List of all exhibits. Click on one of them to go to the exhibit page. The topics allow exhibits to be selected by their concept categories. On the right, you can choose the settings of the list view.

The list below shows links between exhibits in a non-standard way. The points denote the exhibits and the connecting lines are connections between them, according to the selected categories.

Enter the end dates in the windows in order to set the period you are interested in on the timeline.

Views: 3849
(Votes: 2)
The average rating is 5.0 stars out of 5.
Print metrics
Print description

This is a first-class marine pilot badge, issued by order 13/33, in force in 1933–39.
Probably, it was worn by Capt. Roman Borowiec, pilot of the CANT Z.506 Air one aeroplane, sunk in Lake Ślemień (a badge was picked up there along with other remains of the plane).

more

This is a first-class marine pilot badge, issued by order 13/33, in force in 1933–39.
Probably, it was worn by Capt. Roman Borowiec, pilot of the CANT Z.506 Air one aeroplane, sunk in Lake Ślemień (a badge was picked up there along with other remains of the plane).


Pilot Roman Borowiec  fotografia ze
zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego


Rewers fotografii R.Borowca ze
zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego
w Krakowie

The badge remained in silt for nearly 67 years. The surface bears traces of secondary chemical oxidation first as a result of high temperature (fire on board the plane) and then as a result of deposition in an acidic environment. Local surface corrosion centres on the pad, the nut covered with tarnish resulting from the oxidation of the top layer of metal. The badge belonged to the pilot of the Naval Air Squadron Navy Captain Roman Borowiec. It was found in the remains of the Cant 506B aircraft in Siemień lake during archaeological research conducted by the TVP3 Lublin team.
On 1 September 1939, after the bombing of the Naval Aviation Squadron base in Puck, the plane and crew were evacuated deep into the country. It took off on 2 September 1939, initially heading to Modlin, but was forced to land on the Wisła river near Kozienice. Then, on 6 September it was transferred to Lake Siemień near Parczew, where on 11 September 1939, it was destroyed during an air raid by German aircraft. The badge with the service uniform remained in the remains of the aircraft – it was found in 2006.

Elaborated by Polish Aviation Museum, © all rights reserved

less

Relacja kpt. Romana Borowca z opisem zniszczenia samolotu 11 IX 1939 r.

MAR. A II. 4/1 (2) 4 [druk.] kpt. mar. [pil.] Borowiec Roman O.R.P. „Błyskawica” Cowes 4.VII 1945 r Sprawozdanie w myśl Rozkazu Dziennego Nr. 35 Szefa K.M.W z dnia 7.VI 1945 r...

more

MAR. A II. 4/1 (2)                                                                                                   4 [druk.]
kpt. mar. [pil.] Borowiec Roman
O.R.P. „Błyskawica”
Cowes 4.VII 1945 r

Sprawozdanie w myśl Rozkazu Dziennego Nr. 35
Szefa K.M.W z dnia 7.VI 1945 r.

Dnia 1.IX 1939r. po zbombardowaniu lotniska Puck przeprowadziłem ewakuację 1wszej Eskadry M.D.Lotn [Morski Dywizjon Lotniczy] na Hel.
Wieczorem 1.IX otrzymałem rozkaz od D-cy M.D.L udać się do Modlina [Główna Składnica Marynarki Wojennej w Modlinie] celem zamontowania wyrzutników bombowych na wodnosamolocie włoskim typu Cant Z 506B przyprowadzonego przezemnie z Monfalcone dnia 27.VIII 1939r.
O godz. 0530 2.IX wystartowałem z Helu z załogą: por.mar. obs. [Tadeusz] Wilkanowicz, IIgi pilot [starszy] bosm.[an] [Tadeusz] Benetkiewicz, bosm.[an] mech. [Józef] Kułakowski i bosm.[at] [radio-]mech. [Florian] Grzesiak. Oprócz załogi miałem na pokładzie ppor. mar. [Tadeusz] Berdysińskiego [kurier do KMW w Warszawie] i cywilnego technika [Franciszek Janowski, ślusarz] z zakładów budowy wyrzutników Lublin.
Z powodu mgły, po wyczerpaniu się paliwa, wodowałem na Wiśle obok wsi Świerże Górne 12 km. od Kozienic.
Telefonicznie, otrzymałem polecenie od kpt. mar. obs. [Wiktora] Złotkowskiego z K.M.W., udać się na jezioro Siemień koło Parczewa, gdzie miała być baza wodnosamolotów i czekać na zamontowanie wyrzutników. Inż. [Władysław] Świątecki konstruktor wyrzutników miał być powiadomiony osobiście przez kpt. [mar. obs. W.] Złotkowskiego.
Paliwo z bazy Dęblin otrzymałem dopiero 5.IX w nocy i rano 6.IX wodowałem na jeziorze Siemień. Wodnosamolot został dokładnie zamaskowany, w zatoczce wysepki na środku jeziora.
Dnia 9.IX pojechałem z ppor. [mar. T. ] Berdysińskim do Lublina aby przyśpieszyć montaż. Okazało się że z powodu bombardowania fabryka jest nieczynna, inż. [W.] Świątecki wyjechał do Puław a majster fabryczny obiecał mi że najdalej za tydzień będą wyrzutniki gotowe do montażu.
10.IX meldowałem się u szefa sztabu O.K. Lublin i prosiłem o zapoznanie mię z sytuacją ogólną. Pułk. dypl. [Władysław] Michalski [kwatermistrz] zapewniał mię że mogę spokojnie siedzieć na jeziorze. /13.IX został zajęty Lublin/.

 

MAR.A.II. 4/1            2                                                                                                        5 [druk.]

11.IX o godz 0630 niemiecki samolot bombowy typu Heinkel 111 ostrzelał wodnosamolot, latając na wysokości 100 mt. Przestrzelił pływaki w 6ściu miejscach. Tak że start już był niemożliwy. Po godzinie powrócił, rzucił 4ry bomby 50 kg i 12 zapalających, następnie strzelał z broni pokładowej, już do palącego się wodnosamolotu. Odniosłem wrażenie że ktoś z kolonistów niem. doniósł o miejscu postoju w-samolotu.
11.IX wieczorem wraz z całą załogą udałem się do Pińska dokąd przybyłem 17.IX rano.
21.IX wraz z kpt. mar Rusieckim wyjechałem 80 km na zachód od Pińska aby dołączyć do 1.go batalionu stworzonego z marynarzy flotyli oraz podchorążych. Z grupą [Samodzielna Grupa Operacyjna „Polesie"]  gen. [brygady Franciszka] Kleberga [Kleeberga], wycofywałem się cały czas pieszo na zachód 500 km. 7.X po kapitulacji grupy dostałem się do niewoli. Z powodu ran na stopach, nie było mowy o ukrywaniu się lub ucieczce.
Poprzez Dęblin, Radom, Kielce, Wrocław zostałem przewieziony do przejściowego obozu w Ziegenhein [Ziegenhain], dnia 15.XI do Weilburga. 28.VI 1940 do Osterrode [Osterode am Harz] w górach Harzu, 29.VII do Itzehoe, 11.I do Sandbostel koło Bremy. W listopadzie 1941 r do obozu karnego w Lubece i w roku 1944 w sierpniu do Dössel w Westfalji [Westfalii].
Dnia 1.IV 1945, wraz z całym obozem zostałem oswobodzony przez 9tą [?] panc.[erną] dyw.[izję] I Armii Amer. w miejscowości Borgentreich, po ewakuacji obozu.
Dnia 16.IV 1945 opuściłem obóz i poprzez Wetzlar Koblencję, Bonn, Euskirchen, Düren, Aachen, Liege dostałem się do Brukselii. Po dwutygodniowym pobycie w hotelu ang., dzięki pomocy kmdra T. Jekel w Gandawie, 3.V na l.c.[?] „Invicta” wyszedłem z Ostendy do Tilbury.
Dnia 4.V 1945 r. zameldowałem swój powrót z niewoli niemieckiej.
Przez cały czas niewoli nie chorowałem i żadnych specjalnych zmian chorobowych nie zauważyłem.

R. Borowiec kpt. mar.

Materiał w pisowni oryginalnej, dzięki uprzejmości Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie,© wszystkie prawa zastrzeżone

Zobacz Odznakę pilota Morskiego Dywizjonu Lotniczego

less

Badge of a pilot of the Naval Air Squadron

Pictures


Recent comments

Add comment: