Guerlain – butelka i jej cenna zawartość

„W czasach, gdy większość perfumiarzy nie myślała o butelkach jako o czymś innym niż zwykłym pojemniku, moi przodkowie szybko zrozumieli subtelny związek, który łączył butelkę i jej cenną zawartość” – napisał Jean-Paul Guerlain. Francuzi zawsze wiedzieli, że liczy się nie tylko to, co jest w środku. Kryształowy flakon perfumowy Guerlain ma formę karafki o kształcie zbliżonym do prostopadłościanu, z odwróconymi ku dołowi wolutami przy szyjce. Szlifowany korek w kształcie serca jest jednym z najbardziej symbolicznych elementów projektów firmy Guerlain i prezentuje styl Art Nouveau. Na ściance flakonu można zobaczyć okrągłą papierową etykietę z nazwą perfum MITSOUKO umieszczoną na tle czerwonego ornamentu z wici roślinnej. Nazwa zapachu Mitsouko wywodzi się z francuskiej transliteracji japońskiego imienia kobiecego Mitsuko. Mitsouko była bohaterką powieści Claude'a Farrère’a La Bataille [Bitwa]. Powieść jest historią romansu między brytyjskim oficerem marynarki wojennej a żoną japońskiego admirała podczas wojny rosyjsko-japońskiej. Podobnie jak wielu Europejczyków w erze kolonialnej, Jacques Guerlain był zafascynowany mistyką Dalekiego Wschodu. Nazwa zapachu na butelce otoczona jest historycznie stylizowanym czarnym napisem GUERLAIN PARIS z motywami czworoliścia. Do flakonika po perfumach dołączony jest oryginalny futerał kartonowy z wieczkiem. Jego ściany są ozdobione scenami figuralnymi dziejącymi się w naturze. Na wieku można zobaczyć napis GUERLAIN.
Marka stała się znana również ze swoich butelek i opakowań, które są tak samo ujmujące jak same zapachy. W świecie perfumeryjnym, nieodłącznie związanym z modą, poprzez szczegóły starannie zaprojektowanych butelek i nazw perfum można odczytać historię Guerlain’a i znaleźć odniesienia do sztuki, wydarzeń, miejsc i osobowości.
Guerlain pracował nad sztuką flakierstwa we współpracy z wiodącymi producentami szkła i kryształowymi firmami, takimi jak Pochet & du Courval i Baccarat. Manufaktura Baccarat, w której wyprodukowano prezentowany obiekt, powstała w XVIII wieku, kiedy to w 1764 roku król Francji Ludwik XV zezwolił na założenie huty szkła w mieście Baccarat w regionie Lotaryngii we wschodniej Francji dla księcia biskupa kardynała Louisa-Josepha de Lavala-Montmorency’ego. Pierwszy piec kryształowy wszedł do użytku w 1816 roku.

 

Opracowanie: Mirka Bałazy (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

 Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.