Pierwsze kroki Antoinette

Sukces braci Wright, którzy 17 grudnia 1903 roku wzbili się w powietrze na wysokość 37 m (wcześniej 14 grudnia Orville Wright odbył nieudany lot na wysokość 36 m), rozpalił wyobraźnię konstruktorów. Barierą odległości, którą za wszelką cenę starano się pokonać, stał się Kanał La Manche.
Jednym z pierwszych samolotów, na których podjęto próby, był Antoinette. W 1909 roku Hubert Latham stał o krok od pobicia rekordu odległości — samolot musiał jednak wodować. Pilot  bardzo szybko przekuł porażkę w sukces konstrukcyjny maszyny, reklamując ją hasłem — „Samoloty Antoinette są niezatapialne” (ostatecznie Kanał La Manche przemierzył jako pierwszy Louis Bleriot 25 lipca 1909 roku).
Co ciekawe, konstruktor maszyny — Lavavasseur nie był wykształconym inżynierem, ale talent i pasja sprawiły, że udało mu się stworzyć samolot, który na początku wieku uchodził za jeden z najlepszych aeroplanów na świecie (sławę przyniósł mu chłodzony wodą ośmiocylindrowy silnik widlasty umieszczony w sercu maszyny).
W kolekcji Wirtualnych Muzeów Małopolski nie mogło zabraknąć silnika lotniczego Antoinette, który na co dzień można oglądać w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Opracowanie: Redakcja WMM,
Licencja Creative Commons

 Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.