List of all exhibits. Click on one of them to go to the exhibit page. The topics allow exhibits to be selected by their concept categories. On the right, you can choose the settings of the list view.

The list below shows links between exhibits in a non-standard way. The points denote the exhibits and the connecting lines are connections between them, according to the selected categories.

Enter the end dates in the windows in order to set the period you are interested in on the timeline.

Views: 2242
(Votes: 3)
The average rating is 5.0 stars out of 5.
Print metrics
Print description

Gunungan is one of the most important figures that opens a traditional performance of the Indonesian shadow theatre wayang kulit purwa. It depicts a tree of life representing the five elements making up the universe: earth, air, fire, wind and water. It also symbolises a palace, forest, and sea, as well as the above-ground and underground worlds.

more

Gunungan is one of the most important figures that opens a traditional performance of the Indonesian shadow theatre wayang kulit purwa. It depicts a tree of life representing the five elements making up the universe: earth, air, fire, wind and water. It also symbolises a palace, forest, and sea, as well as the above-ground and underground worlds. The tree of life appears many times throughout the entire performance, at the beginning, at the end, and whenever there is a change of action or scene. The puppeteer, who is also the narrator, moves the figure in various ways—imitating a bird's flight, shaking or fluttering, evoking the Universe and introducing individual parts of the play. It appears in two forms: the form of a tree of life or a holy mountain. It is always located in the middle of the screen, separating dolls representing generally good characters on the right side of the screen from the evil characters on the left side. When the leader opens the performance by moving the figure, it is a sign that he climbs the tree of life to the kingdom of the gods. At the same time, he invites the audience to enter this lively world of gods, heroes and animals. Only after such an introduction does the actual story begin.
Open cut buffalo skin, polychrome on both sides; bamboo poles.

Elaborated by the Seweryn Udziela Ethnographic Museum in Kraków, © all rights reserved

less

Kolekcja indonezyjska Mariana Raciborskiego

Marian Raciborski — botanik, który przebywał na Jawie w latach 1896–1900 na zaproszenie rządu holenderskiego w celu prowadzania badań nad paprociami i roślinami użytkowymi; pracował w Ogrodzie Botanicznym w Buitenzorgu (obecny Bogor), gdzie powstało aż 31 jego...

more
Marian Raciborski — botanik, który przebywał na Jawie w latach 1896–1900 na zaproszenie rządu holenderskiego w celu prowadzania badań nad paprociami i roślinami użytkowymi; pracował w Ogrodzie Botanicznym w Buitenzorgu (obecny Bogor), gdzie powstało aż 31 jego prac naukowych. Raciborski właściwie jako jeden z pierwszych Polaków dostrzegł piękno i oryginalność bogatej kultury wysp indonezyjskich, której cząstkę w postaci okazów przyrodniczych (dla Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego) oraz obiektów sztuki i rzemiosła artystycznego (dla Muzeum Etnograficznego w Krakowie) przywiózł również do kraju. Całość swojej kolekcji etnograficznejponad 200 sztuk obiektów, wśród których znalazła się cenna kolekcja broni, szczególnie sztyletów krisów i innych jej rodzajów (ponad 60); pokaźny zbiór lalek z teatrów cieni i marionetkowych (74); cenne tkaniny ręcznie batikowane (10) oraz szereg innych przedmiotów codziennego użytku z wyspy Jawy, a także wiele obiektów z Sumatry i Borneo, tuż przed śmiercią w 1917 roku podarował Muzeum Etnograficznemu w Krakowie.
Kolekcja indonezyjska Raciborskiego, choć nie jest liczebnie duża, posiada wartość szczególną; zebrane przez niego obiekty nie były wytworem produkcji masowej, przeznaczonej dla turystów, lecz tworzono je z potrzeby duszy, a ich twórcy dokładali wszelkich starań, by dzieła były jak najdoskonalsze, bo tylko wtedy mogły właściwie spełnić swoją rolę. Świadomość tego sprawia, że i dziś wydaje się, jakby te obiekty miały własną duszę i moc oddziaływania na widza i jego wyobraźnię.
 

Opracowanie: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Redakcja WMM, © wszystkie prawa zastrzeżone

Zobacz obiekty z kolekcji Mariana Raciborskiego w zbiorach Wirtualnych Muzeów Małopolski:
„Ardżuna — marionetka teatru „wayang golek" z Indonezji
Drzewo życia „Gunungan  figura teatru cieni „wayang kulit purwa z Indonezji
Komplet rzeźb młodej pary z Indonezji

less

Tree of life “Gunungan” — shadow theatre figure “wayang kulit purwa” from Indonesia

Pictures

Links

Game


Recent comments

Add comment: