Często zadawane pytania

 

1. Dlaczego warto Wejść Między Muzea?
Portal Wirtualne Muzea Małopolski zaprasza na wirtualną wycieczkę do świata utworzonego przez eksponaty z 39 muzeów Małopolski. Spędzony na stronach portalu czas pozwoli każdemu na odkrycie dotychczas być może niedostrzeżonego piękna eksponatów. Mamy nadzieję, że pobyt w wirtualnej przestrzeni stanie się zachętą do odwiedzenia muzeów także w rzeczywistości.

2. Jaki był cel projektu „Wirtualne Muzea Małopolski”?
„Wirtualne Muzea Małopolski” to projekt, którego celem była digitalizacja zbiorów muzealnych, utworzenie Regionalnej Pracowni Digitalizacji, a także portalu, na którym jest zaprezentowanych obecnie ponad 1000 eksponatów wybranych z kolekcji 39 muzeów z terenu Małopolski.

3. Kto był realizatorem projektu?
Projekt został zrealizowany przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i Małopolski Instytut Kulturyw Krakowie, w porozumieniu z 35 muzeami z terenu Małopolski.

4. Jaka była zasada doboru eksponatów?
Ostatecznego wyboru obiektów do digitalizacji, korzystając z listy eksponatów przedstawionych przez muzea biorące udział w projekcie, dokonała Rada Ekspertów.

5. Jak powstało grono muzeów uczestniczących w projekcie?
Na zaproszenie do udziału w projekcie „Wirtualne Muzea Małopolski” wysłane do wszystkich muzeów z regionu odpowiedziało 35 instytucji, które przedstawiły eksponaty do digitalizacji. W latach 2014-2015 do portalu dołączały kolejne muzea.

6. Dlaczego prezentujemy eksponaty w ramach portalu internetowego?
Portal internetowy umożliwia nie tylko łatwy dostęp do cyfrowej prezentacji eksponatów, ale także do materiałów edukacyjnych, wyjaśniających otaczający te obiekty kontekst kulturowy. 

7. Z czego składa się zawartość portalu?
Na portalu znajdują się dwu- i trójwymiarowe, cyfrowe reprezentacje obiektów, a także bogaty, umożliwiający indywidualny kontakt z wiedzą materiał tekstowy oraz multimedialny.

8. Dlaczego udostępniamy eksponaty w formie trójwymiarowej prezentacji?
Taki sposób prezentacji umożliwi obejrzenie eksponatu z każdej strony, także z tej, która pozostaje ukryta w gablocie muzealnej (spód lub tylna część).

9. Czy eksponatom — oprócz trójwymiarowej prezentacji – towarzyszą inne rodzaje treści multimedialnych?
Tak, są to pisane przez ekspertów hiperteksty, nagrania dźwiękowe i filmowe z ich wypowiedziami, teksty czytane przez znane ze świata kultury osoby, ale także audiodeskrypcje dla niewidomych oraz materiały edukacyjne na różnych nośnikach.

10. Kto jest twórcą zawartości portalu?
Muzealnicy, eksperci różnych dziedzin nauki i sztuki, zespół Regionalnej Pracowni Digitalizacji przy Małopolskim Instytucie Kultury w Krakowie oraz zaangażowani w pracach nad tworzeniem portalu pracownicy Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie.

11. Jaki jest sens powiązania w portalu eksponatów z tak dużą ilością różnorodnych treści?
Obiekt muzealny nie jest jedynie przedmiotem w gablocie. Powstał w określonym kontekście kulturowym. Muzealnicy i eksperci opowiadają o okolicznościach, wpływach i recepcji. Dopiero ta wiedza pozwala nam dobrze poznać eksponat.

12. Czy po zakończeniu projektu „Wirtualne Muzea Małopolski” portal ma szanse się rozwijać?
W 2014 roku, zasoby portalu zostały poszerzone o 120 nowych obiektów z czterech krakowskich muzeów. Było to możliwe dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Wieloletniego Programu Rządowego Kultura+, którego operatorem jest Narodowy Instytut Audiowizualny a w 2015 roku, w ramach działalności Regionalnej Pracowni Digitalizacji do zasobów WMM dołaczyło Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK.
Zbiory portalu są stale uzupełniane i rozwijane, dzięki działalności Regionalnej Pracowni Digitalizacji MIK oraz współpracy z instytucjami prowadzącymi działalność digitalizacyjną na terenie Małopolski.

Wyświetlenia: 175
(Głosy: 0)
Średnia ocena to 0.0 gwiazdek z 5.
Formularz zadawania pytania
Tutaj można zadać pytanie, jeżeli będzie wartościowe to trafi do FAQ
To pole jest wymagane
To pole jest wymagane
Tekst do identyfikacji