• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (12)
  • Czy wiesz, że (2)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (1)
  • Tematy
  • wielokulturowość (15)
  • religijność (15)
  • namalowane (11)
  • wyrzeźbione (6)
  • zaskakujące (1)
  • śmierć (1)
  • Tagi
  • cerkiew (15)
  • sztuka sakralna (15)
  • domena publiczna (11)
  • Łemkowie (11)
  • wielokulturowość (10)
  • ikona (8)
  • 2D (7)
  • święci (7)
  • 3D (5)
  • Chrystus Ukrzyżowany (5)
  • malarstwo (5)
  • malarstwo tablicowe (5)
  • Chrystus (4)
  • Chrystus Zmartwychwstały (4)
  • barok (4)
  • ikonografia (4)
  • Matka Boska (3)
  • licencje Creative Commons (3)
  • religia (3)
  • 3D plus (2)
  • Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu (2)
  • krzyż (2)
  • legenda (2)
  • święto (2)
  • Biblia (1)
  • Gra o tron (1)
  • Magdalena Łanuszka (1)
  • Muzeum ASP w Krakowie (1)
  • Muzeum Narodowe w Krakowie (1)
  • Rosja (1)
  • audiodeskrypcja (1)
  • chrześcijaństwo (1)
  • kielich (1)
  • kościół (1)
  • kult (1)
  • liturgia (1)
  • przechowywanie (1)
  • rzemiosło (1)
  • rzeźba (1)
  • smoki (1)
  • złotnictwo (1)
  • © wszystkie prawa zastrzeżone (1)
  • średniowiecze (1)
Wyświetlanie 15 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni
 
Figurka przyścienna „Pietà”

Figurka pochodzi z cerkwi w Dubnem, wsi położonej przy granicy słowackiej, na południowy wschód od Muszyny. Stanowi ona jeden z nielicznych przykładów ludowej rzeźby cerkiewnej w zbiorach sądeckiego muzeum. Na uwagę zasługuje fakt, że wykonana została przez twórcę ludowego posiadającego dobry warsztat artystyczny.

Tagi: Łemkowie Matka Boska cerkiew rzeźba 3D sztuka sakralna © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: wielokulturowość religijność wyrzeźbione
Technika: rzeźbienie polichromowanie
Materiał: drewno
Ikona „Św. Demetriusz Męczennik”

Ikona ta pochodzi z cerkwi we wsi Czarna w Beskidzie Sądeckim. Przedstawia pełnopostaciowy wizerunek św. Dymitra z krzyżem w prawej ręce i z gestem wyznania wiary chrześcijańskiej lewą dłonią. Po bokach przedstawienie ujęte jest czterokwaterowymi, pionowymi pasami ze scenami z jego życia. 

Tagi: Łemkowie święci ikona cerkiew malarstwo 2D wielokulturowość sztuka sakralna domena publiczna malarstwo tablicowe
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane
Technika: srebrzenie malowanie tempera laserowanie
Materiał: drewno tempera
Krzyż procesyjny ze scenami „Ukrzyżowania” i „Chrztu Chrystusa”

Krzyż pochodzi z cerkwi w Łosiu koło Krynicy. Jest jednym z dziewięciu cerkiewnych krzyży procesyjnych znajdujących się w kolekcji muzealnej. Ze względu na bogactwo przedstawień i walory artystyczne należy do najcenniejszych z nich i prezentowany jest na stałej ekspozycji sztuki cerkiewnej. Podobnie jak większość łemkowskich krzyży procesyjnych jest on dwustronnie malowany. Z jednej strony znajduje się przedstawienie Chrystusa Ukrzyżowanego, z drugiej Chrzest Chrystusa. 

Tagi: Łemkowie Chrystus cerkiew krzyż 2D wielokulturowość sztuka sakralna domena publiczna Chrystus Ukrzyżowany
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane
Technika: srebrzenie malowanie rzeźbienie tempera
Materiał: drewno
Ikona „Ukrzyżowanie”

Eksponat pochodzi z cerkwi w Szczawniku, wsi położonej na północ od Muszyny. W ikonie uwagę zwraca sylwetka ukrzyżowanego Chrystusa, o wyraźnych dysproporcjach w stosunku do mniejszych postaci pod krzyżem: Matki Boskiej, św. Jana Ewangelisty, setnika Longinusa oraz dwóch świętych niewiast.

Tagi: Łemkowie ikona cerkiew malarstwo 2D wielokulturowość sztuka sakralna domena publiczna Chrystus Ukrzyżowany malarstwo tablicowe
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane śmierć
Technika: srebrzenie tempera
Materiał: deska
Ikona „Św. Michał Archanioł”

Ikona pierwotnie znajdowała się w cerkwi w Szczawniku, wsi położonej na północ od Muszyny. Jej centralną część zajmuje całopostaciowy wizerunek Archanioła Michała w typie zbrojnego wojownika z uniesionym mieczem w prawej ręce i pochwą w opuszczonej lewej dłoni. Archanioł stoi na wstędze ułożonej w znak nieskończoności, otoczonej rytymi, stylizowanymi roślinami w zielonej partii tła u dołu, które w górze staje się złote.

Tagi: Łemkowie święci ikona cerkiew malarstwo 2D wielokulturowość sztuka sakralna domena publiczna malarstwo tablicowe
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane
Technika: złocenie tempera tłoczenie
Materiał: deska
Ambona z wyobrażeniami Ojców Kościoła

Eksponat pochodzi z cerkwi we wsi Królowa Ruska (po wysiedleniu Łemków otrzymała nazwę Królowa Górna). Ambona pierwotnie składała się z 3 elementów: baldachimu z wizerunkiem Ducha Świętego, kosza oraz obudowy schodów z balustradą w postaci deski w kształcie równoległoboku z namalowanym przedstawieniem dwukonnego zaprzęgu z prorokiem Eliaszem unoszącego się do nieba na ognistej chmurze. 

Tagi: Łemkowie święci cerkiew 3D wielokulturowość barok sztuka sakralna 3D plus domena publiczna
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane wyrzeźbione
Technika: złocenie malowanie stolarka rzeźbienie
Materiał: drewno złoto tempera
Nastawa ołtarzowa w kształcie ikonostasu z cerkwi w Izbach

Nastawa pochodzi z cerkwi w Izbach — wsi położonej przy granicy ze Słowacją, na wschód od Krynicy. Ma ona unikalną formę wzorowaną na układzie podkarpackiego ikonostasu.

Tagi: Łemkowie ikona cerkiew 2D wielokulturowość barok sztuka sakralna domena publiczna
Tematy: wielokulturowość religijność wyrzeźbione
Technika: srebrzenie malowanie stolarka rzeźbienie tempera polichromowanie laserowanie
Materiał: drewno tempera
Ikona „Św. Mikołaj”

Św. Mikołaj należy do najpopularniejszych świętych na Rusi i w Grecji. Był biskupem miasta Miry w Azji Mniejszej. Przedstawienia jego wizerunku ukształtowały się na początku drugiego tysiąclecia. Z XII wieku pochodzą rozbudowane cykle ilustrujące jego żywot. W malarstwie tablicowym historia życia ukazywana była w tzw. klejmie — pasie okalającym główne pole obrazowe, zawierającym kilka lub kilkanaście mniejszych obrazów. Główną postać św. Mikołaja ukazywano jako starca, w stroju biskupa, w ujęciu portretowym, półpostaciowym lub pełnopostaciowym.

Tagi: Łemkowie święci ikona cerkiew malarstwo 2D wielokulturowość sztuka sakralna domena publiczna malarstwo tablicowe
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane
Technika: złocenie malowanie tempera
Materiał: deska
Czy wiesz, że Zmartwychwstanie w sztuce średniowiecznej

Zmartwychwstanie Chrystusa jest kluczowym wydarzeniem dla chrześcijan, zaś święta Wielkanocy – najważniejszymi obchodami liturgicznego roku. Co ciekawe, wizerunek Chrystusa wychodzącego z grobu pojawił się w sztuce europejskiej dopiero u schyłku XII wieku. Wcześniej tajemnica Zmartwychwstania ukryta była w innych przedstawieniach, takich jak: Zstąpienie do otchłani, Trzy Marie u grobu, czy też Noli me tangere. Bywało także, że wszystkie te tematy występowały w jednym dziele sztuki (czego przykładem jest chociażby krakowski ołtarz mariacki Wita Stwosza), uzupełniając się wzajemnie i opowiadając całą historię Zmartwychwstania.

Tagi: Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu święto religia średniowiecze chrześcijaństwo cerkiew sztuka sakralna ikonografia licencje Creative Commons Chrystus Zmartwychwstały
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane
Ikona „Matka Boska Opieki" („Pokrow")

Ikona pochodzi z cerkwi w Maciejowej, wsi położonej między Nowym Sączem a Krynicą. Typ przedstawieniowy zwany Pokrow  wyobraża Matkę Boską, która rozpościera nad światem welon, zwisający z jej rozłożonych szeroko rąk nad zgrupowanymi u jej stóp postaciami. Źródłem dla tego tematu są dwie legendarne opowieści.

Tagi: Łemkowie Matka Boska ikona cerkiew malarstwo 2D wielokulturowość barok sztuka sakralna ikonografia audiodeskrypcja domena publiczna malarstwo tablicowe
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane
Technika: złocenie malowanie tempera
Materiał: tempera deska
Tabernakulum (kiwot) z cerkwi w Jastrzębiku

Obiekt pochodzi z cerkwi w Jastrzębiku, wsi położonej na południowy-zachód od Krynicy. Jest jednym z dwóch cerkiewnych tabernakulów, jakie posiada sądeckie muzeum. Są to niezwykle rzadkie eksponaty, a ze względu na czas powstania oraz bogatą dekorację malarską, sądeckie tabernakula są wyjątkowo cenne.

Tagi: Łemkowie Chrystus cerkiew religia przechowywanie 3D wielokulturowość barok sztuka sakralna domena publiczna Chrystus Ukrzyżowany Chrystus Zmartwychwstały
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane wyrzeźbione
Technika: malowanie stolarka
Materiał: drewno tempera
Czy wiesz, że Wschód i Zachód pod opieką Matki Boskiej

Idea Opieki Matki Boskiej, która występowała w ikonografii zachodniej jako Mater Misericordiae, na wschodzie zaś jako Pokrow i Pokrowa – posiada prawdopodobnie wspólne źródło. Jest nim legenda o cudownym ocaleniu przechrzty od śmierci w piecu ognistym przez Matkę Boską, która okryła go swoim płaszczem.  
Ikonografia Mater Misericordiae kształtowała się w zachodniej interpretacji na dwóch płaszczyznach – w typie monastycznym oraz w tradycji Mater Omnium, czyli opiekunki wszystkich ludzi. Motyw płaszcza opieki występował również w ikonografii innych świętych: św. Marcina z Tours, który podzielił się nim z żebrakiem; w przedstawieniach św. Urszuli, okrywającej swoje towarzyszki; czy św. Zofii osłaniającej córki. Z czasem motyw płaszcza pojawił się w przedstawieniach kolejnych świętych.
 

Tagi: święto kult święci ikona Matka Boska cerkiew Rosja sztuka sakralna legenda kościół ikonografia licencje Creative Commons
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane
Puszka liturgiczna

Puszka została zakupiona do zbiorów w 1998 roku. Prawdopodobnie pochodzi z nieznanej wsi w okolicach Gorlic. Po wojnie była przechowywana u rodziny księdza z tamtejszej wsi, już jako nieużywana. Puszka (łac. ciborium, pyxis) jest naczyniem służącym przechowywaniu komunikantów. Przyjmuje formę kielicha z dopasowaną pokrywą.

Tagi: liturgia Chrystus święci cerkiew złotnictwo kielich 3D sztuka sakralna Biblia rzemiosło domena publiczna Chrystus Ukrzyżowany Chrystus Zmartwychwstały
Tematy: wielokulturowość religijność
Technika: złocenie cyzelowanie odlewanie
Materiał: miedź farba ceramiczna
Krzyż napriestolnyj (ołtarzowy) ze sceną „Ukrzyżowania” i „Zmartwychwstania”

Krzyż pochodzi z cerkwi we wsi Bogusza, położonej na południowy wschód od Nowego Sącza. Jest jednym z pięciu łemkowskich krzyży napriestolnych, czyli ołtarzowych, znajdujących się w sądeckim muzeum. Ze względu na swoją dekoracyjną formę eksponowany jest na stałej wystawie sztuki cerkiewnej.

Tagi: Łemkowie Chrystus cerkiew krzyż 3D wielokulturowość sztuka sakralna 3D plus domena publiczna Chrystus Ukrzyżowany Chrystus Zmartwychwstały
Tematy: wielokulturowość religijność wyrzeźbione
Technika: złocenie toczenie
Wpis bloga Smoki w sztuce średniowiecznej: sacrum
Wśród królewskich nagrobków w katedrze na Wawelu mamy m.in. wspaniały pomnik Władysława Jagiełły – dziś już wiadomo, że nagrobek ten powstał jeszcze za życia króla, a zatem władca sam zdecydował, jakie...
Tagi: licencje Creative Commons Muzeum Narodowe w Krakowie sztuka sakralna święci religia Muzeum ASP w Krakowie ikonografia Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu cerkiew Magdalena Łanuszka smoki legenda ikona Gra o tron
Tematy: wielokulturowość religijność namalowane wyrzeźbione zaskakujące
Wyświetlanie 15 rezultatów.
z 1
Pierwszy Poprzedni 1 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.