• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (10)
  • Czy wiesz, że (0)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (0)
  • Tematy
  • wyrzeźbione (10)
  • religijność (9)
  • śmierć (8)
  • znane postaci (6)
  • władza (4)
  • namalowane (2)
  • ciało (2)
  • wydobyte z ziemi (2)
  • życie codzienne (1)
  • Tagi
  • 3D plus (10)
  • domena publiczna (10)
  • sarkofag (10)
  • rzeźba (7)
  • katedra wawelska (6)
  • grób (5)
  • król (5)
  • 3D (3)
  • WMM Plus (3)
  • archeologia (3)
  • gotyk (3)
  • starożytny Egipt (3)
  • bogowie (2)
  • mitologia (2)
  • mumia (2)
  • audiodeskrypcja (1)
  • królowa Jadwiga (1)
  • kult (1)
  • meble (1)
  • ornament (1)
  • przechowywanie (1)
  • renesans (1)
  • skrzynia (1)
  • wykopaliska (1)
  • zwierzęta (1)
  • ślub (1)
  • śmierć (1)
Wyświetlanie 10 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni
 
Sarkofag kartonażowy z el-Hibeh

Prezentowany sarkofag pochodzi prawdopodobnie z el-Hibeh. Na taką proweniencję wskazuje kształt sarkofagu, sposób dekoracji i charakter znaków hieroglificznych. Z kolei błędy w zapisie i sama forma hieroglifów dowodzą pochodzenia z późnego okresu ptolemejskiego lub wczesnego rzymskiego.

Tagi: starożytny Egipt archeologia 3D plus WMM Plus domena publiczna mumia sarkofag
Tematy: religijność namalowane wyrzeźbione ciało wydobyte z ziemi śmierć
Technika: rzeźbienie polichromowanie
Materiał: drewno
Nagrobek króla Władysława III Warneńczyka

Tragiczne okoliczności śmierci króla Polski podczas bitwy pod Warną sprawiły, że nie wystawiono mu nagrobka w nekropolii królewskiej na Wawelu. Inicjatywę taką podjęto dopiero na początku XX wieku, na fali wciąż rosnącego zainteresowania historią Polski, niemal w przededniu odzyskania niepodległości.

Tagi: katedra wawelska 3D plus rzeźba król domena publiczna sarkofag
Tematy: religijność wyrzeźbione znane postaci śmierć
Technika: cyzelowanie kucie rzeźbienie odlewanie kamieniarka
Materiał: brąz marmur czerwony
Nagrobek króla Jana I Olbrachta

Nagrobek Jana I Olbrachta jest dziełem przełomowym nie tylko w krakowskim środowisku artystycznym, ale też w całej Polsce. Został on odkuty w latach 1502–1505 i składa się z dwóch części wykonanych przez dwóch różnych artystów o odmiennym pochodzeniu, wykształceniu i doświadczeniach. Z lokalnej tradycji upamiętniania zmarłych władców wywodzi się tumba odkuta z czerwonego kamienia z łomów w węgierskim Gran, która jednak została wstawiona do bardzo głębokiej niszy wydrążonej w ścianie zachodniej kaplicy. Tumba ta dekorowana jest tylko z przodu (pola boczne są niewidoczne), a przestawienia figuralne zostały zastąpione przez prostokątną płytę z inskrypcją. To pełne prostoty, szlachetne rozwiązanie nawiązuje ewidentnie do sztuki starożytnego Rzymu, w której podstawowym elementem komemoracji zmarłych były tablice inskrypcyjne (łac. tabulae ansatae). Długa inskrypcja odkuta jest kapitałą humanistyczną opracowaną w oparciu o starożytne rzymskie wzory i jest jednym z pierwszych przypadków zastosowania tego kroju liter w Polsce.

Tagi: katedra wawelska grób 3D plus rzeźba król domena publiczna sarkofag
Tematy: władza religijność wyrzeźbione znane postaci śmierć
Technika: kucie rzeźbienie kamieniarka
Materiał: wapień pińczowski czerwony wapień z Gran
Nagrobek króla Kazimierza III Wielkiego

Król Kazimierz III Wielki (1333–1370) został pochowany vis-à-vis ojca, we wschodniej arkadzie południowego ramienia obejścia katedry na Wawelu. Przed śmiercią króla we wschodnim przęśle prezbiterium wzniesiono wysoki podest ze schodami, a także zdecydowano się na zupełne oddzielenie tej części prezbiterium od obejścia, przez połączenie filarów murem zwieńczonym kratą, co przekształciło arkady w quasi-kaplice. Nagrobek Kazimierza III przytykał do ołtarza Podwyższenia Krzyża Świętego, który król ufundował już w roku 1359.

Tagi: katedra wawelska grób 3D plus rzeźba król gotyk domena publiczna sarkofag
Tematy: władza religijność wyrzeźbione znane postaci śmierć
Technika: kucie rzeźbienie kamieniarka
Materiał: wapień pińczowski czerwony wapień z Gran
Nagrobek króla Kazimierza IV Jagiellończyka

Nagrobek Kazimierza IV jest jednym z największych arcydzieł sztuki późnogotyckiej. Z jednej strony nawiązuje wyraźnie do miejscowej tradycji zapoczątkowanej przez nagrobek Władysława I Łokietka, z drugiej odznacza się szeregiem unikatowych rozwiązań ikonograficznych, świadczących o erudycji miejscowych środowisk intelektualnych. Przyjmuje się, że twórcą programu ikonograficznego tego dzieła był włoski humanista przybyły na dwór krakowski z Rzymu – Filippo Buonaccorsi zw. Kallimachem. Na płycie wierzchniej tumby spoczywa król, jednak sposób jego pokazania jest zupełnie wyjątkowy. To wizerunek skrajnie ekspresyjny i werystyczny, albowiem władcę ukazano w skurczu agonii.

Pomnik jest datowany inskrypcją na rok 1492 i nosi sygnatury dwóch artystów. Pod stopami króla znajduje się gmerk (kreskowy, abstrakcyjny znak autorski używany przez późnośredniowiecznych rzemieślników) oraz sygnatura głównego twórcy, którym był norymberski rzeźbiarz Wit Stwosz.

Tagi: katedra wawelska grób 3D plus rzeźba król gotyk domena publiczna sarkofag
Tematy: władza religijność wyrzeźbione znane postaci śmierć
Technika: kucie rzeźbienie kamieniarka
Materiał: wapień pińczowski czerwony kamień z Adnet
Nagrobek królowej Jadwigi

W wieku XIX na fali patriotycznych uniesień wzrósł kult Jadwigi, jako osoby wcielającej nie tylko ideały chrześcijańskie, ale też uosabiającej świetną przeszłość Polski. Uległ on nasileniu szczególnie w dobie obchodów pięćsetlecia chrztu Litwy i unii w Krewie w roku 1886. Kiedy rok później z woli kardynała Albina Dunajewskiego rozpoczęła się konserwacja prezbiterium katedry na Wawelu, w dniu 22 stycznia 1887 otwarto grób królowej.

Tagi: katedra wawelska królowa Jadwiga kult grób 3D plus rzeźba domena publiczna sarkofag
Tematy: religijność wyrzeźbione znane postaci śmierć
Technika: kucie rzeźbienie kamieniarka
Materiał: marmur karraryjski
Nagrobek króla Władysława I Łokietka

Okoliczności fundacji nagrobka Władysława I Łokietka nie są znane. Pierwsza wzmianka na temat oprawy artystycznej grobu pochodzi dopiero z Roczników sławnego Królestwa Polskiego Jana Długosza (1415-1480): „pogrzebane jest jego ciało w kościele katedralnym krakowskim obok ołtarza głównego po lewej stronie, w nagrobku z białego kamienia udekorowanego rzeźbami i baldachimem, przed ołtarzem św. Władysława, który za życia jeszcze wznieść kazał i uposażył”. Wzmiankowany ołtarz św. Władysława w rzeczywistości został ufundowany przez syna Łokietka - Kazimierza Wielkiego, zapewne wkrótce po roku 1333. Świadczą o tym słowa w królewskim dokumencie z roku 1367, podwyższającym uposażenie: „ołtarza św. Władysława w obejściu katedry naprzeciw wejścia do zakrystii, przez nas niegdyś wzniesionego i uposażonego”. Długosz w Księdze uposażeń Diecezji Krakowskiej złączył ową zmianę z fundacją, pisząc: „Ołtarz św. Władysława, króla i wyznawcy w kościele katedralnym krakowskim nie ma osobnej kaplicy, ale obok chóru naprzeciw zakrystii, przy ołtarzu króla Władysława Łokietka, pierwszego władcy odrodzonego królestwa, jest położony. Który to ołtarz Kazimierz II, król Polski i wspomnianego Władysława syn jedyny i bezpośredni następca, dla zbawienia i wieczną pamięć duszy wspomnianego ojca swojego Roku Pańskiego 1367 ufundował”.

 

Tagi: katedra wawelska grób 3D plus rzeźba król gotyk domena publiczna sarkofag
Tematy: władza religijność wyrzeźbione znane postaci śmierć
Technika: kucie rzeźbienie kamieniarka
Materiał: wapień pińczowski
Skrzynia

Jedna z cenniejszych włoskich skrzyń renesansowych zgromadzonych w wawelskich zbiorach. Zwraca uwagę kształtem zwężającego się do dołu korpusu wspartego na lwich łapach, nawiązującym do antycznych sarkofagów, którym zawdzięcza swoją potoczną nazwę – „skrzynia sarkofagowa”.

Tagi: meble renesans ornament 3D plus 3D przechowywanie skrzynia ślub WMM Plus domena publiczna sarkofag
Tematy: życie codzienne wyrzeźbione
Technika: stolarka kucie rzeźbienie woskowanie
Materiał: żelazo drewno orzechowe
Figurka siedzącego ibisa (duża)

Ibis był ucieleśnieniem boga Thota, patrona skrybów, który według legendy wynalazł pismo hieroglificzne. Uważano go również za boga magii i uzdrowiciela. Głównym miejscem kultu Thota było Hermopolis (dziś Tuna el-Gebel). Stąd też pochodzi prezentowana figurka. Głowę, dziób, szyję i nogi ptaka wykonano z brązu. Tułów natomiast jest drewniany, a w jego wnętrzu znajdują sie zwłoki ibisa zawinięte w płótno.

Tagi: rzeźba starożytny Egipt mitologia archeologia 3D zwierzęta 3D plus bogowie WMM Plus domena publiczna sarkofag
Tematy: religijność wyrzeźbione
Technika: rzeźbienie odlewanie
Materiał: brąz drewno
Sarkofag Aset-iri-khet-es

Sarkofag z drewna sykomory został znaleziony podczas wykopalisk prowadzonych w 1907 roku w el-Gamhud przez pierwszego polskiego egiptologa, Tadeusza Smoleńskiego. W środku znajduje się mająca ponad 2 tysiące lat mumia kapłanki bogini Izydy – Aset-iri-khet-es. Dzięki badaniom przeprowadzonym w 1996 roku ustalono, że kapłanka była młodą kobietą, która zmarła ok. 2 tysiące 300 lat temu w wyniku utraty krwi spowodowanej przebiciem tętnicy przez pękniętą kość podudzia. Specjalistom udało się określić m.in. kod genetyczny zmarłej i jej grupę krwi. To największy pod względem rozmiarów obiekt ze zbiorów egiptologicznych w Polsce i najlepiej przebadany przez specjalistów.

Tagi: wykopaliska śmierć starożytny Egipt mitologia archeologia 3D 3D plus audiodeskrypcja bogowie domena publiczna mumia sarkofag
Tematy: religijność namalowane wyrzeźbione ciało wydobyte z ziemi śmierć
Technika: złocenie rzeźbienie polichromowanie
Materiał: gips drewno sykomory
Wyświetlanie 10 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.