• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (33)
  • Czy wiesz, że (1)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (0)
  • Tematy
  • religijność (22)
  • śmierć (20)
  • wyrzeźbione (18)
  • wydobyte z ziemi (13)
  • napisane (7)
  • życie codzienne (6)
  • namalowane (6)
  • ciało (4)
  • władza (2)
  • stroje (2)
  • natura (2)
  • zaskakujące (1)
  • Tagi
  • starożytny Egipt (34)
  • domena publiczna (33)
  • archeologia (28)
  • 3D plus (26)
  • 3D (22)
  • WMM Plus (17)
  • śmierć (13)
  • bogowie (11)
  • mitologia (11)
  • mumia (9)
  • nekropolia (8)
  • stela (8)
  • Cesarstwo Rzymskie (7)
  • 2D (6)
  • ceramika (6)
  • chrześcijaństwo (6)
  • rzeźba (6)
  • wykopaliska (5)
  • tkanina (4)
  • zwierzęta (4)
  • maska (3)
  • płaskorzeźba (3)
  • sarkofag (3)
  • II wojna światowa (2)
  • grób (2)
  • kult (2)
  • pieniądz (2)
  • religia (2)
  • władza (2)
  • Chiny (1)
  • Japonia (1)
  • Kair (1)
  • Koptowie (1)
  • Muzeum Ziemi Bieckiej (1)
  • audiodeskrypcja (1)
  • ceremonia (1)
  • ciało (1)
  • dwór (1)
  • historia (1)
  • licencje Creative Commons (1)
  • portret (1)
  • strój (1)
Wyświetlanie 1 - 20 z 34 rezultatów.
z 2
Pierwszy Poprzedni 1 2 Następny Ostatni
 
Fragment tkaniny koptyjskiej („orbiculusa”)

Tkanina wykonana techniką gobelinową oraz tzw. latajacej igły. Detal ten pochodzi z tuniki koptyjskiej.

Tagi: chrześcijaństwo starożytny Egipt Koptowie tkanina archeologia 2D domena publiczna
Tematy: religijność stroje
Technika: tkanie
Materiał: wełna len
Ostrakon grecki – polecenie wydania wina

Eksponat należy do większego zespołu ostraków, z których 30 znajduje się w Austriackiej Bibliotece Narodowej w Wiedniu, a cztery, wraz z prezentowanym, w Muzeum Archeologicznym w Krakowie. Wszystkie te dokumenty pochodzą z VI lub VII wieku. Datowane zostały indykcjami, co było częstą praktyką w okresie późnego antyku. W Egipcie termin „indykcja” pojawił się na początku IV wieku. Pierwotnie oznaczał podatek wyznaczony z góry na 5 lat, a od czasów Konstantyna (313 r.) – na 15 lat. Z czasem zaczęto podawać kolejne lata indykcji jako określenie daty danego dokumentu.

Tagi: starożytny Egipt archeologia 3D 3D plus ceramika WMM Plus domena publiczna
Tematy: życie codzienne wydobyte z ziemi napisane
Materiał: sylt nilowy
Sarkofag kartonażowy z el-Hibeh

Prezentowany sarkofag pochodzi prawdopodobnie z el-Hibeh. Na taką proweniencję wskazuje kształt sarkofagu, sposób dekoracji i charakter znaków hieroglificznych. Z kolei błędy w zapisie i sama forma hieroglifów dowodzą pochodzenia z późnego okresu ptolemejskiego lub wczesnego rzymskiego.

Tagi: starożytny Egipt archeologia 3D plus WMM Plus domena publiczna mumia sarkofag
Tematy: religijność namalowane wyrzeźbione ciało wydobyte z ziemi śmierć
Technika: rzeźbienie polichromowanie
Materiał: drewno
Maska kartonażowa

Rozdział 151. Księgi Umarłych wymienia maskę grobową jako niezbędny element służący ochronie głowy zmarłego. Maski gipsowe, zdjęte z twarzy zmarłego, pojawiły się pod koniec Starego Państwa, zaś od Pierwszego Okresu Przejściowego zaczęto wyrabiać kartonaże pokrywające całe ciało. W okresie ptolemejskim kartonaże produkowane były ze starych zwojów papirusowych lub z lnu.

Tagi: śmierć starożytny Egipt archeologia 2D maska domena publiczna
Tematy: namalowane wydobyte z ziemi śmierć
Technika: złocenie malowanie
Materiał: len papirus
Rzeźba przedstawiająca tors męski z El-Kantara

Alabastrowa rzeźba o wysokości 15 cm została zakupiona przez żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich podczas II wojny światowej. Posąg przedstawia nagiego młodego mężczyznę z odbitą głową, nogami i rękami. Z tyłu płaska kolumna zakończona trójkątnie u góry. Na prawe ramię młodzieńca...

Tagi: ciało rzeźba starożytny Egipt 3D 3D plus domena publiczna
Tematy: wyrzeźbione ciało
Technika: kucie rzeźbienie gładzenie
Materiał: alabaster
Ostrakon grecki

Ostrakon pochodzi ze zbiorów Muzeum Polowego nr 2, założonego dzięki Samodzielnej Brygadzie Strzelców Karpackich, która podczas II wojny światowej walczyła na Bliskim Wschodzie, docierając do Egiptu, gdzie z wielką sprawnością pozyskiwała zabytki muzealne.

Tagi: II wojna światowa starożytny Egipt archeologia 2D ceramika pieniądz domena publiczna
Tematy: życie codzienne wydobyte z ziemi napisane
Materiał: sylt nilowy
Ostrakon grecki – pokwitowanie zapłacenia podatku w zbożu

Ostraka, czyli fragmenty rozbitych naczyń glinianych, były używane do pisania rozmaitych tekstów, najczęściej kwitów podatkowych. Zastępowały znacznie droższy materiał, jakim był papirus. Większość ostraków została znaleziona w Górnym Egipcie oraz w oazach, gdzie w odróżnieniu od Fajum i miejscowości leżących w Egipcie Środkowym, nie uprawiano papirusu na szeroką skalę.

Tagi: starożytny Egipt archeologia 3D 3D plus ceramika WMM Plus domena publiczna
Tematy: życie codzienne wydobyte z ziemi napisane
Materiał: sylt nilowy
Ostrakon grecki – pokwitowanie zapłacenia pieniężnego ekwiwalentu podatku w naturze

Ostrakon ten jest potwierdzeniem wpłaty równowartości pieniężnej podatku w naturze. Zamiast odpowiedniej liczby daktyli, Daleas, syn Abraimosa (Abraimos jest dobrze poświadczonym wariantem imienia Abraham), wpłacił 6 drachm i 4 obole. Rozbieżność w datowaniu tego dokumentu wynika z faktu, że rok 11. może odnosić się zarówno do panowania cesarza Wespazjana, jak i Domicjana.

Tagi: starożytny Egipt archeologia 3D 3D plus ceramika WMM Plus domena publiczna
Tematy: życie codzienne wydobyte z ziemi napisane
Materiał: sylt nilowy
Rzeźba przedstawiająca głowę władcy

Głowa jest zachowanym fragmentem posążku władcy. Na królewskie pochodzenie przedstawionej postaci wskazuje nakrycie głowy, zwane nemesem (rodzaj prążkowanej chusty noszonej przez władców egipskich), z szerokim pasem nad czołem, ozdobionym insygnium władzy faraońskiej – ureuszem (kobrą). Twarz o wydatnych kościach policzkowych ma zatarte rysy. Oczy ukazano bez szczegółów. Uszkodzony nos jest szeroki o rozdętych nozdrzach, wargi – ułożone w nieznaczny uśmiech.  Zły stan zachowania rzeźby utrudnia identyfikację władcy, lecz sposób opracowania twarzy wskazuje na wykonanie jej w Okresie Późnym, czyli przedstawienie władcy panującego w latach 743–332 p.n.e. (koniec XXV–XXXI dynastia).

Tagi: władza rzeźba starożytny Egipt archeologia 3D 3D plus domena publiczna
Tematy: władza wyrzeźbione
Technika: kucie rzeźbienie
Materiał: wapień dolomitowy
Figurki uszebti

Doskonałe pod względem artystycznym i starannie wykonane figurki uszebti zostały zakupione w Muzeum Egipskim w Kairze przez żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich podczas II wojny światowej i przekazane do Muzeum Archeologicznego. Znaleziono je w 1929 roku w grobie osoby, która − jak wynika z inskrypcji na  sarkofagu − nosiła tytuł „strażnika pieczęci królewskiej”. Grób wchodził w obręb świątynny faraona Userkafa. Z inwentarza grobowego zachowały się trzy alabastrowe naczynia kanopskie oraz 336 figurek uszebti, które weszły w skład rozmaitych kolekcji na świecie.

Tagi: wykopaliska Kair starożytny Egipt archeologia 3D 3D plus domena publiczna
Tematy: religijność wyrzeźbione wydobyte z ziemi śmierć
Technika: wypalanie wyciskanie w formie
Materiał: fajans
Rzeźba mężczyzny i kobiety

Rzeźba pochodzi z wykopalisk prowadzonych przez Hermana Junkra w 1913 roku we wschodnim sektorze Wielkiego Cmentarzyska Zachodniego, na zachód od piramidy Cheopsa.
Rzeźba przedstawia postacie w określonym kanonie: mężczyznę w postaci kroczącej i kobietę w pozycji stojącej ze złożonymi stopami...

Tagi: wykopaliska rzeźba starożytny Egipt 3D 3D plus domena publiczna
Tematy: wyrzeźbione ciało wydobyte z ziemi śmierć
Technika: kucie rzeźbienie
Materiał: wapień
Stela z czterema osobami z Kom Abu Billou

Kompozycje złożone z kilku osób stanowią rzadkość wśród przedstawień na stelach z Kom Abu Billou. Relief ukazuje parę małżeńską ze stojącymi po obu stronach orantami, będącymi ich dziećmi. Stela jest znacznie uszkodzona; brakuje jej górnej części, ale nie przeszkadza to w odtworzeniu całości sceny.

Tagi: chrześcijaństwo starożytny Egipt płaskorzeźba archeologia 3D nekropolia 3D plus WMM Plus domena publiczna stela
Tematy: religijność wyrzeźbione śmierć
Technika: rytowanie rzeźbienie
Materiał: wapień
Stela kobiety z Kom Abu Billou

Zachowany górny fragment steli przedstawia zmarłą w pozycji znanej z pozostałych tablic nagrobnych z cmentarzyska Kom Abu Billou. Kobieta spoczywa na materacu przykrywającym łoże (kline), opierając lewy łokieć na dwóch poduszkach. W prawej, nienaturalnie długiej ręce trzyma czarę. Ubrana jest w powszechnie noszone greckie szaty wierzchnie: chiton i himation. Ma długie włosy, zaczesane za uszy i opadające na piersi. Nie wiemy, jak wyglądała twarz zmarłej, gdyż jej przedstawienie uległo zniszczeniu. Naprzeciw kobiety wyryto sylwetkę siedzącego i zwróconego w jej stronę szakala.

Tagi: grób śmierć starożytny Egipt archeologia 3D nekropolia 3D plus WMM Plus domena publiczna stela
Tematy: religijność wyrzeźbione śmierć
Technika: rytowanie rzeźbienie
Materiał: wapień
Fragment steli z trzema osobami z Kom Abu Billou

Na steli przedstawione są dwie postacie: kobieta spoczywająca na łożu i stojąca za nią z prawej strony orantka. Układ obu postaci oraz ich ubiór powtarzają znany choćby ze Steli syna Chajremona oraz Izydory schemat kompozycji ukazującej zmarłego na kline oraz stojącej orantki. Pod łożem wyryte są elementy biesiady grobowej: zarys snopka zboża oraz stolik na trzech nogach.

Tagi: Cesarstwo Rzymskie śmierć starożytny Egipt religia archeologia nekropolia 3D plus WMM Plus domena publiczna stela
Tematy: religijność wyrzeźbione śmierć
Technika: rytowanie rzeźbienie
Materiał: wapień
Stela chłopca Besa z Kom Abu Billou

Stela przedstawia chłopca w charakterystycznej dla sztuki wczesnochrześcijańskiej pozycji oranta, czyli postaci modlącej się z rękoma wzniesionymi ku górze. Taka forma ukazania zmarłego symbolizować miała duszę zbawioną. To jedyna tego typu stela z nekropolii w Kom Abu Billou znajdująca się w zbiorach polskich. Dzięki odczytaniu zachowanej częściowo inskrypcji, wiemy, że chłopiec zmarł w wieku lat 5 i miał na imię Bes.

Tagi: Cesarstwo Rzymskie chrześcijaństwo starożytny Egipt archeologia 3D nekropolia 3D plus WMM Plus domena publiczna stela
Tematy: religijność wyrzeźbione śmierć
Technika: rytowanie rzeźbienie
Materiał: wapień
Stela mężczyzny z Kom Abu Billou z 1. połowy III wieku

Scena widoczna na steli przedstawia zmarłego spoczywającego na łożu (kline). Powtarza się w niej schemat znany z innych steli z Kom Abu Billou. Mężczyzna spoczywa na materacu, opierając się lewym łokciem na dwóch poduszkach. W prawej wyciągniętej dłoni trzyma wieniec. Przedstawienie postaci jest niezwykle podobne do zastosowanego w datowanej również na 1. połowę III wieku Steli syna Chairemona oraz Izydory. Pod łożem widoczne są ofiary grobowe, wykonane techniką rycia.

Tagi: śmierć starożytny Egipt płaskorzeźba archeologia nekropolia 3D plus WMM Plus domena publiczna stela
Tematy: religijność wyrzeźbione śmierć
Technika: rytowanie rzeźbienie
Materiał: wapień
Mumia Aset-iri-khet-es

Mająca ponad 2 tysiące lat mumia pochodzi z wykopalisk prowadzonych w 1907 roku w el-Gamhud przez pierwszego polskiego egiptologa, Tadeusza Smoleńskiego. Kapłanka bogini Izydy – Aset-iri-khet-es – spoczywa w trumnie z okazałym wypukłym wiekiem. Dzięki badaniom przeprowadzonym w 1996 roku ustalono, że była to młoda kobieta, która zmarła ok. 2 tysiące 300 lat temu w wyniku utraty krwi spowodowanej przebiciem tętnicy przez pękniętą kość podudzia. Specjalistom udało się określić m.in. kod genetyczny zmarłej i jej grupę krwi. To największy pod względem rozmiarów obiekt ze zbiorów egiptologicznych w Polsce i najlepiej przebadany przez specjalistów.

Tagi: wykopaliska śmierć starożytny Egipt mitologia archeologia 3D plus bogowie domena publiczna mumia
Tematy: religijność wydobyte z ziemi śmierć
Technika: mumifikowanie
Materiał: płótno nasączone żywicą
Mumia zbożowa z woskową maską Ozyrysa

Obiekt został zakupiony u Mohareba Zaaki w Kairze przez żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich podczas II wojny światowej. Mumia ma pozłacaną woskową maskę. Sarkofag z głową Horusa i prążkowaną peruką na piersi ma zawieszony naszyjnik złożony z kapliczki, z ibisem wewnątrz...

Tagi: grób śmierć starożytny Egipt mitologia 3D bogowie domena publiczna mumia
Tematy: religijność śmierć
Technika: złocenie wyciskanie w formie polichromowanie
Materiał: drewno złoto wosk płótno nasączone żywicą muł
Mumia zbożowa ze srebrną maską Ozyrysa

Mumie zbożowe stanowią rzadkość w kolekcjach egiptologicznych, a już ozdobione srebrną maską znane są zaledwie trzy. Jedna znajduje się w Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie, a dwie – w krakowskim Muzeum Archeologicznym. Co w sobie kryją i do czego służyły? Otóż tak naprawdę nie są mumiami, a pseudomumiami, pełniącymi w czasach starożytnego Egiptu funkcję kultową, a nie funeralną. Zawierają ziemię (muł nilowy) zmieszaną z ziarnem jęczmienia, które pod wpływem wilgotności kiełkowało, symbolizując zmartwychwstanie Ozyrysa, a tym samym wiecznie odradzającą się naturę.

Tagi: starożytny Egipt mitologia archeologia 3D maska 3D plus bogowie WMM Plus domena publiczna mumia
Tematy: religijność wyrzeźbione zaskakujące
Technika: złocenie wyciskanie w formie
Materiał: drewno srebro wosk płótno nasączone żywicą muł
Fragment całunu

Całun został zakupiony w Muzeum Egipskim w Kairze przez żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Karpackich podczas II wojny światowej i przekazany do Muzeum Archeologicznego. Prawa część całunu przedstawia zmarłego jako Ozyrysa. Głowę w peruce zdobi korona ze strusich piór z dyskiem...

Tagi: śmierć II wojna światowa starożytny Egipt mitologia tkanina 2D bogowie domena publiczna
Tematy: religijność namalowane śmierć
Technika: malowanie
Materiał: len płótno nasączone żywicą
Wyświetlanie 1 - 20 z 34 rezultatów.
z 2
Pierwszy Poprzedni 1 2 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.