• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (11)
  • Czy wiesz, że (1)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (0)
  • Tematy
  • religijność (8)
  • wyrzeźbione (7)
  • życie codzienne (3)
  • technika (2)
  • wieś (1)
  • namalowane (1)
  • góry (1)
  • zaskakujące (1)
  • wydobyte z ziemi (1)
  • śmierć (1)
  • Tagi
  • warsztat (12)
  • domena publiczna (11)
  • 3D (10)
  • katolicyzm (8)
  • sztuka sakralna (8)
  • rzeźba (6)
  • 3D plus (5)
  • gotyk (4)
  • Matka Boska (3)
  • audiodeskrypcja (3)
  • liturgia (3)
  • Chrystus (2)
  • Matka Boska Bolesna (2)
  • barok (2)
  • dawne zawody (2)
  • kielich (2)
  • ornament (2)
  • rzemiosło (2)
  • sztuka ludowa (2)
  • Świątniki Górne (2)
  • 2D (1)
  • Biblia (1)
  • Chrystus Ukrzyżowany (1)
  • Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem (1)
  • Podhale (1)
  • cechy rzemieślnicze (1)
  • ceramika (1)
  • chrześcijaństwo (1)
  • dzieciństwo (1)
  • górale (1)
  • góry (1)
  • kafel (1)
  • naczynie (1)
  • narzędzia (1)
  • piec (1)
  • romanizm (1)
  • techniki zdobnicze (1)
  • wojna (1)
  • wynalazek (1)
  • złotnictwo (1)
  • © wszystkie prawa zastrzeżone (1)
  • święci (1)
Wyświetlanie 12 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni
 
Dryl

Stare narzędzie świątnickie, ściśle związane z warsztatem kłódkarskim, wykonane z drewna. Głównym elementem jest laska z osadzonym na niej krążkiem zamachowym również wykonanym z drewna. Poziomo umieszczona jest rączka połączona z laską rzemieniem...

Tagi: Świątniki Górne narzędzia warsztat 3D dawne zawody domena publiczna
Tematy: technika życie codzienne
Materiał: drewno
Kłódka filarowa (bramkowa)

Kłódka okazjonalna, ozdobna zwana filarową lub bramkową wykonana w 1923 roku w firmie „Haszpień” M. Czerwiński i Spółka. Otworzyć ją można, uruchamiając odpowiednią zapadkę, zwaną filarem. Dzięki niej otwiera się bramka zasłaniająca otwór na klucz (tzw. szczyt). Ze względu na wysoki koszt produkcji, kłódki takie robiono bardzo rzadko, a sam proces produkcji wymagał mistrzowskiej znajomości fachu kłódkarskiego.

 

Tagi: Świątniki Górne wynalazek warsztat 3D audiodeskrypcja 3D plus domena publiczna
Tematy: technika zaskakujące
Technika: piłowanie wycinanie
Materiał: blacha stalowa
Rzeźba „Św. Stanisław” („Św. Marcin z Tours”?)

Przez wiele lat uważano, że rzeźba przedstawia św. Stanisława, u stóp którego klęczy wskrzeszony przez niego komes Piotr. Jednak postać komesa zazwyczaj przedstawiano półnagą, spowitą jedynie całunem, a w tym przypadku  postać jest kompletnie ubrana. Co więcej, jego goleń ochrania ułatwiająca poruszanie się na klęczkach deszczułka: motyw występujący w wielu późnogotyckich przedstawieniach żebraków. Dlatego w katalogu wystawy Wokół Wita Stwosza rzeźba została zinterpretowana jako przedstawienie św. Marcina z Tours, którego, ze względu na jego opiekuńczy stosunek do nędzarzy, ukazywano w towarzystwie żebraka.

Tagi: święci rzeźba 3D warsztat audiodeskrypcja gotyk sztuka sakralna katolicyzm 3D plus domena publiczna
Tematy: religijność wyrzeźbione
Technika: złocenie rzeźbienie polichromowanie
Materiał: drewno lipowe
Płaskorzeźba „Koronacja Matki Boskiej”

Płaskorzeźba została zakupiona do zbiorów w 1969 roku w salonie krakowskiej „Desy”. Prawdopodobnie powstała w XVII wieku i jest jedną z najstarszych i najcenniejszych rzeźb w zbiorach sądeckich.

Tagi: Chrystus Matka Boska rzeźba warsztat 3D sztuka sakralna katolicyzm domena publiczna
Tematy: religijność wyrzeźbione
Technika: złocenie srebrzenie rzeźbienie polichromowanie
Materiał: drewno
Rzeźba „Madonna Bolesna” z XVI wieku

Figura Marii pochodzi z grupy Ukrzyżowania, z której zachowała się również rzeźba św. Jana Ewangelisty, stanowiąca jej pendant, która także należy do zbiorów Muzeum Ziemi Bieckiej. Początkowo uważano, że obie figury były umieszczone na belce tęczowej bieckiej fary, jednakże ich mały rozmiar w stosunku do przestrzeni fary według historyków sztuki wyklucza ten pogląd. Najprawdopodobniej stanowiły zwieńczenie jednej z nastaw ołtarzowych. Prawdopodobnie wzorem dla tej figury jest Matka Boska Bolesna należąca do grupy Ukrzyżowania z belki w kościele św. Krzyża w Krakowie.

Tagi: Matka Boska Bolesna gotyk rzeźba 2D warsztat sztuka sakralna Matka Boska katolicyzm domena publiczna
Tematy: religijność wyrzeźbione
Technika: rzeźbienie polichromowanie
Materiał: drewno
Czy wiesz, że Jak wyglądał warsztat pracy fajkarza i spinkarza

Warsztat pracy fajkarza, a także spinkarza stanowił nieduży stolik na czterech szeroko rozstawionych nogach, z niezbyt głęboką szufladą, obrzeżony z trzech stron niewysokimi listwami, ażeby narzędzia i leżące na nim wyroby się nie zsuwały. Było do niego przytwierdzone małe żelazne kowadełko, a na blacie położone narzędzia, skrawki blachy, nity i różne drobiazgi mogące się przydać. W szufladzie przechowywano większe kawałki blachy oraz niewykończone i gotowe wyroby. Warsztat był ustawiany w chałupie zazwyczaj pod oknem w izbie czarnej, a w ciepłe, słoneczne dni wynoszony na zewnątrz.

Tagi: Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem sztuka ludowa Podhale góry górale warsztat dawne zawody © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: życie codzienne wieś wyrzeźbione góry
Tron na monstrancję

Siedemnastowieczny tron na monstrancję wykonany w jednym z bieckich warsztatów snycerskich. Barokowy, architektoniczny. 

Tagi: rzeźba barok 3D warsztat sztuka sakralna liturgia ornament katolicyzm domena publiczna
Tematy: religijność wyrzeźbione
Technika: złocenie srebrzenie stolarka rzeźbienie polichromowanie
Materiał: drewno
Kafel ceramiczny „Karcenie Maryny”

Kafel ceramiczny narożny pochodzi z pieca glinianego, tak zwanego ogrzewacza, wykonanego przez warsztat garncarski Jana Oksitowicza, garncarza zarejestrowanego w cechu krakowskim w 1832 roku. Kafel pochodzi z pieca istniejącego jeszcze w okresie międzywojennym w jednej z krakowskich kamienic należących do rodziny Tarnowskich. Po II wojnie światowej znajdował się w dawnej rezydencji tej rodziny w Dzikowie koło Tarnobrzega, skąd, rozebrany, ponownie trafił do Krakowa.

Tagi: piec kafel sztuka ludowa warsztat 3D cechy rzemieślnicze ceramika 3D plus domena publiczna dzieciństwo
Tematy: życie codzienne namalowane
Technika: rytowanie malowanie wypalanie
Materiał: glina farba ceramiczna
Rzeźba „Chrystus Ukrzyżowany” z XIV wieku

Rzeźba przedstawia Chrystusa Ukrzyżowanego. Zbawiciel ma ciemne włosy opadające na ramiona, krótką brodę i wąsy. Całkowitemu zniszczeniu uległy ręce figury. 

Tagi: gotyk Chrystus rzeźba 3D warsztat sztuka sakralna katolicyzm domena publiczna Chrystus Ukrzyżowany
Tematy: religijność wyrzeźbione śmierć
Technika: rzeźbienie polichromowanie
Materiał: drewno
Rzeźba „Madonna Bolesna” z XV wieku

Matka Boska Bolesna należy do grupy figur powstałych pod wpływem warsztatu Mistrza Tryptyku Trójcy Świetej (tryptyk znajduje się w kaplicy Świetokrzyskiej przy katedrze wawelskiej, datowany na 1467 rok), aktywnie działajacego w Małopolsce w l. 60. i 70. XV w. Świadczy o tym typ twarzy bieckiej Matki Boskiej, który jest bliski fizjonomiom figur kobiecych tworzonym w warsztacie. 

Tagi: Matka Boska Bolesna gotyk rzeźba 3D warsztat sztuka sakralna Matka Boska audiodeskrypcja 3D plus katolicyzm domena publiczna
Tematy: religijność wyrzeźbione
Technika: rzeźbienie polichromowanie
Materiał: drewno
Kielich mszalny

Kielich znajduje się w zbiorach muzealnych od 2004 roku, kiedy to został zakupiony w jednym z sądeckich antykwariatów. Jest najstarszym eksponatem rzemiosła artystycznego w sądeckim muzeum. Stanowi przykład XVII-wiecznego złotnictwa małopolskiego o cechach charakterystycznych dla warsztatów tego regionu, takich jak: smukła, gładka czara osadzona w koszyczku, owoidalny nodus, trybowana dekoracja oraz motywy uskrzydlonych główek aniołków, będące częstym elementem zdobiącym krakowskie złotnictwo tego okresu.

Tagi: liturgia warsztat złotnictwo ornament kielich 3D barok sztuka sakralna katolicyzm rzemiosło domena publiczna
Tematy: religijność
Technika: złocenie trybowanie cyzelowanie odlewanie
Materiał: srebro
Czara włocławska

Czara włocławska to najcenniejszy i jeden z najstarszych zabytków rzemiosła artystycznego w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Powstała w I połowie X wieku, przypuszczalnie w warsztacie znajdującym się na terenie Lotaryngii lub Alemanii. Wykuta w srebrze, ze śladami złocenia, z dekoracją rytowaną, puncowaną i niellowaną. Na powierzchni naczynia z czterema wypukłymi medalionami umieszczono 8 scen opowiadających historię wyzwolenia Izraela z niewoli Madianitów przez Gedeona...

Tagi: Biblia warsztat romanizm techniki zdobnicze wojna sztuka sakralna chrześcijaństwo liturgia naczynie 3D 3D plus rzemiosło kielich katolicyzm domena publiczna
Tematy: religijność wydobyte z ziemi
Technika: rytowanie złocenie trybowanie kucie niello
Materiał: srebro
Wyświetlanie 12 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.