Warsztaty

Warsztaty
Facebook Google Plus
 

Odkryj sztukę w internecie!

Warsztaty dla uczniów szkół podstawowych
– jak legalnie i twórczo korzystać z dziedzictwa kulturowego?

 

 

 

Jaki obraz dziedzictwa kulturowego wyłania się ze zbiorów małopolskich instytucji wystawienniczych? Czy można je zobaczyć z bliska, wykorzystać w życiu codziennym? Co ma wspólnego sukienka z rzeżuchy z zielnikiem Tytusa Chałubińskiego? Czy piasek rozsypany w galerii może być dziełem sztuki? Jakie korzyści płyną z poznawania sztuki w internecie? Do czego można wykorzystać zdigitalizowane zasoby? Na te i wiele innych pytań możesz poznać odpowiedzi dzięki warsztatom „Odkryj sztukę w internecie!”.

W ich trakcie młodzi odbiorcy będą mogli zapoznać się z wybranymi tematami w sztuce poprzez zasoby cyfrowe oraz rozwinąć swój twórczy potencjał. Dziedzictwo zgromadzone na platformie internetowej Wirtualne Muzea Małopolski posłuży jako narzędzie w edukacji kulturowej dzieci i młodzieży. Dzięki nowym technologiom, zastosowanym do tworzenia trójwymiarowych obiektów, można zajrzeć do ich wnętrza i przyjrzeć się detalom, fakturom i ornamentom. Zdigitalizowane obiekty umożliwiają tworzenie kolekcji, wirtualnych wystaw, przetwarzanie dzieł i po prostu zabawę sztuką.

Jesteś nauczycielką/nauczycielem i chcesz, by Twoi uczniowie wzięli udział w zajęciach poświęconym dziedzictwu kulturowemu w internecie?

Małopolski Instytut Kultury w Krakowie oferuje bezpłatne warsztaty adresowane do uczniów szkół podstawowych. Trwają dwie godziny lekcyjne (w wersji krótszej 45 minut). Zajęcia mogą się odbywać w ramach różnych szkolnych przedmiotów (godziny wychowawczej, języka polskiego, plastyki, historii, informatyki).

 

Prowadzące: Mirosława Bałazy, Monika Rożek (Małopolski Instytut Kultury w Krakowie)

Zapisy: balazy@mik.krakow.pl

 

Warsztaty składają się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.

Część pierwsza:

Zapoznanie z tematyką zajęć: kultura dostępna w internecie, autorstwo, otwarte licencje i domena publiczna.

Część druga:

Zajęcia plastyczne będące okazją do spotkania się ze sztuką w praktyce i przećwiczenia zdobytych umiejętności.

 

Cele zajęć:

  • odkrywanie sztuki w internecie,
  • doświadczanie i przetwarzanie sztuki,
  • upowszechnianie cyfrowych zasobów dziedzictwa kulturowego,
  • poznanie podstaw dotyczących legalnego korzystania z cyfrowych zasobów dziedzictwa kulturowego.

Plan warsztatów:

 

Wprowadzenie. Kim jesteśmy i co robimy.

 

Część teoretyczna. W jej trakcie uczniowie poznają odpowiedzi na wiele pytań: czym jest dziedzictwo kulturowe, jak go szukać w sieci i jak z niego korzystać? W jaki sposób dzieła sztuki trafiają do przestrzeni wirtualnej? Czym jest digitalizacja sztuki? Jakie korzyści płyną z możliwości oglądania dzieł w internecie? Do czego może służyć wirtualna platforma prezentująca zbiory dziedzictwa kulturowego i jak z niej korzystać?

Zostaną omówione także inne kwestie: czym jest autorstwo? Co to znaczy „legalny”? Czym jest domena publiczna? Uczestnicy zajęć zapoznają się z legalnymi sposobami korzystania z zasobów w internecie. W tej części zostaną też wyjaśnione pojęcia: domena publiczna, otwarte licencje, prawa zastrzeżone, autorstwo – niezbywalne prawa twórcy.

 

Część praktyczna. Ćwiczenie przeprowadzone z wykorzystaniem zasobów Wirtualnych Muzeów Małopolski. Do wyboru jest pięć tematów:

 

  1. Autoportret, portret i moda na selfie. Prowadzący i uczniowie wspólnie zastanowią się, jaką funkcję pełni portret. Poznają też historię tworzenia wizerunków na podstawie portretów i autoportretów (Jana Matejki, Olgi Boznańskiej, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Poli Dwurnik) znajdujących się w zbiorach WMM. W tej części uczestnicy zajęć zostaną podzieleni w pary, by wspólnie stworzyć portrety zainspirowane pracami w portalu WMM.
  2. Gramy w zielone. Czy drzewa mają płeć i jak zrobić zielnik? W zbiorach portalu WMM znajduje się nie tylko zielnik sprzed kilku wieków, ale także sukienka z rzeżuchy i okno na zimę ze zdjęciami roślin pochodzących z ogrodu botanicznego. Młodzież stworzy prace zainspirowane naturą i dowie się, czym jest sztuka ziemi.
  3. Muzealny storytelling, czyli opowiadanie historii poprzez obiekty dziedzictwa kulturowego. Co sprawia, że opowieść wydaje się ciekawa? Małe grupy stworzą własne historie. Posłużą do tego reprodukcje dzieł sztuki znajdujących się w zbiorach małopolskich instytucji.
  4. Wystawa i tworzenie kolekcji. Jak stworzyć własną wystawę wirtualną? Czym jest kolekcja? Do czego służy wirtualny magazyn dzieł sztuki? Jakie przedmioty można kolekcjonować? Do czego służą tematy i tagi? Podczas pracy grupowej powstaną wystawy tematyczne.
  5. Sztuka współczesna i remiks. Czym się różni kolaż od asamblażu? Czym jest remiks i czy można dowolnie przetwarzać dzieła sztuki? Uczestnicy warsztatów stworzą kolaże inspirowane pracami Barbary Bańdy Codzienne wiadomości.

 

Dzięki warsztatom uczniowie odkryją sztukę w sieci, a nauczyciele poznają nowe narzędzia w edukacji. Zachęcamy do wzięcia w nich udziału!