• A
  • A
  • A
PL   |   ENG
WITAJ NIEZNAJOMY! ZALOGUJ SIĘ NOWE KONTO
Tagi   wyszukiwarka obiektów

Wirtualne Muzea Małopolski

  • Strona główna
  • Obiekty
  • Interpretacje
  • Ćwiczenia
  • Audio
  • Społeczność
  • O nas
  • Muzea
  • Wszystko
  • Obiekty (4)
  • Czy wiesz, że (0)
  • Interpretacje (0)
  • Ćwiczenia (0)
  • Wydarzenia (0)
  • Wpis bloga (0)
  • Tematy
  • wielokulturowość (4)
  • życie codzienne (2)
  • góry (2)
  • religijność (1)
  • stroje (1)
  • wieś (1)
  • namalowane (1)
  • Tagi
  • Huculszczyzna (4)
  • 2D (3)
  • domena publiczna (3)
  • strój (2)
  • wielokulturowość (2)
  • 3D (1)
  • Chrystus (1)
  • Chrystus Ukrzyżowany (1)
  • Matka Boska z Dzieciątkiem (1)
  • ikona (1)
  • jeździectwo (1)
  • malarstwo (1)
  • narzędzia (1)
  • rzemiosło (1)
  • strój odświętny (1)
  • sztuka ludowa (1)
  • sztuka sakralna (1)
  • © wszystkie prawa zastrzeżone (1)
  • święci (1)
Wyświetlanie 4 rezultatów.
 
Huculska laska z toporkiem

Topór, toporek, siekiera to – zarówno na całej karpackiej góralszczyźnie, jak i wśród chłopów na nizinach – poręczne, o wielorakim zastosowaniu uniwersalne narzędzie, służące również jako broń bojowa i łowiecka, a także część odświętnego stroju męskiego, atrybut mężczyzny. Topir’ci, bartki towarzyszyły Hucułom w niemal każdej sytuacji, nigdy się z nimi nie rozstawali, wyjątkowo zostawiając je przy wejściu do cerkwi. Były one wyrobami miejscowych, wyspecjalizowanych rzemieślników — mosiężników oraz zajmujących wyrobem przedmiotów codziennego użytku z drewna. Większość z nich była anonimowa, ale wytworzyli jednolity, charakterystyczny dla Huculszczyzny styl zdobnictwa. Styl ten zmieniał się nieco z biegiem czasu, w związku ze stopniową zmianą odbiorcy, a co za tym idzie funkcji wyrobów — od przedmiotów przeznaczonych dla lokalnej ludności do wyrobów pamiątkarskich dla turystów i letników.

Tagi: strój narzędzia Huculszczyzna 2D domena publiczna
Tematy: wielokulturowość życie codzienne góry
Technika: rytowanie malowanie kucie inkrustacja odlewanie cięcie
Materiał: mosiądz drut mosiężny drewno bukowe
Laska huculska „kełef”

Nazwy „kełef” nie da się przetłumaczyć na język polski. Nie ma też szerszych informacji o funkcji i pochodzeniu tego typu przedmiotów. Wiadomo jedynie, że stanowiły one na równi z toporkami-bartkami czy laskami-p’ałyciami konieczną część huculskiego, bogato zdobionego odświętnego stroju męskiego. Używane więc były jako laski, noszone w ręce, ewentualnie służące do podpierania się, a więc były jedynie atrybutami mężczyzn, a podstawowa była ich funkcja dekoracyjna. Jak pisał Włodzimierz Szuchiewicz w wydanej w 1902 roku Huculszczyźnie: „Do całości stroju huculskiego należy koniecznie toporek albo «kełef», a u starszych często laska, »pałycia«”.

Tagi: strój Huculszczyzna 2D strój odświętny © wszystkie prawa zastrzeżone
Tematy: wielokulturowość stroje góry
Technika: rytowanie odlewanie
Materiał: drewno mosiądz żelazo politura
Siodło huculskie „tornycia”

Siodło składa się z dwóch łęków, z siedzenia w formie 2 płóz, dwóch strzemion i 2 rzemieni. Łęk przedni i tylny oraz siedzenie są ornamentowane geometrycznie (min. motyw kwiatowej rozety). Strzemiona są w kształcie...

Tagi: rzemiosło Huculszczyzna 3D jeździectwo wielokulturowość domena publiczna
Tematy: wielokulturowość życie codzienne
Technika: rzeźbienie ryzowanie odlewanie garbowanie
Materiał: skóra drewno bukowe
Ikona „Chrystus na krzyżu”

Prezentowana ikona z przedstawieniem Chrystusa Ukrzyżowanego, Matką Boską z Dzieciątkiem i Św. Mikołaja, stanowi dar Heleny Dąbczańskiej dla Muzeum Etnograficznego w Krakowie. Helena Dąbczańska to słynna lwowska kolekcjonerka inkunabułów, rycin, książek, rysunków, tkanin, mebli; właścicielka prywatnego muzeum urządzonego we własnej willi i gospodyni niedzielnych poranków artystycznych, na których gościli przedstawiciele lwowskiej elity przełomu XIX i XX wieku.

Tagi: Chrystus sztuka ludowa malarstwo ikona Matka Boska z Dzieciątkiem Huculszczyzna 2D sztuka sakralna święci wielokulturowość domena publiczna Chrystus Ukrzyżowany
Tematy: wielokulturowość religijność wieś namalowane
Technika: malowanie malarstwo olejne
Materiał: płótno farba olejna
Wyświetlanie 4 rezultatów.

Wejdź Między Muzea Małopolski

  • Mapa strony
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Udostępnij

Projekt Wirtualne Muzea Małopolski jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz  Województwo Małopolskie, jako przedsięwzięcie realizowane przez Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i  Małopolski Instytut Kultury we współpracy z 35 muzeami z Małopolski.