The uses of salt are appreciated by everybody but not everyone knows the history of mining of this valuable mineral. A visit to the Kraków Salt Works Museum – one of the biggest mining museums in Europe – will reveal to you the secrets of the salt mining process. The museum has two permanent exhibitions: an underground one, located on the third level of the historic salt mine in Wieliczka, and one located on the surface, in the Salt Works Castle.
Historical museum objects can be found at a depth of 135 metres, and this creates a unique mining heritage museum. One can become acquainted here with the history of the formation and extraction of salt. The one and only collection of old wooden pulling machines – ancestors of steam and electric machines – is available to view here.
Museum objects collected in a historic working, at the depth of 135 metres, create a unique mining heritage museum. One can become acquainted here with the history of formation and extraction of salt. The one and only collection of old wooden pulling machines – ancestors of steam and electric machines – is available here.
In the heart of Wieliczka, in the Salt Works Castle, exhibitions concerning archaeology and history of the town are on display. At the Salt Cellars – Small Masterpieces exhibition, unique salt cellars are presented, for example in the shape of an airplane or gilded little ships with sailors.
In 2013 the Salt Works Castle in Wieliczka was listed as a UNESCO World Heritage Site.

Elaborated by Julia Czapla, Joanna Kotarba,
Licencja Creative Commons

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Poland License.

Photograph by Sebastian Woźniak, arch. MIK (2013),
Licencja Creative Commons

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Poland License.

www.muzeum.wieliczka.pl

ul. Zamkowa 8,
32-020 Wieliczka


phone 12 278 32 66
phone 12 422 19 47
Fax 12 278 58 49
page museum

Opening hours

May  — September
Monday
closed
Tuesday  — Sunday
9.00 — 20.00
October  — April
Monday
closed
Tuesday  — Sunday
8.30 — 15.30

Ticket Prices

normal 8 PLN reduced 5 PLN family 15 PLN Saturday — free admission
Objects

Salt stalactite

Zwykło się utożsamiać stalaktyt z kształtem wydłużonym, wrzecionowatym, zwisającym ze stropu np. jaskini. Okazuje się, że w przypadku halitu wtórne krystalizacje narastające z góry w dół mogą przybierać również formy daleko odbiegające od tego klasycznego wyglądu. Przykładem jest gęsta...

Rock salt “hair” and fibrous salt

Włosy solne są bardzo oryginalną formą spośród tych przyjmowanych przez halit. Włókna, a w istocie kryształki halitu w specyficznych warunkach zrastają się w jednym kierunku. Niekiedy gęstość włókien może sprzyjać ich krystalicznemu zlepianiu się. Włosy przekształcają się wówczas w sól włóknistą...

Sleigh for the transportation of salt

W pierwszych wiekach istnienia kopalni drobny urobek przenoszono od przodka do podszybia w nieckach i płochach, bałwany solne i beczki toczono za pomocą drągów walackich lub ciągnięto na szlafach (tak zwanych sanicach). Szlafy wymieniane są dopiero w źródłach XVIII-wiecznych...

Glass salt shaker by Louis Comfort Tiffany

Ten niewielki przedmiot przenosi nas w świat zbytkownych, wyrafinowanie urządzanych willi i salonów belle époque. Na przełomie XIX i XX wieku wnętrza projektowano spójnie wraz z wyposażeniem w jednolitym stylu secesji, rozpoczynając od witraży w oknach aż po suknie pani domu.

Painting “St. Kinga praying in the mountains” by Jan Matejko

Święta Kinga była przedstawiana w sztuce na dwa sposoby — jako młoda osoba w bogatym stroju księżnej oraz jako starsza zakonnica w habicie klaryski. Jan Matejko dokonał celowego zestawienia obu konwencji i sportretował św. Kingę w wieku około 60 lat w szatach księżnej, z atrybutami nawiązującymi do jej życia w klasztorze Klarysek (modlitewnik, pastorał, widok klasztoru w Starym Sączu). Modelem do postaci była hr. Katarzyna Adamowa Potocka, znana z innego portretu namalowanego przez Matejkę — tym razem w stroju współczesnym.

Salt stalagmite

Stalagmit solny przypominający kształtem choinkę jest rezultatem swobodnego narastania kryształów halitu w stabilnych warunkach temperatury, przepływu powietrza i wilgotności. Specyficzny kształt, jakby nie w pełni wykształconych kryształów ułożonych w tarasowe i schodkowe konstrukcje, zyskuje na...

Salt cellar in the shape of an elongated cup

Srebrna solniczka w kształcie wydłużonej czarki, udekorowanej przy krawędzi ażurowym pasem roślinnym, jest wysokiej klasy dziełem złotniczym. Powstała we Francji doby przedrewolucyjnej — wykonał ją w Paryżu w latach 1786-1787 złotnik Jean-Baptiste-François Chéret. Precyzyjne określenie autorstwa, czasu i miejsca powstania tego dzieła jest możliwe dzięki znakowaniu, które w przeszłości miało poświadczać występowanie cennego kruszcu, a współcześnie jest źródłem informacji o dziejach obiektu; jego interpretacja wymaga jednak często detektywistycznego śledztwa.

Silver salt cellar with a figure of a boy pushing the sled

Silver sal shaker with a figure of boy pushing the sled is a small sculpture in fact. Evokes admiration for the precision of the 19th century artists from Frankfurt, who in microscopic scale could develop numerous, intricate details and decorations.

Porcelain salt cellar with a figure of black women with a basket

Solniczka porcelanowa w kształcie figurki z pojemnikiem na sól. Bardzo dekoracyjna postać murzynki z koszem powstała w najstarszej europejskiej manufakturze porcelany w Miśni, położonej niedaleko Drezna. Została wykonana według modelu opracowanego przez Johanna Friedricha Eberleina w 1741 roku...

Cooper's guid chest

Skrzynia wykonana jest z drewna dębowego, z intarsją z drewna jesionowego. Intarsja przedstawia dwa aniołki, pomiędzy nimi drewnianą wannę piekarską (na wieku) oraz dwa pobijaki, cyrkiel i topór (na ścianie przedniej). Po bokach skrzyni znajdują się metalowe uchwyty, w środku schowek na przywileje cechowe...

Strongbox

A safe for storing the salt company’s accounting documents is the heaviest and largest exhibit at the Wieliczka Salt Works Castle and one of its few original items that has been preserved to our times. It was purchased by the Wieliczka Salt Mine Board in January of 1910 in Lviv. The well-known manufacturer put the labels with its name on the safe’s top and close to the internal fixing of the lock: “C. K. Uprzywilejowana pierwsza krajowa Fabryka Kas Ogniotrwałych W. Kosiba & W. Chudzikowski Lwów” (The First Imperial and Royal Authorised National Factory of Fireproof Strongboxes W. Kosiba & W. Chudzikowski, Lviv).

Salt sculpture “St. Kinga of Poland”

The sculpture was carved in green salt and represents St. Kinga of Poland. The figure stands on a cubic pedestal and is 1.85 m tall (2.4 m including the pedestal). St. Kinga is dressed in a habit consisting of the long tunic girded with a rope with knots to which a rosary is attached, a short coat, covering for the head (for forehead, cheeks and neck) and a veil covering the arms.

Salt sculpture “St. Barbara”

The sculpture was carved in green salt and represents Saint Barbara. The figure stands on a cubic pedestal.

Horn of Salt Diggers Brotherhood of Wieliczka

The horn of Salt Diggers Brotherhood of Wieliczka is a unique Renaissance work of art commemorating the past wealth of Kraków salt mines. It is the only historical object of such preserved in Poland — the genuine horn of an aurochs (the species that became extinct in Poland in the 17th century, the ancestor of cattle), precisely framed in silver embedded in various golden ornaments.

Chinese porcelain salt shaker

Prezentowana solniczka należy do wczesnej ceramiki biało-niebieskiej, czyli dekorowanej błękitem kobaltu. Jest ciekawym przykładem dalekowschodniej porcelany importowanej do Europy, o rzadko występującej formie. Obiekt przebył długą drogę do kolekcji wielickiego muzeum, bowiem powstał w Chinach w okresie Kangxi...

Candlestick with a kneeling angel

Polichromowana, drewniana rzeźba przedstawiająca klęczącego anioła ze świecznikiem w lewej ręce. Postać ubrana jest w długą ciemnozieloną tunikę oraz brązowy płaszcz. Rzeźba została odnaleziona w zniszczonej kaplicy św. Kunegundy na Boczańcu na 1. poziomie wielickiej kopalni soli.

Coral in salt

Pokłady soli wytrąciły się z wody morskiej. Jednak w okresach poprzedzającym lub następującym po tym procesie morze mogło być środowiskiem rozwoju różnych organizmów zwierzęcych. Koral w soli stanowi jednak świadectwo „nadużycia” praw przez przyrodę: ani w chwili...

Painting “Guardian Angel”

Obraz został namalowany farbami olejnymi na desce. Na tle pejzażu o zaniżonym horyzoncie przedstawione są dwie postacie: Anioła Stróża i dziecka, które prowadzi, trzymając je za rękę. Anioł zajmuje całą wysokość obrazu, kroczy w prawo, zwracając się jednocześnie w lewo, w stronę dziecka.

Parade miner’s sabre

Noszenie broni było przywilejem górników jako ludzi wolnych. Żupy krakowskie wprowadziły uniformy dla swoich pracowników w 1773 roku. Szabla była ważnym elementem stroju, a później także munduru górniczego. Broń paradna jest szczególnym rodzajem broni, który już niemal stracił swe funkcje użytkowe...

White salt stalagmite

Naturalnym dopełnieniem stalaktytu jest zwykle stalagmit, czyli podobna forma mineralizacji wyrastająca z podłoża. Tak jest w wapiennych jaskiniach krasowych. W przypadku halitu stalagmitem mogą być również rozwijające się samodzielnie pojedyncze skupienia kryształów wznoszące się do...

Recent comments

Add comment: