Blog

„Wychodzenie z otchłani”

Kolejne już warsztaty z cyklu Cicerone odbyły się 13 i 14 listopada w Willi Decjusza. Tym razem poprowadził je pochodzący z Holandii Jasper Visser, a ich tematem przewodnim były Twórcze sposoby i niekonwencjonalne podejście do opowiadania o dziedzictwie.

Jasper Visser współpracuje z instytucjami kultury przy tworzeniu wystaw. Pomaga organizacjom kontaktować się z publicznością i inicjuje procesy angażujące odbiorców we współtworzenie ekspozycji. Visser rozpoczął swoją karierę jako niezależny konsultant, innowator kulturalny i projektant programów edukacyjnych. Jest współautorem kart wspomagających pracę nad opracowaniem strategii muzeum, a także współautorem publikacji Digital Engagement Framework. Prowadzi bloga: http://themuseumofthefuture.com/.

W trakcie warsztatów zaproszony przez Małopolski Instytut Kultury w Krakowie ekspert skupił się na zagadnieniu kreatywnej interpretacji dziedzictwa w kontekście nowych technologii.

Wybrać z nadmiaru

Opowiadając o dziedzictwie, stajemy przed wyzwaniem doboru odpowiednich środków, umożliwiających skuteczne dotarcie do odbiorcy. Współcześnie jesteśmy poddawani dużej ilości bodźców, co utrudnia zainteresowanie widza. Selekcjonowanie we współczesnym świecie stało się trudne z powodu aż nadmiernej dostępności różnych narzędzi i kanałów informacyjnych. Od jakiegoś czasu, jednym z najważniejszych mediów jest internet, który dostarcza ogromną ilość sposobów umożliwiających tworzenie i promowanie interpretacji dziedzictwa. Do wyboru mamy chociażby facebook, pinterest, youtube, twitter, snapchat, poszerzoną rzeczywistość oraz mnóstwo innych narzędzi sieciowania treści. Istotna jest selekcja jednej grupy odbiorców, jednego tematu, jednego narzędzia. Pojawiają się pytania: Co chcesz osiągnąć? Jakie są twoje cele? Do jakiej grupy chcesz dotrzeć? Jakich kanałów komunikacyjnych używać? Jak lepiej opowiadać historie? W jaki sposób angażować odbiorców? Jaki może być wkład grupy/wspólnoty we współtworzenie projektu? Jak budować relacje?

Powyższe pytania dobrze jest sobie zadać bez względu na to, czy pracujemy jako indywidualni eksperci, czy też jesteśmy częścią instytucji. Formułując cele, trzeba dobrze znać misję muzeum.

Dotrzeć do odbiorcy

Jaki jest temat? Na pierwszym etapie pracowaliśmy nad mapowaniem hasła. Burza mózgów służyła wymyśleniu i zebraniu wszystkich powiązań dotyczących jednego zagadnienia. Kreatywny proces, zbieranie pomysłów, wymyślanie różnych aspektów danego tematu daje możliwość luźnego przywoływania całej masy skojarzeń. Po dokładnym określeniu tematu i wybraniu jednego interesującego nas wątku można opracować plan dotarcia do publiczności. Etapy współpracy z odbiorcą zostały określone przez Jaspera Vissera czterema hasłami: pozyskać (reach), zainteresować (interest), włączyć (involve), zaktywizować (activate):

  1. Pozyskać publiczność (poprzez plakaty, informacje, posty na fb).
  2. Utrzymać zainteresowanie.
  3. Zaangażować odbiorców (poprzez zadawania pytań).
  4. Przekazać część kontroli (poprzez współtworzenie, partycypację).

Najtrudniej jest stworzyć przestrzeń służącą zaangażowaniu publiczności. Przywoływane przez eksperta badania mówią, że przeciętnie z tysiąca osób, które uda nam się zainteresować, tylko jedną uda nam się zaangażować we współdziałanie. A dwie najważniejsze motywacje do odbioru dziedzictwa to dobra zabawa i treści merytoryczne.

Kreatywnie opowiadać o dziedzictwie

Czym jest kreatywna interpretacja dziedzictwa? Kreatywność zamknięta w hasłach:

Presence (być obecnym)

Leap into („wskoczyć w to”, „wgryźć się”)

Atendance (uczestniczyć)

Yes, and… (powiedzieć tak i…, czyli mieć postawę afirmatywną)

! Impact (dokonać jakiejś zmiany, mieć na coś wpływ).

Najogólniej kreatywność została zdefiniowana jako zabawa. Kreatywność pozostawia wpływ, jakąś możliwość zmiany. Jest też nastawieniem. Każdy z nas jest kreatywny, każdy z odbiorców może odkryć w sobie twórcze możliwości i zechcieć wnieść coś do projektu. Często więcej, niż się spodziewamy.

Tworzyć relacje w realnym świecie

W cyfrowym świecie sztuka, kultura i dziedzictwo stanowią prawdziwe doświadczenie dla ludzi i pobudzają ich kreatywność. Istotne jest dla nas tworzenie relacji. Nawet w projektach cyfrowych, wykorzystujących nowe technologie, istotny jest kontakt z odbiorcą i to nie tylko poprzez media społecznościowe. Ważne są spotkania podczas konferencji, warsztatów, wykładów. Proces odbioru dziedzictwa został porównany przez Jaspera Vissera do podróży bohatera. Na początku jest wezwanie do przeżycia przygody. Ale po czasie wyzwań przychodzi też moment otchłani, kryzysu. Bardzo ważne jest obmyślenie sposobu wyjścia z tego stanu, doświadczenie„transformacji/przeobrażenia”.

Czego potrzebujemy do realizacji projektów? Kreatywności, dobrego pomysłu, przyjaciół, pewności siebie, energii, inspiracji, pieniędzy, wiedzy, obiektów, odwagi. Podobno wszystko to mamy! Albo prawie wszystko… Warsztaty zakończyły się zbiorowym wyznawaniem, co zamierzamy zrobić następnego dnia i w czym możemy pomóc drugiej osobie. Zacznijmy od małych rzeczy, małych zmian!

Fot. M. Balazy, archiwum MIK, CC-BY

Inspiracje:

Co wpływa na popularność filmów na YT:

  1. Udostępnienie treści przez osoby wyznaczające trendy (jeśli osoba wyznaczająca trendy udostępni filmik, dotrze on do większej liczby osób i ma szanse na zyskanie popularności).
  2. Element zaskoczenia.
  3. Kreatywni uczestnicy wspólnoty/społeczność (na przykład poprzez przetwarzanie, inspirowanie się filmem).

Kevin Alocca, Jak filmy wideo stają się popularne? https://www.ted.com/talks/kevin_allocca_why_videos_go_viral,

The Brain Scoop with Emily Graslie https://www.youtube.com/channel/UCkyfHZ6bY2TjqbJhiH8Y2QQ

Opracowanie: Mirka Bałazy (Redakcja WMM),
Redakcja: Kinga Kołodziejska

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

 

 

 

Komentarze
URL trackback'a:

Ostatnie komentarze: