Żwirowa alejka i plac otoczony krzewami. Widok parkuuchwycony w kolorach sepii. Choć sam fakt wykonania zdjęcia w plenerze pod koniec XIX wieku, kiedy fotografia była zamknięta w imitujących naturę dekoracjach atelier, jest czymś niezwykłym, to jednak wyjątkowe jest tu coś jeszcze...
Jan Motyka (1924–2005) — krakowski artysta fotograf. W Muzeum Fotografii w Krakowie przechowuje się jego obszerną spuściznę, udokumentowaną katalogami około 200 wystaw w Polsce, dyplomami z konkursów międzynarodowych (Polska, Rumunia, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania, USA, Singapur...
Pracownia Walerego Rzewuskiego należała do jednego z najbardziej znanych zakładów fotograficznych drugiej połowy XIX wieku w Krakowie. Atelier było doskonale wyposażone, a sława właściciela, która przekładała się na sukces finansowy, pozwoliła mu wybudować dom, który był częścią aranżowanego z dużą...
Barwna fotografia „Okolice Krakowa, wiejska scena rodzajowa” Tadeusza Rzący została wykonana techniką autochromu. Metoda ta została wynaleziona 17 grudnia 1903 roku przez braci Louisa i Augusta Lumière’ów, tych samych, od których rozpoczęła się historia kina.
Pseudosolaryzacja jest związana ze zjawiskiem Sabattiera; wizualnie podobna jest do solaryzacji. Charakteryzuje się częściowym odwróceniem obrazu negatywowego na pozytywowy pod działaniem dodatkowego, równomiernego oświetlenia materiału światłoczułego podczas wywoływania...
Fotografia stereoskopowa to pierwsza w dziejach fotografia trójwymiarowa. Rozwinęła się po 1851 roku. Wtedy po raz pierwszy zademonstrowano ją na londyńskiej Wystawie Światowej, na której przestrzenne fotografie wzbudziły zachwyt królowej Wiktorii. Odtąd fotografia stereoskopowa stała się rozrywką...
Choć Kraków nie figuruje na mapie miast, w których przebywał Adam Mickiewicz, to jednak właśnie tu, w najbardziej centralnym punkcie, stanął pomnik poety. Dziś jego obecność wydaje się oczywista, ale jego powstaniu towarzyszyły gorące dyskusje i spory. Sam pomysł narodził się 14 lat po śmierci...
O ile camera obscura to prototyp aparatu fotograficznego, o tyle latarnia magiczna pełni taką samą funkcję wobec projektora kinematograficznego. Ciemne pomieszczenie, wolna ściana. W razie potrzeby można powiesić na niej białe prześcieradło.
W historii techniki fotograficznej pojawia się wiele rozwiązań pozwalających usprawnić proces fotografowania. Pierwsze metody otrzymywania negatywów fotograficznych (z lat 50-tych XIX wieku) wymagały stosowania płyt szklanych powleczonych warstwą kolodionu, który w momencie wykonywania zdjęć...
W zbiorach Muzeum Fotografii znajduje się wiele zdjęć cenionego fotografa i operatora filmowego, Wiesława Tomaszkiewicza. Urodził się 1 lipca 1924 roku w Nowym Sączu, zmarł w 2009 roku. Był magistrem filologii orientalnej, operatorem filmowym — wykonywał zdjęcia do filmów dokumentalnych — fotografem, taternikiem...
„Znaną była w szerokich kołach artystycznych i obywatelskich nie tylko miasta Krakowa, ale i w całej Polsce i cieszyła się z powodu swych zalet charakteru i wykształcenia artystycznego powszechną sympatią...
Pomysł na umieszczenie w aparacie fotograficznym ruchomego lustra pozwalającego na rzutowanie obrazu z obiektywu na zamocowaną poziomo matówkę narodził się już na przełomie lat 50. i 60. XIX wieku. Pod koniec XIX wieku wiele firm podjęło produkcję aparatów, w których zastosowano lustro pozwalające na...
XIX-wieczni wynalazcy poszukiwali sposobu, w jaki można by oddać trójwymiarowość przestrzeni — jedną z takich prób była fotografia stereoskopowa. Technika polegała na wykonaniu dwóch zdjęć z dwóch różnych punktów widzenia. Na odbitce pojawiały się obok siebie dwa pozornie jednakowe obrazy (można...
Aparaty fotograficzne atelierowe, zwane również altanowymi, były przeznaczone do wykonywania zdjęć portretowych we wnętrzach. Stąd solidna i stosunkowo ciężka konstrukcja aparatu i statywu pozwalająca na długą ekspozycję zdjęć. Aparaty wyposażone w tekturowy oklejany skórą i płótnem...
Na widocznym na zdjęciu Jana Motyki dawnym ratuszu miasta Kazimierz, na jego wschodniej ścianie znajduje się wspominana w opisie tablica upamiętniająca przyjęcie Żydów do Polski. Pierwotnie znajdowała sie na ścianie północnej budynku, gdzie powieszono ją uroczyście w 1907 roku.
Pomnik Mickiewicza odsłonięty w Krakowie w 1898 roku nie był jedynym świadectwem kultu, jakim po śmierci otoczono poetę. Na przestrzeni 34 lat, jakie upłynęły od 26 listopada 1855 roku (daty śmierci), ciało i osoba poety powielane i reprodukowane na przedstawieniach i fotografiach ulegało idealizacji.