę szerokości 35 mm, wyprodukowany w latach 1900—1919 w Niemczech (Bawaria). Skonstruowanie przez braci Lumière w 1895 roku kinematografu i gwałtowny rozwój sztuki filmowej...

Przeglądarka stereoskopowa skrzynkowa z Austro-Węgier

Przeglądarka stereoskopowa skrzynkowa systemu Brewstera do fotografii (przeźroczy) stereoskopowych o formacie pojedynczego obrazu 7 x 7 cm, wyprodukowana w Austro-Węgrzech na początku XX wieku. Trwającej od lat 60. XIX wieku...

Primar Reflex — aparat fotograficzny lustrzany firmy Curt Bentzin

Primar Reflex — aparat fotograficzny, lustrzanka jednoobiektywowa na błony cięte i klisze szklane formatu 9 x 12 cm, wyprodukowany w latach 1900—1918 przez firmę Curt Bentzin z Gőrlitz (Niemcy). Aparat wyposażony w obiektyw Triotar 3,5/180 firmy Carl Zeiss Jena. Dużych rozmiarów korpus aparatu o...

Aparat fotograficzny Start I

Począwszy od 1952 roku w Warszawskich Zakładach Kinotechnicznych zespół inżynierów i techników pod kierownictwem głównego konstruktora mgr. inż. Tadeusza Lisowskiego rozpoczął projektowanie pierwszego polskiego aparatu fotograficznego – lustrzanki dwuobiektywowej. W trakcie opracowywania dokumentacji pojawiały się propozycje różnych nazw: Wisła, Mazur, Jubilat, jednak ostatecznie przyjęto dla aparatu nazwę Start I. Pod koniec grudnia 1953 roku w budynku przy ulicy Jedwabniczej 2 w Warszawie rozpoczęto montaż pierwszych pięciu aparatów fotograficznych Start I. W zbiorach MuFo znajduje się jeden z tych aparatów, noszący na obiektywie zdjęciowym numer seryjny 100001 oraz oznaczenia FAF, co można uznać za skrót od Fabryki Aparatów Fotograficznych – nieoficjalnej nazwy późniejszych Warszawskich Zakładów Foto-Optycznych. Dzięki temu możemy domniemywać, że jest to pierwszy egzemplarz aparatu fotograficznego zmontowanego po II wojnie światowej w Polsce.

Pathé Baby — projektor kinematograficzny firmy Pathé Frères

Pathé Baby (COQ D’OR) — amatorski projektor kinematograficzny na taśmę filmową o szerokości 9,5 mm, wyprodukowany w latach 1937—1940 przez wytwórnię Pathé Frères z Paryża. Założona w 1896 roku firma Société Pathé Frères...

Popielniczka szklana z widokiem Domu Zdrojowego w Krynicy

Opisywany obiekt to szklana popielniczka o prostokątnej podstawie, na dłuższych bokach znajdują się wgłębienia na papierosy. Do spodu jest przyklejona fotografia kolorowana wielkości pocztówki przedstawiająca Dom Zdrojowy w Krynicy. U dołu przedstawienia, pośrodku, znajduje się napis...

„Portret dwóch chłopców”

Na fotografii są przedstawieni dwaj chłopcy w strojach krakowskich. Fotografia jest wyjątkowa, ponieważ portretowani prezentują autentyczne stroje krakowskie z lat 1860–1880. Z lewej strony stoi zwrócony ¾ w lewo chłopiec w jasnej sukmanie i krakusce na głowie, w prawej ręce trzymając wspartą o ziemię palmę wielkanocną. Za jego plecami stoi, trzymając rękę na jego ramieniu, drugi wyższy chłopiec w podobnej sukmanie i kapeluszu z piórami na głowie.

Aparat fotograficzny F-21 (Ajax)

Miniaturowy aparat fotograficzny F-21 – do niedawna zupełnie nieznany – ma długą i fascynującą historię związaną z wykorzystywaniem go przez służby specjalne ZSRR i dawnych krajów demokracji ludowej. Opracowany na początku lat 50. XX wieku jako sprzęt „szpiegowski” był produkowany na specjalnym tajnym wydziale Krasnogoskiy’ego Mekhanicheskiy’ego Zavoda aż do końca lat 80. XX wieku. Został przystosowany do specjalnie przyciętej błony małoobrazkowej (o szerokości 21mm) pozbawionej obustronnie perforacji i rejestrował zdjęcia o formacie 18 x 24 mm. Posiadał wbudowany mechanizm sprężynowy, który po naciśnięciu przycisku migawki samoczynnie przesuwał błonę i napinał migawkę, przez co możliwe było wykonywanie seryjnych zdjęć.

„Architektura Krakowa. Gmach Sukiennic w Krakowie”

Fotografia przedstawia gmach Sukiennic w Krakowie. Przed Sukiennicami widoczni liczni przechodnie, gołębie i parasole kramów kwiaciarskich. Ten typowy widok krakowskiego Rynku latem ma wielkie walory estetyczne, jest reprezentatywny dla różnorodnej twórczości Jana Motyki. Rzadka i wdzięczna technika izohelii tworzy z tego banalnego na pozór kadru unikalną kompozycję, z białą liniową dekoracją, jakby to była zima.

„Lajkonik przed Urzędem Miasta odbiera poczęstunek”

Lajkonik sfotografowany jest nieco z dołu, ujęty w półpostaci, zwrócony w prawo. Trzyma w ręce puchar — odbiera poczęstunek, w tle jest widoczny Urząd Miasta. Fotografia została wykonana w latach 50. XX wieku. Należy do serii pięciu zdjęć tego samego autora...

„Kraków, plac Szczepański, pierzeja północna”

Kraków, plac Szczepański, pierzeja północna; targ, kramnice. Fragmentaryczny widok targu — widoczne dwie kramnice drewniane z dwuspadowymi dachami oraz stoły z wystawionymi koszami. Ponadto beczki oraz wiklinowe miotły złożone na bruku. Kilka postaci zajętych handlem...

„Kanał Dunaj — Wisła — 2”

Kraków miał stać się ważnym węzłem dla transportu wodnego. Cały pomysł ujrzał światło dzienne w roku 1901, wiedeńska Rada Państwa uchwaliła wtedy tzw. ustawę Koerberowską (od nazwiska austriackiego premiera Ernsta von Koerbera, inicjatora jej uchwalenia). Ustawa miała ogromny budżet (1 mld koron), zakładała budowę nowych dróg wodnych...

„Rynek Główny w Krakowie. Uroczystości 3 Maja 1919 roku”

Fotografia przedstawia pierwsze — po odzyskaniu przez Polskę niepodległości — obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja na Rynku Głównym w Krakowie. Na pierwszym planie stoi piechota; obok – ustawiona w dwuszeregu, tyłem do osoby fotografującej – artyleria. Sukiennice udekorowano flagami i polskim godłem. Pod nimi stoją liczne grupy cywilów. Odbywa się msza polowa, zorganizowana przez artylerię i kawalerię. Pod arkadami środkowej części Sukiennic, od strony ul. Szewskiej, urządzono ołtarz, który udekorowano kwiatami i emblematami o barwach narodowych. Od strony ratusza stoją oddziały załogi krakowskiej reprezentowane przez 13. Pułk Piechoty z orkiestrą, 20. Pułk Piechoty Ziemi Krakowskiej i 8. Pułk Ułanów.

Duchessa Stereo — aparat fotograficzny stereoskopowy firmy Contessa Nettel A.G.

Jest to aparat fotograficzny stereoskopowy, o konstrukcji składanej, na płyty szklane o formacie 4,5 x 10,7 cm. Aparat wyposażono w dwa obiektywy: Tessar 1 : 4,5 f = 6,5 cm firmy Carl Zeiss z Jeny. Wykonywał on zdjęcia (stereo-parę) na płycie szklanej „suchej” o formacie 4,5 x 10,7 cm....

„Główna brama Parku im. Henryka Jordana w Krakowie”

Główna brama Parku im. Henryka Jordana w Krakowie. Na pierwszym planie ubita droga (obecnie al. 3 Maja), za którą drewniany most na rzece Rudawie. Dalej wysoka drewniana brama, z napisem: Miejski/ Park Dr Jordana. W głębi, po lewej widoczny we fragmencie drewniany pawilon, zwany głównym...

„Architektura Krakowa. Fotomontaż: biała płaszczyzna Rynku Głównego”

Fotomontaż przedstawia białą płaszczyznę Rynku Głównego, pomnik Adama Mickiewicza, gmach Sukiennic, zarys Wawelu i poszczególnych kościołów. Wszystkie te obiekty są utworzone z czarnych szpalt gazet z białymi nadrukami liter. Zwraca uwagę kartka z kalendarza z datą: „8 Marca Międzynarodowy Dzień...