The Polish Aviation Museum has been housed in the buildings of the former Rakowice–Czyżyny airport, one of the oldest military airports in Europe. It houses more than two hundred aircraft that show the history of both Polish and foreign aviation. In the modern space of the main building, there is, among others, an educational room equipped with interactive information kiosks, the cross-section of an aircraft, a flight simulator as well as airplane seats that encourage air escapades.
In the museum, one can see aircraft, helicopters and motor gliders. One can also admire the only well preserved aircraft from the September campaign – the PZL P.11c and the Polish RWD 13 which date back to the 1930s, one of only two remaining in the world. Also in the museum, one can see bullets, bombs and other military objects associated with anti-aircraft artillery and an extensive collection of aircraft engines. In the NATO vs. the Warsaw Pact hangar, one may compare the development of military techniques on both sides of the Iron Curtain.

Elaborated by Olga Kasztelewicz, Joanna Kotarba,
Licencja Creative Commons

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Poland License.

Photograph by Marek Antoniusz Święch, arch. MIK (2013),
Licencja Creative Commons

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Poland License.

http://www.muzeumlotnictwa.pl/indexen.php

al. Jana Pawła II 39,
31-864 Kraków


phone 12 640 99 60
page museum

Opening hours

Monday
closed
Tuesday  — Sunday
9.00 — 17.00

Ticket Prices

normal 15 PLN reduced 7 PLN family 34 PLN Tuesday — free admission to permanent exhibitions
Objects

Badge of a pilot of the Naval Air Squadron

Odznaka wojskowego pilota morskiego pierwszej klasy ustanowiona rozkazem 13/33, obowiązująca w latach 1933-39. Prawdopodobnie nosił ją kpt. pil. Roman Borowiec, pilot samolotu CANT Z.506 Airone zatopionego na jeziorze Ślemień (tam wydobyto odznakę wraz z innymi pozostałościami samolotu).

Air engine “Antoinette” V8

The French Antoinette V-8 made between 1908 and 1909 is the oldest aircraft engine from the collection at the Polish Aviation Museum in Kraków. It was designed by Léon Levasseur, who previously engineered engines for motor boats...

Patches from the spacesuit which belonged to Mirosław Hermaszewski, general and pilot-cosmonaut

Mirosław Hermaszewski — a brigadier general of the Polish Army and a cosmonaut, was the first and the only Pole to fly into space. In 1976, together with Colonel Zenon Jankowski, he was chosen from several hundred Polish pilots as the candidate for a space flight organised within the international Intercosmos space programme.

Register of the flights of a lieutenant pilot Stefania Wojtulanis-Karpińska (“Barbara”)

Stefania Wojtulanis-Karpińska „Barbara” aktywnie zajmowała się wszystkimi rodzajami sportów lotniczych, począwszy od udziału, jako nawigator, w Krajowych Zawodach Balonowych w 1936 roku. W 1938 roku uczestniczyła, także jako nawigator, w VIII Krajowych Zawodach Lotniczych.

Naval poignard

Kordzik lotniczy (polski, wz. 24) wykonany przez Fabrykę Broni Siecznej Gabriela Borowskiego. Elementy metalowe (za wyjątkiem głownii) oksydowane na kolor starego srebra, pochwa metalowa obciągnięta czarną skórą. Kordzik o głowni niklowanej, polerowanej. Wzdłuż progu sygnatura firmy. Głowica u góry ma kształt ściętego ostrosłupa. Ozdobne pierścienie na rękojeści i pochwie z ornamentem ze skierowanymi w prawą stronę...

Uniform of a navigator major (S/Ldr) of Eugeniusz Arciuszkiewicz

Mundur tropikalny: kurtka mundurowa typu french, spodnie, koszula z krawatem oraz czapka. Mundur RAF-u z polskimi elementami (na podstawie obowiązujących od 1 stycznia 1942 roku przepisów umundurowania wojska poza granicami państwa polskiego): polskimi guzikami, orłem lotniczym wzoru z 1936 roku...

Air engine Mercedes Benz — F7502 model

Ogromne zainteresowanie lotnictwem po I wojnie spowodowało pojawienie się małych samolotów sportowych i konieczność skonstruowania dla nich małych silników lotniczych. W Niemczech taki silnik skonstruował dr F. Porsche pracujący w latach 20-tych w firmie Daimler w Stuttgarcie.

Polish Air Force in the West officers's cap

Oficerska czapka z orłem lotniczym (bajorek) ostatniego dowódcy 308. Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego płk. pil. Karola Pniaka DFC. Mimo iż sama w sobie nie jest wyjątkowa — tego typu nakryć głowy zachowało się wiele — to jednak jej wartość historyczna jest niezaprzeczalna...

Membership card of the Polish Air Navigation Services Association of Adam Wojtyga

Polskie Towarzystwo Lotnicze powstało 11 grudnia 1916 roku w Warszawie — tego dnia złożono statut towarzystwa do Tymczasowej Rady Stanu w Warszawie. Pierwsze zebranie (organizacyjne) odbyło się 1 lutego 1917 roku w Warszawie. Od 26 lutego do 15 maja 1917 roku towarzystwo prowadziło kursy lotnicze...

Navigator badge

The Observer Badge (Navigator Badge) is one of the aviation’s specialty badges, worn by pilots and other members of the flying staff. The popular gapa is one of the most famous symbols of the Polish Military Aviation. The badge was worn by aviators in the inter-war period and the Polish Air Force during World War II. The design of the badge has survived from the time of the People’s Republic of Poland and is worn by Polish aviators to this day.

Uniform of the General Pilot Tadeusz Andersz

Kurtka typu french RAF należąca do gen. pil. Tadeusza Andersza (ur. 27 września 1918 roku w Haensbrook, zm. 29 października 2007 roku w Londynie) — polskiego dowódcy wojskowego, generała brygady, pilota Wojska Polskiego. Po ukończeniu gimnazjum w Poznaniu w 1937 roku Tadeusz Andersz rozpoczął naukę w Szkole...

Band of the Defenders of Lviv Association

Opaska porucznika pilota Rudolfa Weydego, jednego z uczestników walk o Lwów w 1918 roku i członka lotniczej Sekcji Obrony Lwowa. Unikatowa opaska Związku Obrońców Lwowa z listopada 1918 roku, wprowadzona w latach 1934—1938, nadawana jako symbol członkostwa na podstawie obowiązkowej rejestracji i weryfikacji...

The German Aero Club memorial plaque for the pilot Lieutenant Franciszek Żwirko

W lipcu 1930 roku dwójka wybitnych lotników, Franciszek Żwirko wraz ze Stanisławem Wigurą, wzięła udział w międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych Challenge 1930 na samolocie RWD-4. 25 lipca piloci musieli się jednak wycofać na skutek awarii silnika, po przymusowym lądowaniu w Hiszpanii...

Air engine “Argus” — As5 model

Na niezwykle bogatej ekspozycji silników lotniczych w Muzeum Lotnictwa w Krakowie przyciąga uwagę wielki, 24-cylindrowy silnik, z cylindrami ułożonymi po cztery w sześciu rzędach — taki układ można nazwać „podwójnym W”. Był przez wiele lat bardzo tajemniczym...

Commission of Officer Roman Florer

Po wybuchu I wojny światowej Roman Florer otrzymał przydział jako obserwator na front serbski i włoski w 4. Eskadrze Lotniczej. Na przełomie 1914 i 1915 roku został skierowany na kurs pilotów do Wiener Neustadt. Po ukończeniu kursu powrócił na front jako pilot w 27. Eskadrze Lotniczej.

Table of flights 308th Fighter Squadron of the Kraków

Drewniana, czarna tablica lotów (najprawdopodobniej replika) 308. Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego z umieszczonymi wpisami kredowymi przydziału lotów operacyjnych z 1945 roku. Eksponat szczególnie cenny z uwagi na fakt, iż Dywizjon kontynuował tradycje 2. Pułku Lotniczego w Krakowie (z tego pułku...

Silver platter of Colonel pilot Stanisław Skarżyński

8 maja 1933 roku na jednomiejscowym samolocie polskiej konstrukcji RWD-5bis (znaki SP-AJU), przebudowanym z samolotu turystycznego, kpt. pil. Stanisław Skarżyński jako pierwszy Polak przeleciał przez Ocean Atlantycki — z zachodniego wybrzeża Afryki (Saint Louis w Senegalu) do Maceió...

The Polish Air Force flag

Pursuant to the Act of 22 August 1940 and the Agreement of 11 June 1940 entered into between the British and Polish governments, the British government permitted the establishment of two bomb squadrons, including a training centre, and introduced a command dualism and a right to use Polish national symbols. Polish pilots wore British uniforms featuring the Polish eagle on the cap and the inscription “Poland” on the upper part of the sleeves.

Rocket engine “Walter HWK” — 109-507 model

Silnik marszowy przeznaczony do napędu niemieckiej kierowanej bomby latającej Henschel Hs 293. Jego konstrukcja powstała w małym zakładzie doświadczalnym „H. Walter K.G.” w Kiel (Kilonia) kierowanym przez prof. Hellmutha Waltera, który od 1935 roku zajmował się praktycznym zastosowaniem nadtlenku...

Identity card of Polish 7th Air Escadrille

Legitymacja nr 84 do odznaki legendarnej 7. Eskadry Myśliwskiej (tzw. Eskadry Kościuszkowskiej) walczącej w obronie polskich Kresów w 1920 roku. W skład tej wyjątkowej jednostki oprócz Polaków wchodzili również ochotnicy amerykańscy. Legitymacja należała do mjr. pil. Teofila Dziamy i została...

Recent comments

Add comment: