• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (0)
  • Czy wiesz, że (4)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (1)
  • Tematy
  • religijność (3)
  • wielokulturowość (2)
  • wieś (1)
  • wyrzeźbione (1)
  • Tagi
  • Muzeum Okręgowe w Tarnowie (5)
  • licencje Creative Commons (4)
  • wielokulturowość (3)
  • Chanuka (2)
  • Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (2)
  • Muzeum Ziemi Koszyckiej im. Stanisława Boducha (2)
  • lampa (2)
  • Żydzi (2)
  • Chrystus (1)
  • Chrystus Frasobliwy (1)
  • Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie (1)
  • Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu (1)
  • Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem (1)
  • Ośrodek Spotkania Kultur w Dąbrowie Tarnowskiej (1)
  • Romowie (1)
  • Sanguszkowie (1)
  • Wirtualna Małopolska (1)
  • ceramika (1)
  • digitalizacja (1)
  • historia (1)
  • ikonografia (1)
  • judaika (1)
  • magnateria (1)
  • manufaktura (1)
  • naczynie (1)
  • pasja (1)
  • rzemiosło (1)
  • rzeźba (1)
  • sztuka ludowa (1)
  • sztuka sakralna (1)
Wyświetlanie 5 rezultatów.
 
Czy wiesz, że Historia manufaktur fajansu i porcelany w Korcu i Horodnicy na Wołyniu

Z inicjatywy księcia Józefa Klemensa Czartoryskiego w 1784 roku rozpoczęła działalność manufaktura fajansu w jego wołyńskich dobrach, na przedmieściach Korca, w Józefinie. Była to druga po założonej przez Stanisława Augusta w Belwederze pod Warszawą farfurnia (termin staropolski określający wytwórnię fajansu, czyli farfury) na terenach dawnej Rzeczypospolitej. Czartoryski miał świadomość, że przy organizacji manufaktury najbardziej lukratywne jest posiadanie złóż potrzebnego surowca we własnych dobrach. Wysłał więc próbki glinek z okolicy Korca do ekspertyzy do słynnej manufaktury w Miśni. Wynik okazał się pomyślny. Odnalezione złoża kaolinu, jak również innych potrzebnych do produkcji materiałów (glinkę kaolinową sprowadzano z Dąbrowicy, niedaleko Korca, krzemień – z Krzemieńca, natomiast kredę – z Jampola) otworzyły drogę do rozwinięcia interesu. 

Tagi: Muzeum Okręgowe w Tarnowie historia rzemiosło Sanguszkowie magnateria manufaktura naczynie ceramika licencje Creative Commons
Czy wiesz, że „Był tam wielki cud” – o Chanuce, żydowskim „Święcie Świateł”

Od kilku lat w jeden z grudniowych wieczorów na ulicy Szerokiej znajdującej się na Kazimierzu – dawnej dzielnicy żydowskiej Krakowa – odbywa się szczególna uroczystość. Po przemówieniach zaproszonych gości (do których należy zazwyczaj prezydent Krakowa, przedstawiciele instytucji kulturalnych, rabini) zapalana jest lampka na wielkim, ośmioramiennym świeczniku zwanym chanukiją. Panuje radosna atmosfera, uczestnicy śpiewają, tańczą, a następnie wszyscy częstowani są pączkami....

Tagi: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa Ośrodek Spotkania Kultur w Dąbrowie Tarnowskiej Muzeum Okręgowe w Tarnowie Muzeum Ziemi Koszyckiej im. Stanisława Boducha Chanuka Żydzi wielokulturowość lampa licencje Creative Commons
Tematy: wielokulturowość religijność
Czy wiesz, że Świecznik chanukowy

Świecznik chanukowy zapala się podczas święta Chanuki, obchodzonego na pamiątkę zwycięstwa Judy Machabeusza nad Seleucydami w roku 164 p.n.e. oraz rytualnego oczyszczenia sprofanowanej Świątyni Jerozolimskiej i ponownego jej poświęcenia podczas trwających osiem dni uroczystości. Wykonano wówczas...

Tagi: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa judaika Muzeum Okręgowe w Tarnowie Muzeum Ziemi Koszyckiej im. Stanisława Boducha Chanuka Żydzi wielokulturowość lampa licencje Creative Commons
Tematy: wielokulturowość religijność
Czy wiesz, że Co trapi Chrystusa z kapliczki

Kapliczki i przydrożne krzyże na trwałe wpisały się w Polski krajobraz. Jednym z najczęściej podejmowanych przez rzeźbiarzy ludowych tematów oraz najliczniej spotykanych figur był i nadal jest Chrystus Frasobliwy. Postawa cierpiącego Chrystusa, który pogrążony jest w zadumie, była bliska wiernym, upatrującym w jego obliczu zatroskania o ogrom ludzkich spraw i ich niedoli. Żywotność i częstotliwość tego wizerunku stanowi przykład przywiązania do pewnej tradycji przedstawieniowej. W ujęciu chrześcijańskim był nacechowany symboliką i niósł za sobą głębokie treści pasyjne, jednak obecnie nie są już one w pełni czytelne.

Tagi: Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu Muzeum Okręgowe w Tarnowie pasja rzeźba Chrystus Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie sztuka ludowa sztuka sakralna Chrystus Frasobliwy ikonografia licencje Creative Commons
Tematy: religijność wieś wyrzeźbione
Wpis bloga Digitalizacja kolekcji romskiej w Tarnowie
...
Tagi: wielokulturowość Romowie Wirtualna Małopolska digitalizacja Muzeum Okręgowe w Tarnowie
Wyświetlanie 5 rezultatów.

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.