Misją Muzeum Fotografii w Krakowie jest dbanie o powierzone dziedzictwo kulturowe, a także inspirowanie i wskazywanie dobrych praktyk. Ekspozycja stała jest poświęcona dziejom polskiej fotografii od jej początków do 1939 roku. Wystawa porusza zagadnienia związane z techniką i technologią, zdobnictwem, a także kolekcjonowaniem i przechowywaniem fotografii. W zabytkowej kamienicy przy ulicy Józefitów zaaranżowano atelier fotograficzne z przełomu XIX i XX wieku.
W Muzeum zgromadzono unikalną kolekcję aparatów podróżnych i atelierowych, a także sprzęt fotograficzny stosowany w ciemniach fotograficznych przez ostatnie 150 lat. W zbiorach Muzeum ważną część stanowią fotografie dokumentujące wydarzenia historyczne, w tym fotografie stereoskopowe upamiętniające oblężenie Paryża w 1871 roku, wydarzenia wojny obronnej w Polsce we wrześniu 1939 roku oraz wizerunki miast włoskich i przedstawienia krajobrazów japońskich.

Opracowanie: Julia Czapla, Joanna Kotarba,
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Fotografia: Marek Antoniusz Święch, arch. MIK (2013),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

www.mhf.krakow.pl
ul. Królowej Jadwigi 220
30-216 Kraków


tel. 12 634 59 32
faks 12 631 04 55
strona muzeum

Godziny otwarcia

poniedziałek
nieczynne
wtorek  — piątek
11.00 — 18.00
sobota
10.00 — 17.30
niedziela
10.00 — 15.30

Ceny biletów

normalny 15 zł ulgowy 10 zł grupowy normalny 10 zł grupowy ulgowy 7 zł wtorek — wstęp bezpłatny
Obiekty

Powiększalnik Krokus

W 1954 roku wraz z podjęciem produkcji lustrzanki dwuobiektywowej Start w Warszawskich Zakładach Fotooptycznych rozpoczęto produkcję akcesoriów do obróbki zdjęć. Jednym z takich urządzeń był powiększalnik nazwany Krokus. Nazwę tę nosiły kolejne modele powiększalników produkowanych do lat 90. XX wieku. Powiększalniki tej rodziny nosiły dodatkowe cyfrowe oznaczenia, np. Krokus 3, 4 N Color, 44, 69S, i były produkowane do różnych formatów negatywów. Powiększalniki z Warszawskich Zakładów Foto-Optycznych zaspokajały potrzeby fotoamatorów w Polsce i wielu innych krajach, będąc przez lata doskonałym produktem eksportowym.

Aparat fotograficzny Speed Graphic

Począwszy od lat 30. XX wieku przez kilka kolejnych dziesięcioleci fotoreporterzy amerykańscy używali dużych, wyposażonych w dalmierz aparatów reporterskich, najczęściej w formacie 3¼ x 4¼ cala lub 4 x 5 cali. Były to zwykle produkty amerykańskiej wytwórni sprzętu fotograficznego Graflex. Historia tej firmy rozpoczyna się w 1887 roku, jako spółki Wiliama F. Folmera i Wiliama E. Schwinga, produkującej lampy gazowe i rowery. W 10 lat później w Nowym Jorku wytwórnia Folmer & Schwing Manufacturing Co. rozpoczęła produkcję aparatów fotograficznych, które wkrótce stały się jej głównym produktem. W latach 1907–1926 firma należała do Eastman Kodak (F.&S. Division of Eastman Kodak Co.) z siedzibą w Rochester. Zakłady ponownie usamodzielniły się, przyjmując nazwę Folmer Graflex Corporation, a następnie w 1945 roku – Graflex Inc.

„Okolice Krakowa, wiejska scena rodzajowa”

Fotografia przedstawia cztery kobiety na tle wiejskiej chałupy. Dwie stoją obok wejścia, zwrócone do siebie plecami, są to zapewne modelki (według autorki karty inwentarzowej, Lucyny Sulerzyskiej), w odświętnych strojach krakowskich. Po lewej siedzą obok siebie na przyzbie dwie wiejskie...

„Wawel: fragment dziedzińca, katedra”

Fotografia artystyczna Jana Motyki przedstawia Wawel zarysowany białą linią, boczną elewację katedry wawelskiej z Wieżą Srebrnych Dzwonów, Kaplicą Wawelską i Zygmuntowską. Na pierwszym planie: na alejce stoi dwóch mężczyzn, jeden stoi przed sztalugami...

„Park im. Henryka Jordana”

Fotografia przedstawia alejkę Parku im. dr. Henryka Jordana z odległymi dwoma popiersiami słynnych postaci. Te białe, rzeźbione w marmurze popiersia stanowią wart podkreślenia detal, a także punctum, wspominane przez Rolanda Barthesa, intrygujące fragmenty obrazu. Krzewy tworzą równo przycięty...

„Lajkonik przed Urzędem Miasta odbiera poczęstunek”

Lajkonik sfotografowany jest nieco z dołu, ujęty w półpostaci, zwrócony w prawo. Trzyma w ręce puchar — odbiera poczęstunek, w tle jest widoczny Urząd Miasta. Fotografia została wykonana w latach 50. XX wieku. Należy do serii pięciu zdjęć tego samego autora...

„Portret dwóch chłopców”

Na fotografii są przedstawieni dwaj chłopcy w strojach krakowskich. Fotografia jest wyjątkowa, ponieważ portretowani prezentują autentyczne stroje krakowskie z lat 1860–1880. Z lewej strony stoi zwrócony ¾ w lewo chłopiec w jasnej sukmanie i krakusce na głowie, w prawej ręce trzymając wspartą o ziemię palmę wielkanocną. Za jego plecami stoi, trzymając rękę na jego ramieniu, drugi wyższy chłopiec w podobnej sukmanie i kapeluszu z piórami na głowie.

„Główna brama Parku im. Henryka Jordana w Krakowie”

Główna brama Parku im. Henryka Jordana w Krakowie. Na pierwszym planie ubita droga (obecnie al. 3 Maja), za którą drewniany most na rzece Rudawie. Dalej wysoka drewniana brama, z napisem: Miejski/ Park Dr Jordana. W głębi, po lewej widoczny we fragmencie drewniany pawilon, zwany głównym...

„Latarnia magiczna” — rzutnik do przeźroczy z Austro-Węgier

„Latarnia magiczna” — to rzutnik do przeźroczy wielkoformatowych oprawionych w szklane ramki o maksymalnym formacie 15 x 15 cm. Rzutnik wyprodukowany w latach 1890–1918 przez nieznanego wytwórcę w Austro-Węgrzech. Latarnie magiczne były to znane od czasów renesansu urządzenia do rzutowania na ekran malowanych na szkle obrazów...

„Kraków, klasztor ss. Norbertanek”

Zdjęcie przedstawia widok zespołu klasztornego od strony południowo-wschodniej z brzegu Wisły. Po prawej stronie pola obrazowego widoczna jest sylweta fasady kościoła, z dachem z wieżyczką na sygnaturkę, obok wieża zegarowa z wysokim hełmem. Po lewej stronie przedstawiony jest kompleks zabudowy klasztornej z wydłużonym skrzydłem od południa. Od frontu widoczny jest wysoki mur...

„Rynek Główny, uroczystość z okazji ponownego postawienia pomnika Adama Mickiewicza”

Nie ma pewności, z jakiej okazji przemawia widoczny w centrum fotografii, Tadeusz Mrugacz, prezydent Krakowa w latach 1954–1957. Prawdopodobnie jednak prezentowana uroczystość miała miejsce 26 listopada 1955 roku, a okazją do niej było ponowne postawienie pomnika Adama Mickiewicza na Rynku Głównym.

„Rynek Główny w Krakowie. Uroczystości 3 Maja 1919 roku”

Fotografia przedstawia pierwsze — po odzyskaniu przez Polskę niepodległości — obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja na Rynku Głównym w Krakowie. Na pierwszym planie stoi piechota; obok – ustawiona w dwuszeregu, tyłem do osoby fotografującej – artyleria. Sukiennice udekorowano flagami i polskim godłem. Pod nimi stoją liczne grupy cywilów. Odbywa się msza polowa, zorganizowana przez artylerię i kawalerię. Pod arkadami środkowej części Sukiennic, od strony ul. Szewskiej, urządzono ołtarz, który udekorowano kwiatami i emblematami o barwach narodowych. Od strony ratusza stoją oddziały załogi krakowskiej reprezentowane przez 13. Pułk Piechoty z orkiestrą, 20. Pułk Piechoty Ziemi Krakowskiej i 8. Pułk Ułanów.

„Kanał Dunaj — Wisła — 2”

Kraków miał stać się ważnym węzłem dla transportu wodnego. Cały pomysł ujrzał światło dzienne w roku 1901, wiedeńska Rada Państwa uchwaliła wtedy tzw. ustawę Koerberowską (od nazwiska austriackiego premiera Ernsta von Koerbera, inicjatora jej uchwalenia). Ustawa miała ogromny budżet (1 mld koron), zakładała budowę nowych dróg wodnych...

„Budowa osiedla mieszkaniowego — Kraków, Nowa Huta”

Fotografia przedstawia cztery osoby: dwie kobiety, mężczyznę i chłopca. Przyglądają się wybieraniu ziemi pod fundamenty przez koparkę i załadunkowi jej na ciężarówkę. Po prawej młoda kobieta z warkoczem upiętym wokół głowy, z teczką w ręce i mężczyzna w garniturze.

Detective camera — aparat fotograficzny firmy V. Bischoff

Aparat fotograficzny detective camera został wyprodukowany około 1890 roku przez firmę V. Bischoff z Monachium (Niemcy). Jest to bardzo rzadko spotykany aparat fotograficzny z ręcznym zmiennikiem płyt o formacie 9x12 cm, pozwalający na szybkie wykonanie 12 zdjęć.

Popielniczka szklana z widokiem Domu Zdrojowego w Krynicy

Opisywany obiekt to szklana popielniczka o prostokątnej podstawie, na dłuższych bokach znajdują się wgłębienia na papierosy. Do spodu jest przyklejona fotografia kolorowana wielkości pocztówki przedstawiająca Dom Zdrojowy w Krynicy. U dołu przedstawienia, pośrodku, znajduje się napis...

Ensign Midget (model 55) — miniaturowy aparat fotograficzny firmy Houghton

Ensign Midget (model 55) to miniaturowy aparat fotograficzny o konstrukcji składanej na błonę zwojową Ensign typ E 10, o formacie klatki 3,5x4,5 cm, wyprodukowany między rokiem 1934 a1940 przez firmę Houghton z Londynu (Wielka Brytania). Aparat wyposażony w obiektyw Ensar f = 6,3...

„Zakopane. Górale pod kościołem”

Fotografia przedstawia liczną grupę górali stojących pod nowym kościołem parafialnym przy Krupówkach (pod wezwaniem św. Rodziny). Jest rok 1901. Fotografia daje wyobrażenie stroju i obyczajów górali, przedstawia też fragmentaryczny widok nowego w tamtych czasach kościoła. Stanowi przykład dobrej fotografii amatorskiej w technice czarno-białej, tonowanej, a pochodzi z albumu krakowskiej rodziny Pusłowskich. Autorem zdjęcia mógł być Ksawery Pusłowski. Muzeum Historii Fotografii posiada trzy takie albumy zawierajace przedstawienia Tatr, Zakopanego, Pienin, wsi Frydman, wybrzeża Morza Śródziemnego, Bretanii, Krakowa i inne widoki. Kilka fotografii przedstawia też chłopów podkrakowskich na targu na placu Szczepańskim w Krakowie.

„Kraków, plac Szczepański, pierzeja północna”

Kraków, plac Szczepański, pierzeja północna; targ, kramnice. Fragmentaryczny widok targu — widoczne dwie kramnice drewniane z dwuspadowymi dachami oraz stoły z wystawionymi koszami. Ponadto beczki oraz wiklinowe miotły złożone na bruku. Kilka postaci zajętych handlem...

„Architektura Krakowa. Ratusz na placu Wolnica”

Fotografia przedstawia widok placu Wolnica. Na pierwszym planie widnieje bryła ratusza (dziś Muzeum Etnograficzne), w tle wieża i szczyt kościoła Bożego Ciała, kamienice przy ulicy Krakowskiej, wysokie drzewa liściaste. Fotografia została wykonana w latach 70. XX wieku, latem.