Najnowsze wydarzenia

« Back

Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia

Xawery Dunikowski, Uczennica w wieńcu róż z cyklu Głowy wawelskie, 1926, Zamek Królewski na Wawelu

W oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie – Kamienicy Szołayskich od 8 października 2016 aż do 15 stycznia 2017 będzie można oglądać wystawę Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia. Wystawa została przygotowana przez Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni we współpracy z Muzeum Rodina w Paryżu oraz Muzeum Narodowym w Krakowie.

August Rodin i Xawery Dunikowski to dwie wyjątkowe indywidualności twórcze, po raz pierwszy skonfrontowane ze sobą. Rodin stał się najbardziej wpływowym rzeźbiarzem końca XIX i początku XX wieku, jego dzieła były przełomowe w rozwoju i historii rzeźby europejskiej, w tym również dla młodopolskich rzeźbiarzy, takich jak Konstanty Laszczka, Franciszek Flaum czy Wacław Szymanowski. Podobnie twórczość Dunikowskiego stała się kamieniem milowym dla polskiej sztuki XX wieku, był wybitnym rzeźbiarzem i pedagogiem. Choć nie widać bezpośredniego wpływu formalnego dzieł Rodina na Dunikowskiego, to ten ostatni niezwykle cenił sobie starszego o pokolenie francuskiego mistrza. Być może wpłynęła na to fascynacja i oddziaływanie Rodina na nauczyciela Dunikowskiego – Konstantego Laszczkę, który zaszczepił ją w swoim uczniu.

W polu widzenia jest jednak kobieta, gdyż to właśnie kobiety wywarły istotny wpływ na twórczość obu mistrzów i stały się spoiwem łączącym ich na wspólnej ekspozycji. Kobieta jako temat najczęściej pojawiający się w twórczości obu rzeźbiarzy. Kobiece ciało jako forma idealna, która stała się wielopoziomową fascynacją twórczą, zyskując często kontekst erotyczny. Kobieta jako muza czy inspiracja twórcza.

Koncepcja wystawy stała się jednocześnie pretekstem do opowiedzenia historii dwóch kobiet i artystek – Camille Claudel i Sary Lipskiej. Camille Claudel to niezwykle fascynująca postać, była uczennicą i kochanką Rodina. Ich burzliwy romans miał istotne oddziaływanie na sztukę obojga, często wskazuje się jej istotny wpływ na twórczość mistrza, a nawet fakt, iż to on czerpał inspiracje ze stylu Claudel. Mniej kontrowersyjna, ale równie wpływowa była relacja Dunikowskiego z Sarą Lipską, artystką, która została zapomniana dla historii sztuki. Lipska była uczennicą Dunikowskiego, jego muzą, a ich romans zaowocował narodzinami córki. Jednak po czasie wyjechała do Paryża, gdzie zrobiła niemałą karierę, jakkolwiek przez długie lata pozostawała w kontakcie z Dunikowskim. Jej rysy twarzy wielokrotnie zyskiwały rzeźby i postacie z obrazów Dunikowskiego, który do końca w swojej twórczości wspominał Sarę. Na wystawie będzie można zobaczyć wiele portretów i figur o fizjonomii Claudel i Lipskiej dłuta obu mistrzów.

Bardzo polecamy tę wystawę, po pierwsze przez wzgląd na interesujący temat, po drugie - dlatego, że eksponowana jest świetnej klasy rzeźba dwóch wybitnych rzeźbiarzy, a po trzecie – ponieważ jest to pierwsza w Polsce wystawa Augusta Rodina (!).

 

Więcej informacji o wystawie, jak również o wydarzeniach towarzyszących na stronie Muzeum Narodowego w Krakowie.