• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (261)
  • Czy wiesz, że (0)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (13)
  • Tematy
  • ciało (132)
  • życie codzienne (116)
  • namalowane (59)
  • sztuka współczesna (51)
  • wyrzeźbione (32)
  • narysowane (28)
  • zaskakujące (22)
  • miasto (19)
  • znane postaci (15)
  • natura (15)
  • pamięć (14)
  • stroje (13)
  • wojna (11)
  • sfotografowane (11)
  • władza (7)
  • religijność (7)
  • wielokulturowość (5)
  • wydobyte z ziemi (5)
  • napisane (4)
  • technika (3)
  • muzyka (3)
  • zabawa (3)
  • śmierć (3)
  • zdrowie (2)
  • teatr (2)
  • wieś (2)
  • Tagi
  • Wirtualna Małopolska (274)
  • domena publiczna (189)
  • 3D (122)
  • 3D plus (120)
  • zapach (110)
  • ciało (106)
  • przechowywanie (103)
  • perfumy (99)
  • 2D (69)
  • życie codzienne (57)
  • © wszystkie prawa zastrzeżone (54)
  • przedmiot (53)
  • ornament (42)
  • naczynie (41)
  • malarstwo (38)
  • rysunek (29)
  • rzeźba (20)
  • portret (19)
  • licencje Creative Commons (18)
  • sztuka współczesna (18)
  • akt (17)
  • rośliny (15)
  • pejzaż (13)
  • fotografia (12)
  • digitalizacja (10)
  • pamięć (10)
  • antyk (9)
  • instalacja (9)
  • starożytna Grecja (9)
  • zwierzęta (9)
  • Jan Matejko (8)
  • Kraków (8)
  • społeczeństwo (8)
  • miasto (7)
  • architektura (6)
  • strój (6)
  • szkic (6)
  • sztuka społecznie zaangażowana (6)
  • wideo (6)
  • Paryż (5)
  • feminizm (5)
  • modernizm (5)
  • natura (5)
  • sztuka nowoczesna (5)
  • Jacek Malczewski (4)
  • Młoda Polska (4)
  • biżuteria (4)
  • dzieciństwo (4)
  • haft (4)
  • historia (4)
  • media (4)
  • przestrzeń publiczna (4)
  • rzemiosło (4)
  • sztuka kobiet (4)
  • techniki zdobnicze (4)
  • wojna (4)
  • Muzeum ASP w Krakowie (3)
  • archeologia (3)
  • autoportret (3)
  • chrześcijaństwo (3)
  • dwór (3)
  • kobieta (3)
  • konceptualizm (3)
  • mitologia (3)
  • performans (3)
  • popkultura (3)
  • realizm (3)
  • religia (3)
  • secesja (3)
  • szkoła (3)
  • technika (3)
  • tkanina (3)
  • wielokulturowość (3)
  • zdrowie (3)
  • złotnictwo (3)
  • Holokaust (2)
  • ceramika (2)
  • dokument (2)
  • grafika (2)
  • komunizm (2)
  • kostium (2)
  • minimalizm (2)
  • muzyka (2)
  • podróż (2)
  • sfera publiczna (2)
  • spektakl (2)
  • tożsamość (2)
  • utopia (2)
  • znane postaci (2)
  • średniowiecze (2)
  • Żydzi (2)
  • Cesarstwo Rzymskie (1)
  • Chrystus (1)
  • Magdalena Łanuszka (1)
  • Muzeum Fotografii w Krakowie (1)
  • Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (1)
  • Muzeum Okręgowe w Tarnowie (1)
  • Muzeum Tatrzańskie (1)
  • Nowa Huta (1)
  • Oświęcim (1)
  • PRL (1)
  • Romowie (1)
  • Rzym (1)
  • Stanisław Witkiewicz (1)
  • Stanisław Wyspiański (1)
  • Słowianie (1)
  • Wawel (1)
  • Wisła (1)
  • Włodzimierz Tetmajer (1)
  • aparat fotograficzny (1)
  • barok (1)
  • chłopskość (1)
  • eksponat (1)
  • gotyk (1)
  • islam (1)
  • jubileusz (1)
  • judaika (1)
  • kino (1)
  • kolekcja (1)
  • kościół (1)
  • krzyż (1)
  • książka artystyczna (1)
  • maska (1)
  • misteria (1)
  • muzealnictwo (1)
  • nakrycia głowy (1)
  • odznaka (1)
  • powstanie warszawskie (1)
  • prasa (1)
  • płaskorzeźba (1)
  • renesans (1)
  • starożytny Rzym (1)
  • styl zakopiański (1)
  • teatr (1)
  • tolerancja (1)
  • więzienie (1)
  • wojsko (1)
  • wspomnienia (1)
  • wykopaliska (1)
  • wystawy (1)
  • władza (1)
Wyświetlanie 1 - 20 z 274 rezultatów.
z 14
Pierwszy Poprzedni 1 2 3 4 5 ... 14 Następny Ostatni
 
„Hera z Samos” – odlew gipsowy rzeźby antycznej

Prezentowany odlew gipsowy jest kopią starożytnego greckiego posągu przechowywanego w Luwrze. Rzeźbę odkryto w roku 1875 przy świętej drodze prowadzącej do heraionu (świątyni bogini Hery) na wyspie Samos. W roku 1881 statua trafiła do Luwru, gdzie znajduje się do dzisiaj (nr inw. Ma 686). Odlew gipsowy ze zbiorów Muzeum Akademii Sztuk Pięknych został wykonany w Luwrze o czym świadczy metalowa blaszka z napisem „Musée du Louvre” umieszczona z tyłu gipsowej figury.

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska mitologia antyk
Tematy: wyrzeźbione
Technika: patynowanie odlewanie szelak
Materiał: gips
Pistolet skałkowy z podwójną lufą – rekwizyt ze Szkoły Sztuk Pięknych

Prezentowany pistolet skałkowy z podwójną lufą wykorzystywany był jako rekwizyt w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Pistolet nosi liczne znamiona eksploatacji... 

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska 3D
Tematy: wojna
Technika: intarsja kucie nitowanie odlewanie
Materiał: drewno blacha mosiężna żelazo kość
„Portret biskupa Konstantego Felicjana Szaniawskiego” Józefa Brodowskiego

Konstanty Felicjan Szaniawski był referendarzem litewskim, biskupem kujawskim i krakowskim. Zaangażowany w politykę, brał udział w rokowaniach dyplomatycznych oraz w wewnętrznych negocjacjach, związanych z wojskiem i skarbem, zmierzających do uspokojenia kraju. Z jego inicjatywy rozbudowano seminarium w Krakowie i założono Wyższe Seminarium Duchowe w Kielcach. Był jednym z najbogatszych biskupów Rzeczpospolitej.

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska 2D
Tematy: namalowane
Technika: malarstwo olejne
Materiał: płótno
Łańcuch z krzyżem – rekwizyt ze Szkoły Sztuk Pięknych

Prezentowany łańcuch z krzyżem wykorzystywany był jako rekwizyt w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie – w szkole malarstwa historycznego Jana Matejki. 

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska 2D krzyż
Tematy: stroje
Technika: złocenie kameryzowanie sztancowanie odlewanie cięcie szlif fasetkowy
Materiał: mosiądz szkło kolorowe
„Poselstwo polskie u sułtana” lub „Audiencja posła polskiego u sułtana” Lucjana Wędrychowskiego

Prezentowany obraz ze zbiorów Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie jest dziełem nietypowym w twórczości Wędrychowskiego. Przedstawia ono bliżej nieokreślone poselstwo polskie na audiencji u sułtana Imperium Osmańskiego. Stroje postaci i wnętrze odwołują się do XVII i XVIII wieku. Scena odbywa się w wiernie oddanym realnym wnętrzu – Arz Odası, sali audiencji pałacu Topkapı w Stambule. Posłowie, zgodnie z tureckim obyczajem, na własne stroje mają nałożone specjalne kaftany, w które ubierano posłów przed wizytą u wielkiego wezyra lub sułtana. Ten bogato zdobiony ubiór był bardzo pożądany przez polskich przybyszów. 

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska historia 3D plus
Tematy: namalowane
Technika: malarstwo olejne
Materiał: płótno
„Portret mężczyzny w surducie”

Prezentowany portret ze zbiorów Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie przedstawia niezidentyfikowanego mężczyznę w średnim wieku. Wizerunek jest niedokończony, dzięki czemu daje wgląd w proces powstawania obrazów w XIX wieku i ówczesną technikę malarską.

Tagi: malarstwo domena publiczna Wirtualna Małopolska 3D plus
Tematy: namalowane
Technika: malarstwo olejne
Materiał: płótno
„Fragment projektu malowidła ściennego” Karola Kamieńskiego

Malarz Karol Kamieński, błędnie nazywany niekiedy Dominikiem, był synem Macieja Kamieńskiego, polskiego kompozytora pochodzenia słowackiego. Dysponujemy szczątkowymi informacjami na temat życia artysty. Wiadomo, że w roku 1792 mieszkał w Warszawie przy ulicy Piwnej. Dzięki pomocy ojca udało mu się wstąpić na dwór króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Tagi: Wirtualna Małopolska 2D architektura rysunek
Tematy: namalowane
Technika: akwarela rysunek piórkiem
Materiał: papier czerpany
Epolety – rekwizyt ze Szkoły Sztuk Pięknych

Prezentowane epolety były używane jako rekwizyty w matejkowskiej szkole malarstwa historycznego w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie.

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska 3D
Tematy: wojna
Materiał: blacha mosiężna sznurek filc nić metalowa
Buzdygan – rekwizyt ze Szkoły Sztuk Pięknych lub Bractwa Kurkowego

Pozłocisty buzdygan o sześciopiórej głowicy prawdopodobnie jest kopią historycznej broni będącej wojskowym insygnium. Wykorzystywany był jako rekwizyt w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie i został przedstawiony w prezentowanej na WMM martwej naturze autorstwa Tomasza Lisiewicza (1857–1930) (M 8).

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska wojna 3D
Tematy: wojna
Technika: złocenie
Materiał: mosiądz
„Martwa natura” Tomasza Lisiewicza

Przedmioty przedstawione na obrazie są rekwizytami ze szkoły malarstwa historycznego Jana Matejki. Spośród rekwizytów namalowanych przez Lisiewicza rozpoznać można prezentowany na naszym portalu, złocony buzdygan znajdujący się do dzisiaj w zbiorach Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (Rz A 107).

Tagi: malarstwo domena publiczna Wirtualna Małopolska 2D
Tematy: namalowane natura
Technika: malarstwo olejne
Materiał: tektura
„Studium postaci męskiej” Stanisława Bieńkiewicza

Stanisław Bieńkiewicz (1855–po roku 1930) w latach 1871–1880 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Jana Matejki. W latach 1889–1890 razem z Józefem Mehofferem i Stanisławem Wyspiańskim pracował nad polichromią kościoła Mariackiego w Krakowie. Bieńkiewicz malował portrety, pejzaże, sceny historyczne, rodzajowe i religijne.

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska ciało 3D plus
Tematy: namalowane ciało
Technika: malarstwo olejne
Materiał: płótno
„Głowa Niobe” Samuela Hirszenberga

Samuel Hirszenberg studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych od 1881 roku u Feliksa Szynalewskiego, Izydora Jabłońskiego i Władysława Łuszczkiewicza. W drugim semestrze studiów, w lutym 1882 roku, jako wyjątkowo zdolny student został przez grono profesorskie przeniesiony do oddziału drugiego. W tym też czasie potwierdził swoje zdolności...

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska 2D rysunek
Tematy: wyrzeźbione narysowane
Technika: rysunek kredką rysunek ołówkiem
Materiał: papier
„Auriga Delficki” – odlew gipsowy figury antycznej

Oryginalny, brązowy posąg Woźnicy znaleziono w 1896 roku pod świętą drogą na terenie sanktuarium Apollina w Delfach. Przedstawia woźnicę rydwanu. Obok posągu odkopano również fragmenty zaprzęgu oraz inskrypcję dedykacyjną poświadczającą, że statua wchodziła w skład grupy rzeźbiarskiej ufundowanej przez sycylijskiego władcę Polyzalosa. 

Tagi: domena publiczna Wirtualna Małopolska 2D antyk
Tematy: wyrzeźbione
Technika: patynowanie odlewanie szelak
Materiał: gips
„Popiersie dziewczyny” Tadeusza Łakomskiego

Tadeusz Łakomski (1911–1988) w latach 1931–1938 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Fryderyka Pautscha i Wojciecha Weissa. Kształcił się również w Paryżu. Tworzył malowidła ścienne i sztalugowe, rysunki i grafikę książkową. Jest autorem karykatur m. in. najwybitniejszych artystów swoich czasów: Władysława Hasiora, Tadeusza Kantora i Jerzego Nowosielskiego. Początkowo jego malarstwo pozostawało pod wpływem koloryzmu dominującego na krakowskiej ASP. W latach 50. wprowadził w swojej twórczości motywy geometrycznych, przenikających się płaszczyzn.

Tagi: Wirtualna Małopolska © wszystkie prawa zastrzeżone 3D plus
Tematy: namalowane
Technika: malarstwo olejne
Materiał: płótno
Konrad Smoleński, „How to Make a Bomb”

Muzyka, kultura punk, sztuka. Wśród zainteresowań Konrada Smoleńskiego sfera dźwięku zajmuje szczególne miejsce. Realizowane przez niego wraz z Danielem Szwedem audioperformanse przyjmują formą anarchizujące bombardowanie intensywnymi dźwiękami. Atak przeprowadzany jest przez BNNT – zamaskowanych artystów, przyjeżdżających czarnym vanem, których wizerunek kojarzy się z terrorystami.

Tagi: licencje Creative Commons Wirtualna Małopolska 3D
Tematy: muzyka sztuka współczesna
Technika: obiekt (książka artystyczna / obiekt audio)
Materiał: papier karton taśma magnetofonowa elektronika
Anna Zaradny, „BruitBruit”

Działania Anny Zaradny – kompozytorki, instrumentalistki, artystki multimedialnej – silnie splatają się z zagadnieniem polisensoryczności. Aspekt ten charakteryzuje zwłaszcza dwie z nich: Najsłodszy dźwięk krążącego firmamentu (2011), dźwiękową instalację performatywną, zainspirowaną postacią średniowiecznej kompozytorki i mistyczki Hildegardy z Bingen, oraz Język Wenus (2012), instalację dźwiękowo-wizualną, odnoszącą się do autorki utworów fortepianowych i pianistki Tekli Bądarzewskiej. Również w BruitBruit istotne jest powiązanie ze sobą motywów muzycznych i wizualnych. Tym razem inspiracją dla artystki była Krystyna Tołłoczko-Różyska (1909–2001), architektka i autorka projektu Miejskiego Pawilonu Wystawowego w Krakowie, czyli dzisiejszej Galerii Bunkier Sztuki.

Tagi: feminizm licencje Creative Commons 3D plus Wirtualna Małopolska
Tematy: pamięć sztuka współczesna
Technika: obiekt multimedialny
Materiał: maszynopis wideo z kompozycją dźwiękową płyta MDF malowana na czarno
Tomasz Baran, bez tytułu

W swojej twórczości Baran analizuje zagadnienia płaszczyzny i koloru, czyli jedne z podstawowych elementów budujących formę malarskiego dzieła. Zaprzeczając tradycyjnej płaskości obrazu, zbliża malarstwo ku trójwymiarowym obiektom, wygina krosna, modyfikuje sposób ich połączenia z płótnem, przycina nieregularnie krawędzie obrazów bądź tworzy za ich pomocą organizmy przestrzenne. W pracy z kolekcji Bunkra Sztuki w nietypowy sposób uformowane zostało podobrazie, które – poza miejscem rozpięcia płótna na prostokątnej ramie drewnianego krosna – miejscami przytwierdzono do dwóch dodatkowych, przebiegających ukośnie listew oraz do warstwy tektury osłaniającej odwrocie obrazu, elementów niedostępnych dla oka widza. Rezultatem tego zabiegu jest niejednolita, przestrzenna struktura złożona z wypukłości i wklęsłości, nieobecnych zazwyczaj w gładkiej płaszczyźnie płótna.

Tagi: malarstwo © wszystkie prawa zastrzeżone 3D plus Wirtualna Małopolska
Tematy: namalowane sztuka współczesna
Technika: akryl
Materiał: tektura płótno farba akrylowa klej krosno drewniane
Wilhelm Sasnal, bez tytułu

Obraz Wilhelma Sasnala przedstawia widok płonącego samolotu Concorde. Artysta odtworzył kadr z amatorskiego filmu nakręconego z okna samochodu i będącego jedyną wideorejestracją przebiegu katastrofy na paryskim lotnisku Charles’a de Gaulle’a w 2000 roku. Prezentowany po raz pierwszy na wystawie Scena 2000 w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski obraz wpisuje się w serię płócien artysty połączonych tematyką katastrof i wypadków. Mimo iż Sasnal stworzył kilka obrazów dotyczących tematyki katastrofy concorde’a (pokazywanych w Galerii Bunkier Sztuki na wystawie POPelita), należy postrzegać każdy z nich jako osobne dzieło, a nie konkretny cykl prac. Głęboka fascynacja Sasnala nagraniami ukazującymi przebieg katastrofy świadczyć może o chęci artysty dotarcia do „prawdy”, wypatrzenia tego, co ukryte zostało pod warstwą słów, opisów i interpretacji. Dążenie to napędzane jest świadomością niemożliwości osiągnięcia celu.

Tagi: malarstwo pejzaż © wszystkie prawa zastrzeżone Wirtualna Małopolska
Tematy: namalowane śmierć sztuka współczesna
Technika: malarstwo olejne
Materiał: płótno farba olejna grunt
Aparat fotograficzny Speed Graphic

Począwszy od lat 30. XX wieku przez kilka kolejnych dziesięcioleci fotoreporterzy amerykańscy używali dużych, wyposażonych w dalmierz  aparatów reporterskich, najczęściej w formacie 3¼ x 4¼ cala lub 4 x 5 cali. Były to zwykle produkty amerykańskiej wytwórni sprzętu fotograficznego Graflex. Historia tej firmy rozpoczyna się w 1887 roku, jako spółki Wiliama F. Folmera i Wiliama E. Schwinga, produkującej lampy gazowe i rowery. W 10 lat później w Nowym Jorku wytwórnia Folmer & Schwing Manufacturing Co. rozpoczęła produkcję aparatów fotograficznych, które wkrótce stały się jej głównym produktem. W latach 1907–1926 firma należała do Eastman Kodak (F.&S. Division of Eastman Kodak Co.) z siedzibą w Rochester. Zakłady ponownie usamodzielniły się, przyjmując nazwę Folmer Graflex Corporation, a następnie w 1945 roku – Graflex Inc.

Tagi: aparat fotograficzny domena publiczna Wirtualna Małopolska
Tematy: technika
Technika: tłoczenie odlewanie
Materiał: szkło metal płótno introligatorskie
Powiększalnik Krokus

W 1954 roku wraz z podjęciem produkcji lustrzanki dwuobiektywowej Start w Warszawskich Zakładach Fotooptycznych rozpoczęto produkcję akcesoriów do obróbki zdjęć. Jednym z takich urządzeń był powiększalnik nazwany Krokus. Nazwę tę nosiły kolejne modele powiększalników produkowanych do lat 90. XX wieku. Powiększalniki tej rodziny nosiły dodatkowe cyfrowe oznaczenia, np. Krokus 3, 4 N Color, 44, 69S, i były produkowane do różnych formatów negatywów. Powiększalniki z Warszawskich Zakładów Foto-Optycznych zaspokajały potrzeby fotoamatorów w Polsce i wielu innych krajach, będąc przez lata doskonałym produktem eksportowym.

Tagi: technika domena publiczna Wirtualna Małopolska
Tematy: technika
Technika: tłoczenie
Materiał: drewno szkło metal
Wyświetlanie 1 - 20 z 274 rezultatów.
z 14
Pierwszy Poprzedni 1 2 3 4 5 ... 14 Następny Ostatni

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.