List of all exhibits. Click on one of them to go to the exhibit page. The topics allow exhibits to be selected by their concept categories. On the right, you can choose the settings of the list view.

The list below shows links between exhibits in a non-standard way. The points denote the exhibits and the connecting lines are connections between them, according to the selected categories.

Enter the end dates in the windows in order to set the period you are interested in on the timeline.

Views: 2867
(Votes: 2)
The average rating is 5.0 stars out of 5.
Print metrics
Print description

Loro Blonyo – sculptures of a young couple representing Dewi Sri, the goddess of rice, and her husband Sadhono. The Loro Blonyo figures are an inseparable couple. Like the deities, they are considered symbols of fertility, granting the ability to have many descendants and to ensure good harvests, happiness, and prosperity, as well as a long life in good health and peace.

more

Loro Blonyo – sculptures of a young couple representing Dewi Sri, the goddess of rice, and her husband Sadhono. The Loro Blonyo figures are an inseparable couple. Like the deities, they are considered symbols of fertility, granting the ability to have many descendants and to ensure good harvests, happiness, and prosperity, as well as a long life in good health and peace. In the traditional homes of central Java, in particular in the palaces and houses of the wealthy, they had a special room where they were placed before a ceremonial bed serving as a place of rest for the deities. The figures reflected the position of a family; the more impressive and refined the sculptures, the higher the social status of the family. Their presence in a house guaranteed prosperity and a long life together; their appearance and characteristics vary depending on a particular village or region.

The young couple are dressed in traditional costumes – properly draped batik sarongs tied around the waist with a decorative belt. The bride's hairstyle and the groom's headgear are also traditional. The way of seating is also specially defined – with crossed or pulled-up legs in the half-lotus position. During the marriage ceremony, carved figures representing deities were temporarily replaced by a real bride and groom dressed in traditional clothes, who had to remain in the same seated motionless position as the figures because only then could they count on the goddess's blessing, prosperity and fruitful marriage. The groom usually sits on the right, and the bride on the left, though it is the opposite in Surakarta. Sometimes, instead of seated figures, Javanese puppets depicting Arjuna and Subhadra can be seen, which are depictions of Vishnu and Sri Devi.       

In the modern homes of the Javanese society there are no longer special rooms and ceremonial beds for these figures. Although they can still be found in many homes, they no longer fulfil their ritual functions.

Elaborated by the Seweryn Udziela Ethnographic Museum in Kraków, © all rights reserved

less

Kolekcja indonezyjska Mariana Raciborskiego

Marian Raciborski — botanik, który przebywał na Jawie w latach 1896–1900 na zaproszenie rządu holenderskiego w celu prowadzania badań nad paprociami i roślinami użytkowymi; pracował w Ogrodzie Botanicznym w Buitenzorgu (obecny Bogor), gdzie powstało aż 31 jego...

more
Marian Raciborski — botanik, który przebywał na Jawie w latach 1896–1900 na zaproszenie rządu holenderskiego w celu prowadzania badań nad paprociami i roślinami użytkowymi; pracował w Ogrodzie Botanicznym w Buitenzorgu (obecny Bogor), gdzie powstało aż 31 jego prac naukowych. Raciborski właściwie jako jeden z pierwszych Polaków dostrzegł piękno i oryginalność bogatej kultury wysp indonezyjskich, której cząstkę w postaci okazów przyrodniczych (dla Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego) oraz obiektów sztuki i rzemiosła artystycznego (dla Muzeum Etnograficznego w Krakowie) przywiózł również do kraju. Całość swojej kolekcji etnograficznejponad 200 sztuk obiektów, wśród których znalazła się cenna kolekcja broni, szczególnie sztyletów krisów i innych jej rodzajów (ponad 60); pokaźny zbiór lalek z teatrów cieni i marionetkowych (74); cenne tkaniny ręcznie batikowane (10) oraz szereg innych przedmiotów codziennego użytku z wyspy Jawy, a także wiele obiektów z Sumatry i Borneo, tuż przed śmiercią w 1917 roku podarował Muzeum Etnograficznemu w Krakowie.
Kolekcja indonezyjska Raciborskiego, choć nie jest liczebnie duża, posiada wartość szczególną; zebrane przez niego obiekty nie były wytworem produkcji masowej, przeznaczonej dla turystów, lecz tworzono je z potrzeby duszy, a ich twórcy dokładali wszelkich starań, by dzieła były jak najdoskonalsze, bo tylko wtedy mogły właściwie spełnić swoją rolę. Świadomość tego sprawia, że i dziś wydaje się, jakby te obiekty miały własną duszę i moc oddziaływania na widza i jego wyobraźnię.
 

Opracowanie: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

Zobacz obiekty z kolekcji Mariana Raciborskiego w zbiorach Wirtualnych Muzeów Małopolski:
„Ardżuna — marionetka teatru „wayang golek" z Indonezji
Drzewo życia „Gunungan  figura teatru cieni „wayang kulit purwa z Indonezji
Komplet rzeźb młodej pary z Indonezji

less

Sculptures of young couple from Indonesia

Pictures

Links

Game

See also


Recent comments

Add comment: