List of all exhibits. Click on one of them to go to the exhibit page. The topics allow exhibits to be selected by their concept categories. On the right, you can choose the settings of the list view.

The list below shows links between exhibits in a non-standard way. The points denote the exhibits and the connecting lines are connections between them, according to the selected categories.

Enter the end dates in the windows in order to set the period you are interested in on the timeline.

Views: 5259
(Votes: 4)
The average rating is 5.0 stars out of 5.
Print metrics
Print description

Osa M50 oraz M52 to jedyne w historii polskiej motoryzacji seryjnie produkowane skutery. Prace nad stworzeniem polskiego skutera były prowadzone w Dziale Postępu i Sportu Warszawskiej Fabryki Motocykli przez inżynierów Krzysztofa Bruna, Jerzego Jankowskiego i Tadeusza Mathia już od 1951 roku.

more

Osa M50 oraz M52 to jedyne w historii polskiej motoryzacji seryjnie produkowane skutery.
Prace nad stworzeniem polskiego skutera były prowadzone w Dziale Postępu i Sportu Warszawskiej Fabryki Motocykli przez inżynierów Krzysztofa Bruna, Jerzego Jankowskiego i Tadeusza Mathia już od 1951 roku.
Z grupy kilku przedstawionych projektów, wykorzystujących gotowe elementy produkowanych wówczas w kraju motocykli, wybrano ostatecznie model Osa. W przeciwieństwie do pozostałych propozycji (i skuterów zachodnich) posiadał on lepsze zawieszenie oraz duże jak na ten rodzaj pojazdu, bo 14-calowe, koła. Zwłaszcza rozmiar kół miał istotne znaczenie — w tym czasie bowiem stan polskich dróg, choć coraz lepszy, wciąż pozostawiał wiele do życzenia. Większe koła pozwalały natomiast na pokonywanie nierówności bez uszczerbku dla pojazdów i zdrowia prowadzącego.
Choć komunistyczni decydenci początkowo byli niechętni produkcji tego rodzaju pojazdów, uważając je za niepotrzebny zbytek i „wymysł zblazowanych kapitalistów”, to dzięki prasie i sukcesom sportowym kierowców fabrycznych WFM udało się uruchomić produkcję Osy. Ruszyła ona w 1959 roku.
Nie obyło się jednak bez zmagań z PRL-owskimi niedoborami — brakowało rur do budowy ram i teleskopów, a tłoczone blachy trzeba było sprowadzać do Warszawy aż z Gliwic (huta Łabędy).
Pierwotnie kolorystyka wszystkich skuterów była jednolita (beżowa). Czy był to jednak zamysł projektantów czy wynik kolejnych peerelowskich niedoborów, trudno stwierdzić. W późniejszym okresie wprowadzono inne barwy pojazdu, jednak te najbardziej wyszukane trafiały tylko na eksport.
Krajowe skutery, mimo że nie były najtańsze, szybko stały się towarem niezwykle pożądanym i modnym. Użytkownikom i miłośnikom tych pojazdów nie przeszkadzały nawet niewielkie rozmiary skutera. Wręcz przeciwnie — z niedoskonałości tej niekiedy czyniono zaletę! Tak pisał przykładowo na łamach tygodnika „Motor” redaktor Marek Wachowski:
Jeśli — drogi czytelniku — umieścisz na Osie swoją „bardotkę”, to dla Ciebie zostanie naprawdę niewiele miejsca. A i tak będziesz cały czas w Jej miłosnym uścisku — bo inaczej spadnie! Jak widać więc, nawet zbyt krótkie siedzenie ma swoje dobre strony...”
(Trójgłos o skuterze Osa „Motor”, nr 34/59)
Osa służyła jednak nie tylko zakochanym i podążającym za trendami mody obywatelom Polski Gomułkowskiej.
W 1959 roku w Międzynarodowym Rajdzie Tatrzańskim Mirosław Malec, startujący na niemal seryjnej Osie, wywalczył siódme miejsce w klasie motocykli typowo rajdowych do 175 cm3.
„Trzeba było słyszeć huczne oklaski, kiedy Mirosław Malec ukazywał się na trasie czy na odcinku jazdy obserwowanej na swojej Osie. Trzeba było obserwować, jak przychylnie patrzono na skuter, gdy pokonywali najtrudniejsze przeszkody.Trzeba było wreszcie słyszeć setki powiedzonek, miłych zresztą powiedzonek, jakie układano o zawodniku i jego maszynie”.
(Osa popularność…, „Motor” 1959, nr 32/59)
Także i w późniejszych latach startujący na Osach kierowcy fabryczni WFM wielokrotnie zdobywali medale na międzynarodowych imprezach, potwierdzając poprawność konstrukcji polskiego skutera. W 1960 roku trzyosobowy fabryczny zespół startujący na nieco zmodyfikowanych pojazdach zdeklasował w Bad Aussen rywali, zdobywając trzy pierwsze miejsca (Mirosław Malec, Józef Rewerelli i Maciej Pątnowski).
Popularność Osy była duża. Na początku lat 60. skuter eksportowano do Indii – niestety w odmiennych warunkach klimatycznych nie sprawdził się on zbyt dobrze. Pomimo ambitnych planów nie udało się też rozszerzyć produkcji pojazdu. Zakończono ją w 1965 roku wraz z likwidacją fabryki. Od roku 1959, łącznie z modelem M52 (od 1962 roku) wyprodukowano tylko 25 000 egzemplarzy.

Opracowanie: Muzeum Inżynierii Miejskiej, © wszystkie prawa zastrzeżone

Zobacz także:
strona internetowa poświęcona skuterowi http://osiara.pl/
http://motocykle.svasti.org/index.html?strona=http://motocykle.svasti.org/skutery_osa.htm
http://culture.pl/en/artist/krzysztof-meisner-a-dream-of-modern-motorization

less

Osa M50 scooter

Pictures

Audio

Skuter Osa – model M50 [audiodeskrypcja] Tells: Fundacja na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA
play
Skuter Osa – model M50 Tells: Marian Kostulski
play

Links

Game


Recent comments

Add comment: