Blog

Konferencja w Małopolskim Instytucie Kultury

Wykonanie pomiarów i pozyskanie cyfrowych wizerunków obiektów to tylko część pracy, której efektem jest rzeczywisty model 3D udostępniony w przestrzeni wirtualnego muzeum. Bardzo ważną częścią procesu jest także wizualizacja. Podczas trzech lat pracy, realizując dwa projekty digitalizacyjne, Regionalna Pracownia Digitalizacji zebrała bardzo duże doświadczenie zarówno w zakresie pozyskiwania danych, jak i ich przetwarzania (digitalizacji i wizualizacji), której efekty na co dzień są udostępniane na stronie www.muzea.malopolska.pl. Dostrzegając różne aspekty cyfryzacji,  chcemy podzielić się naszą wiedzą i wątpliwościami, postawić pytania, a także zainicjować debatę nad wykorzystaniem cyfrowych wizerunków obiektów w muzealnictwie.

25 czerwca w Małopolskim Instytucie Kultury wspólnie z Fundacją Małopolskie Centrum Transferu Technologii i 37 partnerami z muzeów, z którymi współpracujemy, spotkamy się na konferencji „Digitalizacja, wizualizacja i co dalej?”. Poruszymy kwestie tworzenia certyfikowanych reprodukcji i kopii obrazów, pobierania opłat za udostępnianie wizerunków cyfrowych w świetle Dyrektywy Unii Europejskiej Re-Use, fotografowania dzieł sztuki, kalibracji sprzętu, wykorzystania scaningu laserowego i fotogrametrii cyfrowej w promocji muzeów, tworzenia audioprzewodników i aplikacji mobilnych dostosowujących zasoby i narracje muzealne także do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wśród prelegentów znajdzie się m.in. Paweł Szelest z naszej pracowni, przedstawiciele Fundacji Małopolskie Centrum Transferu Technologii, Centrum Cyfrowego Projekt Polska, a także firm Nikon, Epson, Terramap, Alstor, którzy na co dzień wykorzystują zaawansowane technologie do pozyskiwania i przetwarzania wizerunków cyfrowych.

Mamy nadzieję, że spotkanie będzie początkiem szerszej dyskusji, która przyczyni się do pełniejszego wykorzystania możliwości, jakie daje digitalizacja i wizualizacja obiektów muzealnych.

Efekty debaty udostępnimy także na naszym blogu.

Opracowanie: Anna Berestecka (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Spotkanie w realu

Małopolski Festiwal Innowacji już za nami. Był dla nas nie tylko okazją do prezentacji naszych umiejętności digitalizacyjnych i opowieści o naszym sposobie na interpretację dziedzictwa kulturowego Małopolski. Przede wszystkim stał się okazją do poznania Państwa, naszych odbiorców!  Dziękujemy za wszystkie pochwały i uwagi. Brakuje nam często informacji zwrotnej o tym, co robimy. Być może warto poszukać innych okazji do tego typu spotkań w realu? 

Małopolski Festiwal Innowacji, 29.05.2014, Mały Rynek w Krakowie.
Fot. Marek Antoniusz Święch, arch. MIK (2014), CC-BY 3.0 PL.

Opracowanie: Kinga Kołodziejska (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

 

Co teraz?

Ekipa skanująca wróciła już z muzealnych wojaży. Tym razem nie były to dalekie podróże po całej Małopolsce, lecz „mieszczańskie” przemieszczanie się po Krakowie. W ramach projektu „Wirtualne Muzea Małopolski Plus”, na który otrzymaliśmy dofinansowanie z Programu Wieloletniego Kultura Plus, zdigitalizowaliśmy 120 eksponatów z czterech krakowskich muzeów. Z dwoma z nich, Muzeum Archeologicznym w Krakowie i Muzeum Geologicznym ING PAN, mieliśmy już przyjemność współpracować w ramach projektu „Wirtualne Muzea Małopolski”. Z Zamkiem Królewskim na Wawelu oraz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha spotkaliśmy się w okolicznościach digitalizacyjnych po raz pierwszy i bardzo to spotkanie nas cieszy.

W takim razie, można by zapytać, czym zajmujemy się teraz? Dlaczego efekty naszej pracy nie są jeszcze widoczne na portalu? Otóż digitalizacja to dopiero pierwszy krok prowadzący do wizualizacji, a następnie publikacji trójwymiarowego modelu w przestrzeni Internetu. Uzyskany podczas procesu skanowania materiał zostaje poddany obróbce graficznej przygotowującej go do publikacji na portalu, o której opowiada pokrótce prezentowany przez nas na serwisie YouTube materiał filmowy: 

 


 

 

Wszelki pozyskany materiał zostaje też skatalogowany i zarchiwizowany. Spośród tysięcy zdjęć wysokiej rozdzielczości wybieramy te, które zostaną umieszczone pod każdym z obiektów w postaci galerii. Zespół redakcyjny pracuje w tym czasie nad przygotowaniem tekstów, które przybliżą historię i charakter prezentowanych obiektów, zaprezentują je w szerszym kontekście i bogatej sieci powiązań pomiędzy nowymi a istniejącymi już eksponatami.

Kiedy efekty naszej pracy będą dostępne na portalu Wirtualne Muzea Małopolski? Pracujemy usilnie, aby wydarzyło się to w połowie tego roku, u progu wakacji, czyli pod koniec czerwca 2014 roku. Już teraz serdecznie Was zapraszamy!

Opracowanie: Kinga Kołodziejska (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Nowe obiekty z Muzeum Archeologicznego w Krakowie

Fragment sarkofagu Aset-iri-khet-es ze zbiorów Muzeum Archeologicznego
w Krakowie

Mumia kota, sokoła, sarkofag kartonażowy z el-Hibeh z okresu ptolemejskiego to tylko niektóre z 20 nowych obiektów Muzeum Archeologicznego w Krakowie, które już wkrótce będzie można zobaczyć na naszym portalu.  Przez najbliższe dwa tygodnie zespół ds. digitalizacji będzie pracował nad pozyskaniem wizerunków cyfrowych eksponatów, które uzupełnią i wzbogacą opowieść o zwyczajach, wierzeniach i codziennym życiu mieszkańców starożytnego Egiptu. 

Nowe obiekty pojawią się pod koniec maja, już teraz zapraszamy do odkrywania kolekcji Muzeum Archeologicznego w Krakowie dostępnej na naszym portalu.

 

 

Opracowanie: Anna Berestecka (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Digitalizacja najcenniejszych zbiorów Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Digitalizacja maski teatru nō w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Fot. Marek Antoniusz Święch, arch. MIK (2014), CC-BY 3.0 PL

Album z drzeworytami, utensylia do ceremonii parzenia herbaty, kimona, szablony farbiarskie, maska teatru , plakaty, rysunki Andrzeja Wajdy — to tylko niektóre z obiektów, które już niedługo będzie można zobaczyć na naszym portalu. Przez najbliższe dwa tygodnie zespół ds. digitalizacji będzie pracował nad cyfryzacją 30 najcenniejszych eksponatów z krakowskiego Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Uzupełnią one i wzbogacą kolekcję japoniców ze zbiorów Feliksa Jasieńskiego dostępnych na stronie Wirtualnych Muzeów Małopolski. 

Zanim pojawią się nowe obiekty i nowe powiązania, zapraszamy do lektury i odkrywania dzieł japońskich mistrzów — wśród nich znajdziecie m.in. „Rozpogocenie po śnieżycy w Kameyama” Utagawy Hiroshige. Mamy nadzieję, że będzie to najlepszy zwiastun rozpoczynającej się dzisiaj astronomicznej wiosny.

 

Opracowanie: Anna Berestecka (Redakcja WMM),
Licencja Creative Commons

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Wyświetlanie 126 - 130 z 150 rezultatów.
Pozycji na stronę 5
z 30