Misją Muzeum Fotografii w Krakowie jest dbanie o powierzone dziedzictwo kulturowe, a także inspirowanie i wskazywanie dobrych praktyk. Ekspozycja stała jest poświęcona dziejom polskiej fotografii od jej początków do 1939 roku. Wystawa porusza zagadnienia związane z techniką i technologią, zdobnictwem, a także kolekcjonowaniem i przechowywaniem fotografii. W zabytkowej kamienicy przy ulicy Józefitów zaaranżowano atelier fotograficzne z przełomu XIX i XX wieku.
W Muzeum zgromadzono unikalną kolekcję aparatów podróżnych i atelierowych, a także sprzęt fotograficzny stosowany w ciemniach fotograficznych przez ostatnie 150 lat. W zbiorach Muzeum ważną część stanowią fotografie dokumentujące wydarzenia historyczne, w tym fotografie stereoskopowe upamiętniające oblężenie Paryża w 1871 roku, wydarzenia wojny obronnej w Polsce we wrześniu 1939 roku oraz wizerunki miast włoskich i przedstawienia krajobrazów japońskich.

Opracowanie: Julia Czapla, Joanna Kotarba,
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Fotografia: Marek Antoniusz Święch, arch. MIK (2013),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

www.mhf.krakow.pl
ul. Królowej Jadwigi 220
30-216 Kraków


tel. 12 634 59 32
faks 12 631 04 55
strona muzeum

Godziny otwarcia

poniedziałek
nieczynne
wtorek  — piątek
11.00 — 18.00
sobota
10.00 — 17.30
niedziela
10.00 — 15.30

Ceny biletów

normalny 15 zł ulgowy 10 zł grupowy normalny 10 zł grupowy ulgowy 7 zł wtorek — wstęp bezpłatny
Obiekty

„Park im. Henryka Jordana”

Fotografia przedstawia alejkę Parku im. dr. Henryka Jordana z odległymi dwoma popiersiami słynnych postaci. Te białe, rzeźbione w marmurze popiersia stanowią wart podkreślenia detal, a także punctum, wspominane przez Rolanda Barthesa, intrygujące fragmenty obrazu. Krzewy tworzą równo przycięty...

„Portret dwóch chłopców”

Na fotografii są przedstawieni dwaj chłopcy w strojach krakowskich. Fotografia jest wyjątkowa, ponieważ portretowani prezentują autentyczne stroje krakowskie z lat 1860–1880. Z lewej strony stoi zwrócony ¾ w lewo chłopiec w jasnej sukmanie i krakusce na głowie, w prawej ręce trzymając wspartą o ziemię palmę wielkanocną. Za jego plecami stoi, trzymając rękę na jego ramieniu, drugi wyższy chłopiec w podobnej sukmanie i kapeluszu z piórami na głowie.

„Budowa osiedla mieszkaniowego — Kraków, Nowa Huta”

Fotografia przedstawia cztery osoby: dwie kobiety, mężczyznę i chłopca. Przyglądają się wybieraniu ziemi pod fundamenty przez koparkę i załadunkowi jej na ciężarówkę. Po prawej młoda kobieta z warkoczem upiętym wokół głowy, z teczką w ręce i mężczyzna w garniturze.

„Latarnia magiczna” — rzutnik do przeźroczy firmy ICA

„Latarnia magiczna” — rzutnik do przeźroczy wykonanych na płytach szklanych diapozytywowych o formacie 8 x 8 cm, wyprodukowany przez firmę ICA z Drezna w latach 1909—1926. Powstały w 1909 roku z połączenia kilku drezdeńskich wytwórni sprzętu fotograficznego duży koncern o nazwie ICA (Internationale...

„Latarnia magiczna” — rzutnik do przeźroczy z Austro-Węgier

„Latarnia magiczna” — to rzutnik do przeźroczy wielkoformatowych oprawionych w szklane ramki o maksymalnym formacie 15 x 15 cm. Rzutnik wyprodukowany w latach 1890–1918 przez nieznanego wytwórcę w Austro-Węgrzech. Latarnie magiczne były to znane od czasów renesansu urządzenia do rzutowania na ekran malowanych na szkle obrazów...

„Lajkonik przed Urzędem Miasta odbiera poczęstunek”

Lajkonik sfotografowany jest nieco z dołu, ujęty w półpostaci, zwrócony w prawo. Trzyma w ręce puchar — odbiera poczęstunek, w tle jest widoczny Urząd Miasta. Fotografia została wykonana w latach 50. XX wieku. Należy do serii pięciu zdjęć tego samego autora...

Aparat fotograficzny stereoskopowy firmy Heinrich Ernemann A.G.

Aparat fotograficzny stereoskopowy o konstrukcji składanej (nożycowo) na błony cięte o formacie 5,5 x 12,5 cm. Aparat wyposażony w dwa obiektywy: Doppel Anastigmat DAGOR III 6,8/80 firmy C.P. Goerz z Berlina. Aparat fotograficzny do wykonywania zdjęć stereoskopowych wyprodukowany w latach...

Ensign Midget (model 55) — miniaturowy aparat fotograficzny firmy Houghton

Ensign Midget (model 55) to miniaturowy aparat fotograficzny o konstrukcji składanej na błonę zwojową Ensign typ E 10, o formacie klatki 3,5x4,5 cm, wyprodukowany między rokiem 1934 a1940 przez firmę Houghton z Londynu (Wielka Brytania). Aparat wyposażony w obiektyw Ensar f = 6,3...

„Architektura Krakowa. Gmach Sukiennic w Krakowie”

Fotografia przedstawia gmach Sukiennic w Krakowie. Przed Sukiennicami widoczni liczni przechodnie, gołębie i parasole kramów kwiaciarskich. Ten typowy widok krakowskiego Rynku latem ma wielkie walory estetyczne, jest reprezentatywny dla różnorodnej twórczości Jana Motyki. Rzadka i wdzięczna technika izohelii tworzy z tego banalnego na pozór kadru unikalną kompozycję, z białą liniową dekoracją, jakby to była zima.

„Główna brama Parku im. Henryka Jordana w Krakowie”

Główna brama Parku im. Henryka Jordana w Krakowie. Na pierwszym planie ubita droga (obecnie al. 3 Maja), za którą drewniany most na rzece Rudawie. Dalej wysoka drewniana brama, z napisem: Miejski/ Park Dr Jordana. W głębi, po lewej widoczny we fragmencie drewniany pawilon, zwany głównym...

„Architektura Krakowa. Fotomontaż: biała płaszczyzna Rynku Głównego”

Fotomontaż przedstawia białą płaszczyznę Rynku Głównego, pomnik Adama Mickiewicza, gmach Sukiennic, zarys Wawelu i poszczególnych kościołów. Wszystkie te obiekty są utworzone z czarnych szpalt gazet z białymi nadrukami liter. Zwraca uwagę kartka z kalendarza z datą: „8 Marca Międzynarodowy Dzień...

„Zakopane. Górale pod kościołem”

Fotografia przedstawia liczną grupę górali stojących pod nowym kościołem parafialnym przy Krupówkach (pod wezwaniem św. Rodziny). Jest rok 1901. Fotografia daje wyobrażenie stroju i obyczajów górali, przedstawia też fragmentaryczny widok nowego w tamtych czasach kościoła. Stanowi przykład dobrej fotografii amatorskiej w technice czarno-białej, tonowanej, a pochodzi z albumu krakowskiej rodziny Pusłowskich. Autorem zdjęcia mógł być Ksawery Pusłowski. Muzeum Historii Fotografii posiada trzy takie albumy zawierajace przedstawienia Tatr, Zakopanego, Pienin, wsi Frydman, wybrzeża Morza Śródziemnego, Bretanii, Krakowa i inne widoki. Kilka fotografii przedstawia też chłopów podkrakowskich na targu na placu Szczepańskim w Krakowie.

Popielniczka szklana z widokiem Domu Zdrojowego w Krynicy

Opisywany obiekt to szklana popielniczka o prostokątnej podstawie, na dłuższych bokach znajdują się wgłębienia na papierosy. Do spodu jest przyklejona fotografia kolorowana wielkości pocztówki przedstawiająca Dom Zdrojowy w Krynicy. U dołu przedstawienia, pośrodku, znajduje się napis...

„Architektura Krakowa. Ratusz na placu Wolnica”

Fotografia przedstawia widok placu Wolnica. Na pierwszym planie widnieje bryła ratusza (dziś Muzeum Etnograficzne), w tle wieża i szczyt kościoła Bożego Ciała, kamienice przy ulicy Krakowskiej, wysokie drzewa liściaste. Fotografia została wykonana w latach 70. XX wieku, latem.

„Rynek Główny w Krakowie. Uroczystości 3 Maja 1919 roku”

Fotografia przedstawia pierwsze — po odzyskaniu przez Polskę niepodległości — obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja na Rynku Głównym w Krakowie. Na pierwszym planie stoi piechota; obok – ustawiona w dwuszeregu, tyłem do osoby fotografującej – artyleria. Sukiennice udekorowano flagami i polskim godłem. Pod nimi stoją liczne grupy cywilów. Odbywa się msza polowa, zorganizowana przez artylerię i kawalerię. Pod arkadami środkowej części Sukiennic, od strony ul. Szewskiej, urządzono ołtarz, który udekorowano kwiatami i emblematami o barwach narodowych. Od strony ratusza stoją oddziały załogi krakowskiej reprezentowane przez 13. Pułk Piechoty z orkiestrą, 20. Pułk Piechoty Ziemi Krakowskiej i 8. Pułk Ułanów.

Detective camera — aparat fotograficzny firmy V. Bischoff

Aparat fotograficzny detective camera został wyprodukowany około 1890 roku przez firmę V. Bischoff z Monachium (Niemcy). Jest to bardzo rzadko spotykany aparat fotograficzny z ręcznym zmiennikiem płyt o formacie 9x12 cm, pozwalający na szybkie wykonanie 12 zdjęć.

Aparat fotograficzny atelierowy wyprodukowany w Niemczech

Aparat fotograficzny atelierowy na „suche” płyty szklane o maksymalnym formacie 18 x 24 cm, wyprodukowany w latach 80. XIX wieku przez nieznanego wytwórcę na terenie Niemiec. Obiektyw pochodzący z późniejszych lat (1890–1920) Aristostigmat 7 6,5/360 wyprodukowany w firmie Meyer...

Ernoflex — aparat fotograficzny lustrzany firmy Heinrich Ernemann A.G.

Spośród bardzo wielu produkowanych na początku XX wieku aparatów fotograficznych niewątpliwie wyróżniały się aparaty zwierciadlane. Najczęściej miały one formę dużych skrzynek, w których wnętrzu swobodnie poruszało się lustro. Firma H. Ernemannn zaproponowała jednak zupełnie inne niezwykle skomplikowane rozwiązanie techniczne, wprowadzając aparat fotograficzny lustrzany o konstrukcji składanej.

„Kanał Dunaj — Wisła — 2”

Kraków miał stać się ważnym węzłem dla transportu wodnego. Cały pomysł ujrzał światło dzienne w roku 1901, wiedeńska Rada Państwa uchwaliła wtedy tzw. ustawę Koerberowską (od nazwiska austriackiego premiera Ernsta von Koerbera, inicjatora jej uchwalenia). Ustawa miała ogromny budżet (1 mld koron), zakładała budowę nowych dróg wodnych...

„Rynek Główny, uroczystość z okazji ponownego postawienia pomnika Adama Mickiewicza”

Nie ma pewności, z jakiej okazji przemawia widoczny w centrum fotografii, Tadeusz Mrugacz, prezydent Krakowa w latach 1954–1957. Prawdopodobnie jednak prezentowana uroczystość miała miejsce 26 listopada 1955 roku, a okazją do niej było ponowne postawienie pomnika Adama Mickiewicza na Rynku Głównym.