• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (0)
  • Czy wiesz, że (2)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (2)
  • Tematy
  • religijność (2)
  • namalowane (2)
  • wielokulturowość (1)
  • wyrzeźbione (1)
  • zaskakujące (1)
  • natura (1)
  • napisane (1)
  • Tagi
  • licencje Creative Commons (4)
  • smoki (4)
  • średniowiecze (3)
  • Gra o tron (2)
  • Magdalena Łanuszka (2)
  • Wawel (2)
  • ikonografia (2)
  • legenda (2)
  • sztuka sakralna (2)
  • święci (2)
  • Kraków (1)
  • Muzeum ASP w Krakowie (1)
  • Muzeum Narodowe w Krakowie (1)
  • Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu (1)
  • cerkiew (1)
  • ikona (1)
  • religia (1)
Wyświetlanie 4 rezultatów.
 
Czy wiesz, że Smoki w sztuce średniowiecznej: profanum

Bogata kultura średniowiecznej Europy była mieszanką tradycji antycznych (grecko-rzymskich i bliskowschodnich) oraz północnoeuropejskich wierzeń ludów, które Rzymianie określali barbarzyńcami. W mitach wszystkich tych kręgów kulturowych występowały smoki, nic więc dziwnego, że w średniowiecznej literaturze i sztuce wielokrotnie pojawiały się te fascynujące stworzenia. Mieszana natura smoków pozwalała wiązać te bestie z każdym z czterech żywiołów: wedle wielu legend smoki żyły w wodzie, wedle innych chowały się w ziemi; ponadto zionęły ogniem oraz miały skrzydła, więc mogły się wznosić w powietrze.

Tagi: średniowiecze Wawel licencje Creative Commons smoki
Czy wiesz, że Smoki w sztuce średniowiecznej: sacrum

Określenie smoka jako symbolu zła jest zakorzenione w Biblii – chociażby w Psalmach, gdzie potęga Boga jest opisywana w kontekście pokonywania smoków („Ty ujarzmiłeś morze swą potęgą, skruszyłeś głowy smoków na morzu” – Psalm 74,13; „Będziesz stąpał po wężach i żmijach, a lwa i smoka będziesz mógł podeptać” – Psalm 91,13). W Księdze Daniela pojawia się opowieść o zniszczeniu węża, czczonego przez Babilończyków – w dawnych przekładach, chociażby w Biblii Jakuba Wujka, zwany on był smokiem (Dn 14,23-27). No i wreszcie kluczową rolę odegrał smok w Apokalipsie: objawił się jako siła zła, czyhając na Niewiastę interpretowaną jako Matka Boska („I inny znak się ukazał na niebie: Oto wielki Smok barwy ognia, mający siedem głów i dziesięć rogów – a na głowach jego siedem diademów. I ogon jego zmiata trzecią część gwiazd nieba: i rzucił je na ziemię. I stanął Smok przed mającą rodzić Niewiastą, ażeby skoro porodzi, pożreć jej dziecię” – Ap. 12,3-4).

Tagi: średniowiecze licencje Creative Commons smoki
Wpis bloga Smoki w sztuce średniowiecznej: sacrum
Wśród królewskich nagrobków w katedrze na Wawelu mamy m.in. wspaniały pomnik Władysława Jagiełły – dziś już wiadomo, że nagrobek ten powstał jeszcze za życia króla, a zatem władca sam zdecydował, jakie...
Tagi: licencje Creative Commons Muzeum Narodowe w Krakowie sztuka sakralna święci religia Muzeum ASP w Krakowie ikonografia Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu cerkiew Magdalena Łanuszka smoki legenda ikona Gra o tron
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane wyrzeźbione zaskakujące
Wpis bloga Smoki w sztuce średniowiecznej: profanum
Bogata kultura średniowiecznej Europy była mieszanką tradycji antycznych (grecko-rzymskich i bliskowschodnich) oraz północnoeuropejskich wierzeń ludów, które Rzymianie określali barbarzyńcami. W mitach wszystkich tych kręgów kulturowych występowały smoki, nic...
Tagi: Kraków Wawel licencje Creative Commons sztuka sakralna święci średniowiecze ikonografia Magdalena Łanuszka smoki legenda Gra o tron
Tematy: religijność namalowane natura napisane
Wyświetlanie 4 rezultatów.

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.